Bouwbedrijf Van Wellen voorzag zijn 100 dienstvoertuigen van een track-and-tracesysteem, waarmee administratief heel wat tijdwinst geboekt wordt.
Sinds in ons land eind 2007 het wettelijke kader rond de mobiliteit- en verplaatsingsvergoeding voor de bouwsector werd aangepast, moesten veel bouwbedrijven op zoek naar een oplossing om correct te kunnen rapporteren aan de fiscus. Onder meer het reële aantal gereden kilometers – zonder het privégebruik – en de CO2-uitstoot moeten daarbij worden doorgegeven. Zo ook bij Van Wellen, een bouwbedrijf uit Putte-Kapellen met ongeveer 280 mensen (van wie 200 arbeiders) in dienst en met zo’n 100 dienstvoertuigen. De firma ging daarvoor op zoek naar een track- and tracesysteem en kwam uit bij RAM Mobile Data. “De voordelen voor ons waren dat RAM het systeem zelf host en beheert, waardoor we zelf geen infrastructuur moeten voorzien en ons eigen netwerk niet belast wordt”, vertelt Marc Hulselmans, ict-manager van Van Wellen. “Ook had RAM al een interface in huis met de ‘dagrapporten’-module van ons erp-systeem (BouwOffice van KPD Services, nvdr).” De installatie van de locators in de voertuigen was geen sinecure, zo bleek. “Onze mensen nemen de dienstvoertuigen mee naar huis en naar de werven, dus die staan niet allemaal zomaar op onze parking”, aldus Hulselmans. “De lokale installateur had niet genoeg mensen om dat voor elkaar te krijgen, waardoor RAM de installatie uiteindelijk op zich heeft genomen.” Ook de opleiding van de werknemers van Van Wellen had wat voeten in de aarde. “Maar eens die kinderziektes achter de rug waren, liep het vlot.” Het systeem van RAM genereert elke dag de nodige bestanden die worden ingelezen in de dagrapporten van Van Wellen. “Je kan je wel indenken welke besparing die automatische berekening op administratief vlak betekent”, onderstreept Bart Claes, country manager van RAM Mobile Data. “Daarnaast is er de besparing door het andere gedrag van de werknemers. Lonen en voertuigen zijn immers de grootste kostenpost van elk bedrijf.” Hulselmans bevestigt dat laatste. “Het systeem is niet in de eerste plaats gekomen uit controleoverwegingen. Maar het kan er wel voor dienen. Zo kan de personeelsdienst immers zien welke werknemers de dienstwagens na de uren ook privé of voor opdrachten ‘in het zwart’ gebruiken. Je kan je mensen dus ‘sensibiliseren’.” Een uitbreiding van track-and-trace naar andere bedrijfswagens of naar bouwmachines (voor de strijd tegen diefstal) is bij Van Wellen vooralsnog niet aan de orde.
Stefan Grommen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier