De disruptiegolf die over nagenoeg alle sectoren spoelt, heeft ook gevolgen voor de software die de cijfertjes moet verwerken. Of waarom boekhoudsoftware nu eerder ‘business software’ heet.
De banken, de media, de industrie, transport, toerisme : geen sector lijkt nog aan disruptie te ontsnappen. Die veranderende businessmodellen hebben ook een impact op boekhoudsoftware. Accounting software moet niet langer louter cijfers verwerken, maar neemt in veel gevallen ook een sturende rol aan binnen een bedrijf. Dat hangt dan weer samen met de financiële afdeling die zichzelf aan het heruitvinden is : meer (near) realtimegegevens die voor analyse en zelfs voorspelling moeten zorgen.
Softwareleverancier Sage – naar eigen zeggen de wereldwijde marktleider in het accounting-segment – organiseerde deze zomer nog een Summit in Chicago die de verandering mooi illustreert. Geen toeval trouwens dat Sage zijn Summit niet zozeer als een it-conferentie ziet, maar eerder positioneert als een seminarie voor entrepreneurs en bedrijfsleiders.
REALTIMEONDERZOEK
Sage One en Sage Live zijn de paradepaardjes die op de conferentie van stal gehaald werden én nieuwe uitrusting meekregen. Sage Live is een volledige cloudoplossing die in real time bedrijfsinformatie mogelijk maakt. Begin volgend jaar wordt die oplossing ook in ons land gelanceerd, zo belooft Alex Dossche, managing director van Sage Belgium. Sage Live draait op Salesforce : een samenwerking die al in mei 2015 opgezet werd.
Voor een publiek van 15.000 klanten, partners en ondernemers kondigde Sage-ceo Stephen Kelly aan dat Sage Live omgezet wordt naar het nieuwe Salesforce Lightning platform. Dat moet de oplossing een blinkende ‘consumentenervaring’ brengen, en dat op eender welk scherm : desktop, laptop, tablet of smartphone. “Sage Live maakt accounting in real time mogelijk via de cloud en dat betekent een radicale verandering voor boekhouding en facturatie”, aldus de ceo.
Ook de Sage One-oplossing mogen we volgend jaar op de Belgische markt verwachten. Op kortere termijn, vanaf 1 oktober, plant het bedrijf een Belgische introductie van het X3 ERP-pakket. “Die software wordt volledig gelokaliseerd op maat van de Belgische markt en zal ook door een apart Belgisch team ondersteund worden”, verduidelijkt Dossche. Tot voor kort gebeurde die ondersteuning nog vanuit Frankrijk.
Partnerships met andere spelers maken duidelijk wat de voorbeelden van real- timegegevens kunnen zijn. TomTom, bijvoorbeeld, levert via Webfleet realtimedata aan bedrijven met een wagenpark. Die data kunnen nu ook in Sage Live gegoten worden. Praktisch voordeel ? Zowel kleine als grote ondernemingen kunnen nu de prestaties en efficiëntie van hun wagenpark verbeteren of brandstof besparen. Realtimeboekhouding zorgt er daarbij voor dat bijvoorbeeld een onkostennota voor brandstof geautomatiseerd wordt. Uw wagen declareert zélf automatisch de gereden kilometers aan Sage Live.
BOEKHOUDER WORDT BUSINESS CONSULTANT
Het verhaal van Sage klinkt zowat hetzelfde als dat van Exact Online, het cloudproduct van Exact. “Jaar op jaar groeit Exact Online met 70 procent”, stelt Jan Lamaire, die sinds 2013 aan het hoofd staat van Exact in België en Luxemburg. ‘s Mans missie is duidelijk : boekhouders de kans geven om business consultants te worden en zo kmo’s te helpen in het maken van de juiste keuzes.
“Het beroep ‘boekhouder’ is lang niet geëvolueerd. Maar nu zien we toch duidelijk dat het beroep op zich onder druk staat. De accountant moet zijn relevantie bewijzen. Een kmo verwacht vandaag véél meer van zijn boekhouder omdat de technologie dat ook toelaat”, weet Lamaire. Hij heeft het daarom ook over ‘business software’.
Cloud is volgens hem een noodzaak om realtimefuncties mogelijk te maken. “Denk dan aan een mobiel dashboard met bijvoorbeeld een overzicht van alle openstaande facturen, en de mogelijkheid om van daar uit elektronisch te factureren.”
“Wat Exact Online anders maakt dan veel concurrerende producten, is dat het volledig in de cloud draait én dat er tegelijk ook een ‘basic’ crm-pakket ingebouwd zit, wat voor veel kmo’s nieuw is”, zegt Lamaire. Een 60-tal partners bieden via een soort app store ook applicaties aan die Exact Online voorzien van extra functionaliteit. Denk dan aan kassasystemen of de integratie van een webshop om tot een soort mini erp-systeem te komen. “We mikken op alle kmo’s, van een eenmanszaak tot ondernemingen met zo’n 100 werknemers. Die markt is in België gigantisch, wat onze grote groeicijfers meteen ook verklaart”, aldus Lamaire.
RATIONALISATIE DRINGT ZICH OP
Met Sage Live en One begeeft de fabrikant zich op het speelterrein van Exact Online, maar Lamaire is niet vies van wat concurrentie. “Een duizendtal boekhoudkantoren werkt met Exact Online. We zijn ondertussen in zeven landen actief. Nu al komt er elke 10 minuten één nieuwe klant bij, maar we willen evolueren naar 10 nieuwe klanten per minuut.” Lamaire steekt de ambitie niet onder stoelen of banken.
Sage heeft trouwens nog een andere grote werf : het rationaliseren van de productenportefeuille. “DbFact, Sage 50 en DigiDesk hebben zoveel onderlinge raakpunten dat we ze wel moeten laten evolueren naar één product”, aldus Dossche. Nu zijn dat nog applicaties met eigen codebases, databases en verschillende technologie. “Rationaliseren is dus zeker aan de orde, maar wat we nooit gaan doen is onze klanten een verplichte migratie opdringen”, klinkt het.
CHATBOTS
Sage hangt zijn wagonnetje ook aan de trein van bots die de grote software- en cloudspelers op de rails gezet hebben. Met Pegg stelt Sage een ‘messaging bot’ voor die gebruikers toelaat om via Facebook Messenger of Slack hun financiën te beheren. Onkosten indienen, nagaan of u nog een open schuld hebt, checken of een betaling al gebeurd is : het kan door het simpelweg te vragen aan chatbot Pegg.
“Voor het eerst worden chatapps als Messenger en Slack wereldwijd méér gebruikt dan sociale media apps als Facebook”, zegt Kriti Sharma, hoofd van mobile product management bij Sage. “Zakelijke software mag dus zeker gelinkt worden aan zo’n messagingplatformen. Zeker als je weet dat messagingapps door gebruikers gemiddeld negen keer per dag geopend worden”, aldus Sharma.
Pegg is voor alle duidelijkheid géén te downloaden aparte app, maar een op messagingplatformen te raadplegen bot – in beta. Nieuwe gebruikers kunnen zich registreren op hellopegg.com.
Niet toevallig kondigt Sage ook een volledige integratie met Slack aan. Slack is de sterkst groeiende messagingspeler binnen bedrijven. “We geloven er sterk in dat de toekomst van de werkplek rond conversaties draait, waarbij gebruiksgemak én werkplezier centraal staan”, aldus Sage-ceo Stephen Kelly.
PRIVACY EN COMPLIANCY
Als accountancy meer en meer door apps en ja, zelfs door chatbots, gebeurt kan u zich afvragen of privacy en compliancy geen probleem zijn. “Ik zie het probleem niet”, repliceert Sharma vastberaden. “Puur technologisch zijn bots eigenlijk niet nieuw om data te delen. Het is gewoon een aanvullende manier en het is aan ons om ervoor te zorgen dat de data compliancy gegarandeerd wordt.”
“Aan de andere kant moeten we er met z’n allen wel over waken dat een bot het ook écht beter doet dan de vorige oplossing. Bots alleen maar bouwen als showcase heeft geen zin”, besluit Sharma.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier