Djengo is een sociaal netwerk dat de mobiliteit op korte en middellange afstanden wil bevorderen. “Je kan ons nog best vergelijken met een Doodle voor carpoolen”, aldus de initiatiefnemers.

Het principe is eenvoudig. Gebruikers stippen aan of ze chauffeur zijn of passagier, geven een bestemming op, en de applicatie linkt hen à la Doodle aan beschikbare bestuurders of aan reizigers die op zoek zijn naar een lift. Via het platform kan er dan een afspraak worden vastgelegd en een bijdrage tot de reiskosten worden betaald.

“De prijs is vastgelegd op 10 cent per kilometer, en 20 cent per minuut ‘omweg’ als de bestuurder moet afwijken van zijn oorspronkelijke route”, zegt initiatiefneemster Anissia Tcherniaeff. “De bijdrage is trouwens degressief. Hoe meer kilometers, hoe goedkoper de rit.”

Djengo verdient zelf niets aan de transacties, en speelt enkel de rol van facilitator. Hoe de start-up dan wel geld wil verdienen? “Bedrijven kunnen op ons platform een eigen pagina aanmaken”, aldus Tcherniaeff, “en uit een onderzoek blijkt dat ze daar best toe bereid zijn, als daarmee de mobiliteit onder hun werknemers verbeterd wordt.”

Geïnteresseerde ondernemingen hoeven enkel een ‘groep’ te creëren waarop alle werknemers komen te staan. Op de gedeelde agenda kunnen geïnteresseerden dan aangeven wanneer ze zich naar waar verplaatsen, waarop eventuele passagiers vervolgens intekenen. Tot de ‘betalende’ doelgroep behoren naast ondernemingen ook organisatoren van events, universiteiten en sportclubs.

Volgens de initiatiefnemers is er trouwens al heel wat concrete interesse van enkele ‘vette vissen’. “Onder meer Bpost, Accenture, GSK en Delhaize willen met Djengo werken”, aldus nog Tcherniaeff.

Dit gezegd zijnde, zal het b2b-aanbod pas in januari gelanceerd worden. In eerste instantie ligt de focus op het ‘gratis’ b2c-platform, en hopen de ondernemers sponsors te kunnen aantrekken om uit de kosten te geraken. Een mobiele versie van het online platform is eveneens voorzien voor in het eerste kwartaal van 2012 (iPhone en Android). Wat Djengo moet onderscheiden van populaire concurrenten als het Franse Covoiturage.fr, is de vlotte integratie in sociale netwerken, en het spelelement, dat werd ‘geleend’ bij Foursquare. “Gebruikers moeten chauffeurs evalueren met behulp van badges. Er zijn positieve badges, zoals ‘altijd op tijd’ of ‘grappige kerel’, maar ook negatieve zoals ‘geannuleerd’ of ‘onaangenaam’.

[FT]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content