Als pionier op het gebied van mobile banking in België had BNP Paribas Fortis nog geen eigen applicatie voor de iPad. Onlangs heeft deze bank een nieuwe interface onthuld die er veelbelovend uitziet op het vlak van ergonomie en functies. De mobiele concurrentie tussen de vier grote banken van het land is opnieuw losgebarsten. De inzet? Het bankloket van morgen.
Tussen 60.000 en 65.000 ‘mobile banking’-sessies per maand, dat is het steeds groter wordende getal dat door BNP Paribas Fortis werd meegedeeld. Ongeveer 60 % ervan zou reeds op een digitale tablet plaatsvinden (vooral iPad, maar de Android-concurrenten zijn aan een snelle opmars bezig) en de rest op smartphones. Aan dit tempo bestaat de kans dat de tablet, die voornamelijk wordt gebruikt in het knusse comfort van de woonkamer, zich opwerpt als de toekomstige bankinginterface bij uitstek, ten koste van de pc. De technologieverantwoordelijken van de banken durven nog niet te luid te roepen, maar velen zijn er diep van overtuigd dat de tablet het lievelingskanaal voor e-banking zal worden bij een steeds groter wordend deel van de bevolking, vooral dankzij het gebruiksgemak ervan. Sommigen zien er zelfs een manier in om senioren die tot nu toe wat terughoudend stonden tegenover elektronica, over de streep te trekken.
Het zij zo. De kans is klein dat een bank klanten wint dankzij een superapplicatie voor mobile banking, maar het is wel heel goed mogelijk dat ze klanten verliest als ze niets doet of genoegen neemt met een matige applicatie. In deze zeer strategische context lanceerde BNP Paribas Fortis enkele dagen geleden in de AppStore haar eerste ‘native’ applicatie, speciaal ontworpen voor de iPad-omgeving. De Frans-Belgische bank, die in 2010 als eerste met een applicatie voor mobile banking voor gsm op de proppen kwam (multi-OS), hoopt zo terrein terug te winnen dat ze moest afstaan aan ING en nadien aan KBC (zie kader hiernaast) met betrekking tot specifieke apps voor iOS of Android. De demo die we bijwoonden, lijkt in ieder geval vrij overtuigend op het vlak van ergonomie en functies. Zo zijn er bijvoorbeeld grafische afbeeldingen om de historiek van rekeningen te bekijken, de interface die op maat kan worden aangepast en de overzichtelijkheid van een navigatie die is georganiseerd in vier hoofdcategorieën (zichtrekeningen, spaarrekeningen, creditcards en investeringen). BNP Paribas Fortis zegt dat ze ook heeft geïnnoveerd zodat er nu twee profielen op eenzelfde tablet kunnen worden aangemaakt (nuttig voor gedeeld gebruik binnen het gezin of voor privé -en professioneel gebruik). “We hebben ons echt gericht op de ervaring van de gebruiker. We zijn niet vertrokken van de bestaande applicatie voor ‘mobile banking’, maar we hebben alles ‘from scratch’ ontwikkeld”, legt Steve Deplacie, direct channel innovation & projects bij BNP Paribas Fortis, uit. De ontwikkeling duurde 6 tot 7 maanden in het ‘shared service center’ van Brussel, waar ongeveer 75 mensen werken aan mobiel internet voor de hele BNP-groep. Er werd een beroep gedaan op een externe partner (niet meegedeeld wie) voor de ontwikkeling van de lokale front-end, terwijl de ‘middleware’ wordt gedeeld voor de groep.
Op het vlak van veiligheid en meer specifiek de identificatie, maakte de voormalige Fortis bank nagenoeg dezelfde keuze als Dexia door haar systeem met een ‘one time password’ dat (natuurlijk gratis) verstrekt wordt via sms, te behouden. Dat is niet altijd handig, want het paswoord moet bij elke sessie vernieuwd worden. Wie liever een kaartlezer gebruikt (in de stijl van Digipass) om zich te identificeren op zijn tablet, kan dat ook doen. ING en KBC beweren een veiligheidssysteem te hebben bereikt dat gelijkwaardig is aan systeem met een uniek paswoord, dat niet voor elke sessie vernieuwd moet worden.
En daarna?
BNP Paribas Fortis kondigt aan dat er over twee maanden een speciale applicatie voor de iPhone komt en een versie voor Android (tablet en smartphone) tegen half 2012. “Nadat we de interfaces van de tablet ook omgevormd hebben voor de smartphone, gaan we de webinterface voor pc-banking opnieuw onderzoeken om te zien welke verbeteringen er nog mogelijk zijn”, verwacht Steve Deplacie, wat nog maar eens bewijst dat de tablet alle webontwikkelingen gaat herdefiniëren. “Elke keer is het een uitdaging om het nieuwe te integreren met het oude, want de nieuwe interfaces moeten worden geënt op de bestaande back-endsystemen.”
Android wint duidelijk terrein. De aanbiedingen met subsidies van Belgacom voor de Samsung Galaxy zijn hier zeker niet vreemd aan. “Toen we onze applicaties in november lanceerden, was de verhouding ongeveer 10 downloads op iOS tegenover 2 op Android. Maar stilaan komen we tot 50-50”, aldus Dirk Cuypers, General Manager Direct Channels bij KBC Bank.
Met het risico dat we Microsoft of Nokia nu teleurstellen, moeten we zeggen dat geen van de vier gecontacteerde banken een specifiek project heeft voor Windows Phone 7. “We kijken rond, maar het is nog te vroeg”, zo wordt ons verteld. Dirk Cuypers legt uit dat KBC haar mobiele ontwikkelingen baseert op een service-oriented architecture (soa), zodat ze niet helemaal opnieuw moeten beginnen wanneer de multi-channelaanpak van de bank wordt uitgebreid met een nieuwe front-end. Hij geeft toe dat “mobile banking niet gewoon internetbanking op een mobiele telefoon is.” Hij zei er nog bij dat KBC eerder inspiratie gaat zoeken in apps op Twitter of in de AppStore (meer bepaald games) dan bij de concurrerende banken.
Olivier Fabes
Met het risico dat we Microsoft of Nokia nu teleurstellen, moeten we zeggen dat geen van de vier gecontacteerde banken een specifiek project heeft voor Windows Phone 7.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier