De juiste balans vinden tussen het verbeteren van ‘latency’-tijden en het realiseren van kostenbesparingen door infrastructuur te optimaliseren: dat is de grote uitdaging voor zowat alle grote websites. Dat beweren althans Kester Goh en Stijn Hanssens: de managing directors van de start-up CoScale die deze uitdaging aangaat. “Er zijn al heel veel tools beschikbaar, maar die zijn vaak zeer technisch, complex en kunnen daardoor maar door een paar mensen in een organisatie gebruikt worden”, vertelt Stijn Hanssens.
CoScale slaat een brug tussen applicatie- en infrastructuurmonitoring via eigen ontwikkelde software met een wiskundig, statistisch model dat de correlatie verzorgt. “Bovenop hebben we een grafische schil gelegd voor visual analytics. Samen met onze top-down-aanpak is dat wat ons uniek maakt”, zegt Kester Goh die verduidelijkt dat CoScale hoe langer hoe meer gepositioneerd wordt als een visual intelligence tool om met enkele klikken de eigenlijke redenen van minder goed presterende webdiensten te achterhalen. “Ja, de grote it-jongens zijn daar ook mee bezig, maar toch via hun eigen producten. Onze oplossing is vanaf nul opgebouwd en is compleet vendor-onafhankelijk. Meer nog, we kunnen gewoon inpluggen op bestaande monitoring tools om hun data te analyseren”, aldus Goh.
De onderliggende technologie is van de hand van Stijn Polfliet en Frederick Ryckbosch. “Zij wilden hun idee eerst valideren. In november 2011 hebben we hun prototype eerst bekeken, en via de UGent een Europees subsidiedossier gewonnen. Dat was een eerste bevestiging voor ons, en zo zijn we tot een team van 5 mensen gekomen aangevuld met een designer”, vertelt Hanssens.
“Ik geloof niet in de eenmans-startups waar één iemand zowel de technische, business-, als sales-kant doet. Dat is ook iets waar ik op lette toen ik nog aan de VC-kant zat bij Big Bang Ventures en PMV”, vult Goh aan. Die ervaring moet CoScale nu helpen om het nodige kapitaal bij elkaar te krijgen. “We zoeken minstens een miljoen euro voor onze commerciële uitrol. In België is dat veel, in de Verenigde Staten weinig”, zegt Goh. CoScale trok via het iMinds Go West programma al naar New York, en participeerde dit jaar ook in de Webmission naar San Francisco. Onlangs stond ook de Velocity-beurs in NY op het programma.
De eerste klanten zijn ondertussen al opgetekend zoals Immoweb en Twoo. “Maar hoe dan ook is België te klein voor ons product. We zullen het voornamelijk van Europa moeten hebben. Later willen we ook wel in de VS lanceren”, klinkt het nog.
[KVdS]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier