Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Het model rond pure bodyshopping – het louter plaatsen van ‘mannetjes’ – is achterhaald. “Als we nu nog zo werkten, bestonden we niet meer”, vertelt ceo Sandra Schuerewegen van Brunel België.

Knelpuntberoepen en hoogopgeleide mensen uitsturen naar klanten : dat is de rode draad doorheen de activiteiten van Brunel, dat niet alleen in it actief is. Ook rond engineering en in ‘life sciences’ – mensen met biometrische achtergrond of begeleiding van klinische studies – is het van origine Nederlandse Brunel actief. Het bedrijf werd al in 1975 opgericht – oprichter Jan Brand heeft nog steeds 60 procent van de aandelen in handen – en is sinds 1987 ook in ons land actief.

Sinds 2010 is Sandra Schuerewegen managing director van de Belgische vestiging, maar al vanaf 2006 was ze general manager van Brunel ICT. In die tien jaar zag ze de ict-arbeidsmarkt veranderen. “Vroeger draaide het om het louter leveren van de juiste profielen die bedrijven nodig hadden. Dat model – al weleens oneerbiedig ‘bodyshopping’ genoemd – is helemaal achterhaald. Daarmee kan je vandaag niet meer het verschil maken. Als we die aanpak hadden blijven hanteren, zouden we nu niet meer bestaan”, meent Schuerewegen.

MEEDENKEN OP (MIDDEL)LANGE TERMIJN

Vandaag draait het niet alleen meer om de personen op zich maar over het meedenken met de klant. “Onze klanten verwachten van ons niet alleen de juiste profielen, maar ook advies over hoe die mensen hen op middellange en lange termijn kunnen helpen. Het is aan ons om mee te denken met de klanten over hun sourcing-strategie”, zegt Schuerewegen. “Vroeger kon je bij wijze van spreken vanuit je keuken een vacature bij een bedrijf invullen. Dat werkt nu niet meer. Het is geen rocket science wat we doen, maar het is ook geen gemakkelijke opdracht”, voegt ze daar nog aan toe.

Wereldwijd telt Brunel al 100 kantoren met zo’n 11.000 mensen. In België staan er een 300-tal op de payroll, waarvan zo’n 130 ict’ers – vooral in Vlaanderen en Brussel. Het merendeel van de ict’ers die Brunel uitstuurt naar bedrijven of naar de overheid, blijft ook bij Brunel op de payroll. “Tenzij het voor de klant echt belangrijk is om toch zoveel mogelijk interne mensen te hebben, maar binnen it zien we die vraag niet zo vaak. De evolutie in it gaat zo snel, dat je voortdurend nieuwe skills of nieuwe competenties nodig hebt. Net daarom is het niet evident om alle kennis per se in huis te willen houden”, weet Schuerewegen.

Het is aan de account managers bij Brunel om het hr-beleid van een klant te analyseren en trachten te achterhalen wat het bedrijf écht wil en écht nodig heeft. “Ons cosourcing-model is daarop geënt. We willen dat de klant mee keuzes maakt in het selecteren van mensen, zodat ze aansluiten bij de cultuur van het bedrijf of de doelen die ze voor ogen hebben. We willen ook vermijden dat externe mensen zich ook extern gaan voelen”, klinkt het.

WAAROM EEN TUSSENPERSOON ?

Maar waarom kiest een getalenteerde it’er voor een tussenpersoon als Brunel, terwijl hij of zij ook rechtstreeks naar de eindklant kan stappen ? “Er zijn heel wat mensen die flexibel willen werken en die vooral nood hebben aan interessante projecten waarin ze zich kunnen vinden. Maar veel van die mensen vinden een freelance-bestaan dan weer te onzeker. Bij ons vinden ze die mix van flexibiliteit én jobzekerheid”, repliceert Schuerewegen gedecideerd. En financieel ? “Kijk, de beste betaler in de markt zijn we zeker niet maar daarmee willen wij ook niet het verschil maken. Wie voor ons kiest, kiest voor interessante projecten en kiest voor de langere termijn”, aldus nog de Brunel-ceo.

Kristof Van der Stadt

“It evolueert zo snel, dat je voortdurend nieuwe skills of competenties nodig hebt. Alle kennis in huis willen, is daarom niet evident”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content