Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Geen wonder dat een luchtvaartmaatschappij geïnteresseerd is in wolken. Maar even serieus nu, Brussels Airlines koos de cloud van Microsoft uit voor de mailboxen van zijn bemanningspersoneel.

De Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines liet zich in haar keuze vooral leiden door de eisen van de budgetbeperkingen, want de maatschappij koos van meet af aan voor e-mail voor haar bemanning (zowel in de cabine als in de cockpit).

Garanties

Bij de migratie van XP en Office 2000 werd beslist om het bemanningspersoneel uit te rusten met een gezamenlijke mailboxoplossing die steunt op de cloud van Microsoft, in die tijd was dat BPOS. Belangrijk is dat Lufthansa, het moederbedrijf van Brussels Airlines, een raamovereenkomst had met de firma uit Redmond (dat de beste prijs waarborgde) en dat it een risicoloze evolutie wilde. “De businesscase was positief omdat de cloudbenadering de kosten aanzienlijk deed dalen”, legt cio Eric Wilmot uit. Temeer omdat het niet meer om een kritische businesstool gaat.

In de praktijk werd de beslissing genomen in 2010 en de migratie van de 1600 betrokken werknemers werd gespreid over 2011. Op een volkomen transparante manier voor de gebruikers, benadrukt Eric Wilmot. Als we vragen waarom de keuze op Microsoft viel (open source werd niet overwogen), legt de cio van Brussels Airlines uit dat een goede profilering van de gebruikers volgens hem een van de sleutels tot het succes vormde. Ook zou Microsoft garanties hebben geboden op het vlak van veiligheid, vertrouwelijkheid en beschikbaarheid van de gegevens, zoals wordt bevestigd door Gunther Staes, verantwoordelijke Office Online bij Microsoft Belux. “Microsoft implementeerde best practices op het gebied van zijn datacenters om alle nodige garanties te kunnen bieden. ” Een argument dat Eric Wilmot over de streep trok: “Microsoft kan zeker dezelfde, zo niet meer garanties bieden als wij wat betreft veiligheid”, vindt hij, “maar ook wat betreft de continuïteit van de activiteiten.”

Het personeel kan zich dus voortaan met behulp van een eenvoudige browser verbinden met zijn account en toegang krijgen tot zijn e-mail, agenda, enz.

En op korte termijn is de maatschappij van plan om te migreren naar Office 365, een migratie die transparant moet zijn voor de gebruikers.

Cloud of geen cloud?

Momenteel is de cloud nog niet volledig ontwikkeld bij Brussels Airlines, en daar hebben ze een goede reden voor. “We moeten eerst stoppen met onze infra- structuur af te schrijven, wat over ongeveer anderhalf jaar klaar zou moeten zijn. Daarna zullen we de cloudbenadering nader onderzoeken, met voorrang aan browser-based applicaties “, aldus nog Eric Wilmot. Hij ziet in een grote kmo als Brussels Airlines twee soorten applicaties: diegene die commodity (lees: standaard) zijn geworden, en zouden kunnen draaien in cloud; en de bedrijfskritische en differentiërende applicaties, die binnen de eigen muren zouden moeten blijven. “De financiële middelen die dankzij cloud vrijkomen, kunnen dan worden aangewend voor kritieke applicaties.”

Niettemin zit de cio nog met enkele vragen: “Het is relatief eenvoudig om in de cloud te gaan. Maar hoe zit het met een mogelijk terugkeertraject, om welke reden ook?” Een vraag waar Microsoft aan gedacht heeft en een antwoord op biedt.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content