Met een codeerwedstrijd tracht Centric jonge informaticastudenten te charmeren. Zowel de Hogent als de Howest schreven de coding contest in in het curriculum van de opleiding ‘toegepaste informatica’.
Ontwerp een infokiosk-applicatie waarlangs klanten in een winkel allerlei informatie kunnen opzoeken: dat was de opdracht die studenten ‘toegepaste informatica’ van de Hogeschool Gent (Hogent) voorgeschoteld kregen. Voor initiatiefnemer Centric is het vooral een codeerwedstrijd waarbij de besten een iPad cadeau krijgen. Voor de studenten speelt niet alleen die iPad mee, maar gaat het ook om echte punten. De codeerwedstrijd wordt namelijk beoordeeld door de docenten en is de praktische invulling van het vak ‘webprogrammeren in Java’. “Al onze studenten waren dus verplicht om deel te nemen aan de coding contest”, zegt Kasper Cools, docent toegepaste informatica aan de Hogent. We spraken hem tijdens het finale slotluik van de wedstrijd waarbij de vier beste studenten voor een verzameld publiek van Centric-werknemers hun project moesten voorstellen op de hoofdzetel van Centric in Oostkamp. Een 45 à 50 man kwam opdagen om tijdens hun middagpauze de studenten aan het werk te zien, hun Engelstalige presentatie te aanhoren en hen achteraf te beoordelen. “De eindbeoordeling gebeurt zowel op het vlak van functionaliteit als de presentatie ervan”, zegt Bart Hofmans, project manager bij Centric.
Witte raven
Centric wil met het initiatief studenten laten kennismaken met de it-wereld en dan specifiek die binnen de retailsector waarin het it-bedrijf zich gespecialiseerd heeft. Het draait om merkbekendheid, maar uiteraard is er ook een eventueel rekruteringsluik aan gekoppeld. “Voor de hogeschool is het dan weer belangrijk dat onze studenten zoveel mogelijk praktijkervaring in de it-sector op doen. De samenwerking met Centric toont hen ook dat een it-job ook kan buiten de traditionele eigen ict-sector en de bekende it-giganten”, zegt Cools die ook volgend jaar met Centric in zee wil gaan: “Al zullen we dan allicht meer iets zoeken in de richting van mobiele ontwikkeling omdat we starten met een afstudeerrichting ‘mobile development’.”
Bart Hofmans toont zich overigens heel erg tevreden over het project met de studenten: “Voor Centric is zoiets ook heel erg leerrijk. De interactie met studenten is leuk, we krijgen heel wat feedback en ontdekken ook nieuwe insteken om een bepaalde uitdaging op te lossen.”
De infokiosk-applicatie was het hoofddoel van de opdracht, maar wie de uitdaging wou aangaan kon ook een ‘product locator’ voor in de winkel bouwen bovenop de basisapplicatie. “Daarmee kunnen we de witte raven uit onze studenten selecteren”, zegt Cools: “Je merkt overigens al heel snel wie het meest gemotiveerd is en omgekeerd, wie de opdracht maar niks vindt en er zich gemakkelijk vanaf wil maken.” Per week werd twee uur ‘labo’ uitgetrokken voor deze opdracht: goed voor in totaal 75 uur studietijd. “Maar bij de winnende projecten hebben de studenten er vrijwillig veel meer tijd er in gestopt, dus ook in de week-ends of avonden. Zoals ik al zei: de witte raven herken je snel”, aldus de docent.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier