Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

Op zijn jongste Partners-conferentie maakte Teradata een bocht van 180 graden : niet de technologie maar de aandacht voor de business van de klant komt voortaan op de eerste plaats. Tussen de nieuwe diensten van het bedrijf zit dan ook een consultingservice om klanten te helpen met hun analyticsoplossingen.

Ruim drieduizend klanten en partners maakten hun opwachting voor de jaarlijkse gebruikersconferentie van Teradata in Atlanta – en de reacties op die nieuwe richting van het bedrijf waren unaniem positief. Even was er de vrees dat daardoor de aandacht voor technologie wat zou verslappen, maar ceo Vic Lund drukte die onmiddellijk de kop in : “Wij blijven onze kerntechnologie verder verbeteren en uitbreiden,” vertelde hij, “maar we gaan daarnaast wel onze klanten met onze expertise helpen om businessproblemen op te lossen, want eerlijk is eerlijk : in het verleden hebben we te weinig naar onze klanten geluisterd, alles was gefocust op technologie.”

ANALYTICS ZONDER GRENZEN

Dat die technologie niet verwaarloosd wordt, bleek alvast uit een rist aankondigingen waarin, hoe kan het ook anders, de cloud centraal stond. Zo is er Teradata Everywhere, dat de mpp (massively parallel processing) analytische database beschikbaar maakt op zowel publieke clouds als managed clouds en in on-premise omgevingen. “We kunnen hier terecht over ‘borderless analytics’ spreken”, zegt Oliver Ratzesberger, chief product officer, “Precies dezelfde versie van de Teradata-database draait op al die platformen. Klanten kunnen dus te allen tijde naadloos van het ene cloudplatform naar het andere gaan en eindeloos schalen wanneer dat nodig is, zonder data te moeten verplaatsen. Bedrijven kunnen zich zo volledig op hun analytics processen concentreren. Alle soorten cloud vormen één groot analytics ecosysteem.”

Hij verwijst daarbij naar een recent marktonderzoek van Teradata dat aantoont dat 90 procent van zijn klanten tegen 2020 gebruik zal maken van een hybride cloud. Veertig procent van alle workloads zal in dat jaar in public clouds draaien en niet minder dan 85 procent van bedrijven zou ernaar uitkijken om alles ‘as-a-service’ te kunnen kopen. “Data worden steeds vaker als een asset beschouwd waarbij de hardware inderdaad niet meer is dan een service in de cloud”, zegt chief analytics officer Bill Franks, “De onderlinge afhankelijkheid van it en de business gaat in stijgende lijn. Wij hebben hierom ook onze Race-service gecreëerd, wat staat voor ‘rapid analytic consulting engagement’. Race, dat gebaseerd is op duizenden succesvolle implementaties bij klanten, moet bedrijven helpen om de potentiële businesswaarde van een analytische oplossing in te schatten nog vóór zij een investering doen.”

ASTER EN IOT

Een van de tools die Teradata daarvoor wil gebruiken, is Aster Analytics. De nieuwe versie daarvan werd zopas aangekondigd en ze kan nu ook op Hadoop en op Amazon Web Services kan draaien. “Hierdoor moeten bedrijven geen grote upfront investeringen doen maar kunnen ze een pay-as-you-go analytische omgeving opzetten in de cloud”, zegt John Thuma, director of analytics bij Teradata, “Aster is bij uitstek een tool voor zeer complexe businessproblemen zoals churn, predictive parts failure of IoT analytics. Eigen onderzoek van Teradata wijst uit dat 80 procent van de bedrijven niet goed weet waar IoT naartoe gaat, al die nieuwe sensordata. Door die complexiteit weg te nemen kan een bedrijf zich nu volop concentreren op zijn businessprocessen en zijn analytics daarin volledig integreren. Het kan eindelijk geld verdienen met dat data lake waar het al jaren miljoenen dollars in investeert.”

Frans Godden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content