Om zich te onderscheiden van de concurrentie op de consultingmarkt, biedt Bizliner uit Louvain-la-Neuve ‘tooling consultancy’-diensten aan, meer bepaald met een aanbod van Architecture-as-a-service.
Met meer dan 20 jaar it-ervaring in grote multinationals vond Dominique Scheuren eind 2005 dat er een “lacune” bestaat op de Belgische consultancymarkt, voornamelijk op het vlak van ondernemingsarchitectuur en dan vooral in Franstalig België. “In plaats van over detachering of over bodyshopping te praten, heb ik het liever over brainshopping”, legt Dominique Scheuren uit. Hij wil zich onderscheiden met een businessmodel dat gebaseerd is op “het detacheren van senior freelance medewerkers om het project van een klant te begeleiden. Bizliner biedt eigenlijk tooling consultancy aan.”
Op het vlak van advies over bedrijfsarchitectuur en business biedt Bizliner immers een portfolio van tools en methodes aan die zijn toegespitst op 3 gebieden. Ten eerste is er de bedrijfsarchitectuur, waarbij Bizliner een innovatief concept van architecture-as-a-service aanbiedt (of op aanvraag). Hiervoor zijn maar liefst 48 methodologieën beschikbaar die kunnen worden afgestemd op de specifieke behoeften van de architectuur van de klant en die kunnen evolueren in functie van de nieuwe behoeften. Deze methodologieën laten bijvoorbeeld het modelleren van bedrijfsprocessen, kosten- en activabeheer, beheer van applicaties, it-planning, enz. aan bod komen. Het doel is om de doelstellingen en de strategie van de organisatie in een model te gieten voordat ze worden ingepland in de it en in de business. Ten tweede is er ‘requirement engineering’, waarmee de eisen die gesteld worden aan de bedrijfsarchitectuur bepaald kunnen worden op het vlak van business en informatica. Daarna worden modellen voor specifieke projecten uitgewerkt en gedetailleerde lastenboeken voor de projecten opgesteld. De laatste pijler is een informatieverzamelaar, ook wel HourGlass genoemd, die het mogelijk maakt om de nodige beslissingen en afwegingen te maken, zowel op functioneel vlak als op het vlak van applicaties en infrastructuur, gekoppeld aan een dashboard voor de cxo’s (algemene, informatica- en financiële directie). Dit alles is gekoppeld aan een portaal waarop informatie gepubliceerd kan worden die toegankelijk is voor de verschillende besluitvormingsniveaus in het bedrijf. “Onze consultants kunnen een kijk bieden op het geheel en oplossingen aanreiken voor zeer complexe technische en businessuitdagingen, maar ook instaan voor de zeer specifieke aspecten van een strategie”, benadrukt Dominique Scheuren.
Bizliner richt zich vooral op de markt in Franstalig België, maar Vlaanderen wordt zeker niet vergeten. Het bedrijf steunt op een netwerk van bijna vijftig onafhankelijke senior consultants, die vooral gespecialiseerd zijn in architectuur. Soms werkt het bedrijf met onderaannemers voor andere dienstverlenende bedrijven. De klanten zijn voornamelijk grote ondernemingen in de sector van de nutsvoorzieningen, financiën, chemische/farmaceutische producten, distributie en manufacturing.” Om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen kreeg Bizliner onlangs van het Waalse Gewest een belangrijk terugvorderbaar voorschot (over 5 jaar) om zijn bedrijfskapitaal te versterken en de nodige investeringen te doen om zijn aanbod te industrialiseren. Dominique Scheuren denkt er ook aan om de Franse en Luxemburgse markten aan te boren. “Ik besef maar al te goed dat onze consultants de blijde boodschap nog moeten verspreiden en dat het begrip tooling consultancy nog nieuw in de oren klinkt. Daarom mogen we ons niet alleen richten tot cio’s, maar ook tot ceo’s, en moeten we eerder een businesstaal dan een technologische taal hanteren.”
Een andere ontwikkelingspijler zijn de kleinere organisaties in het kader van projectbeheer.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier