Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

BTR Services in Boom levert ict-diensten aan quasi uitsluitend banken. Tenminste, tot voor kort. Het geweer wordt van schouder verlegd en het bedrijf mikt voortaan ook op andere sectoren.

Het verhaal van BTR Services leest als een succesverhaal – met klanten als BNP Paribas Fortis en KBC – tot de economische crisis losbrak midden 2008. Aanvankelijk leek het bedrijf dat gespecialiseerde ict-diensten levert aan banken de schokken nog goed te kunnen opvangen, maar de gevreesde ‘double dip’ in 2011 bleek veel moeilijker te verteren. “Eigenlijk zitten we sinds midden 2008 al in het hart van de crisis”, zegt managing director Luc Vandergoten. “We maakten nauwelijks nog winst, dus is het duidelijk dat het niet aangewezen meer is om uitsluitend banken te bedienen. Het is de bedoeling dat we nu ook andere sectoren gaan bekijken.” Het gaat dan om bedrijven die op een soortgelijke manier als banken denken en zaken doen. “Dat zijn dan bedrijven in de telecomsector, energie- of utilities-sector.”

BTR 2.0

Onder de vlag ‘BTR 2.0’ werd het bedrijf organisatorisch aangepakt om met vernieuwde krachten de bredere markt te kunnen bespelen. Er blijven nu nog drie divisies: development, infrastructuur, en consulting; de aparte project-divisie werd geschrapt.

Van uitsluitend bank, gaat het dus naar voornamelijk bank. Van reactieve sales gaat het naar proactieve sales. “We hebben nooit een echte salesorganisatie moeten uitbouwen. We waren immers een ‘preferred vendor’ bij de banken. Dat wil zeggen dat we altijd als eerste de kans kregen om in te gaan op een voorstel. Wanneer je naar andere sectoren trekt, is proactieve sales wél een noodzaak”, zegt Vandergoten. De bedoeling is om de eigen producten meer dan ooit als een echte oplossing te positioneren en ook zo te verkopen, rond ‘enterprise application integration’ (eai) bijvoorbeeld. “Eigenlijk kan je stellen dat we bij onze klant een complete ‘development factory’ neerzetten”, zegt Dirk Cnudde, manager van de development-divisie bij BTR Services. “Via onze methodologie stellen we de pijnpunten vast, én kunnen we meteen ook optimaliseren. We leggen daarbij de nadruk op de continuïteit. Zelfs een mainframe-omgeving kan je bijvoorbeeld moderniseren door nieuwe, modernere schermen te creëren maar waarbij het achterliggende mainframe alle taken voor zich blijft nemen”, zegt Cnudde.

Transformation- as-a-Service

BTR wil de technologie die het aanvankelijk uitsluitend voor banken inzette, ook toegankelijk maken voor kmo’s. “Het gaat om technologie waartoe kmo’s tot nu toe dachten geen toegang te hebben, omdat het te duur is of omdat die ondernemingen er niet de nodige competenties voor hebben”, zegt Vandergoten. “Maar door het in een SaaS-model te gieten – wij hebben het dan over Transformation-as-a-Service (TaaS) kunnen ook kmo’s de technologie gebruiken.” Denk dan aan oplossingen rond administratieve taken waar typisch veel tijd in kruipt, zoals het manueel kopiëren van informatie uit de ene file (Excel, pdf,…) naar een ander systeem zoals dat voor e-invoicing. Concreet voor de administratie van tankkaarten, leasingwagens of allerlei elektronische facturen kan TaaS een oplossing bieden.

Kapitaalsverhoging

Begin dit jaar vond overigens een management buy-out plaats, waarbij het kapitaal ook verhoogd werd met 600.000 euro. Overigens zou heel binnenkort ook nog een nieuwe ceo aangesteld worden voor BTR Services, aldus nog Vandergoten. Hijzelf gaat zich dan hoofdzakelijk ontfermen over de dagelijkse leiding van Lettergen: de spin-off van BTR Services rond interactieve documenten, de automatisering van documenten-workflows en de digitale ondertekening met het product LetterSigner.

Kristof Van der Stadt

BTR wil de technologie die het aanvankelijk uitsluitend voor banken inzette, ook toegankelijk maken voor kmo’s.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content