We praten niet meer over de komst van ‘digital’ : we zitten middenin het tijdperk van digitalisering. Al blijven de meeste cio’s (te ?) voorzichtig in hun plannen en blijven ze vooral hangen in pure operationele digitalisering. Dat stelt Gartner-analist Dave Aron.
Gartner voerde ook dit jaar een grootschalig, wereldwijd onderzoek onder cio’s naar onder meer hun plannen rond digitalisering. Uitgesplitst naar regio werden in totaal 1.075 emea-cio’s ondervraagd. Gartner-analist Dave Aron stelde de resultaten voor op het Gartner Symposium/ITxpo in Barcelona én zopas ook op ons eigen CIO of the Year event.
De kernboodschap ? “Dat we middenin het tijdperk van de digitalisering zitten, maar dat het dan toch vooral het digitaliseren van operationele zaken betreft. Het potentieel van ‘digital’ is echter veel groter en wordt nog onvoldoende benut”, stelt Aron.
34 procent van de Europese cio’s stelt dat meer omzet door betere bedrijfsvoering de grootste impact is van de digitalisering in hun bedrijf. Bij 66 procent staat dit argument in hun top-3. Meer business genereren uit digitale kanalen is een stevige tweede in dit klassement met 21 procent van de cio’s die dit als topreden aangeeft. Bij net niet de helft staat dit argument ook in hun top-3.
Als je het daarentegen hebt over het creëren van totaal nieuwe markten, is dat voor amper 7 procent van de Europese cio’s van toepassing. Dat is trouwens nog lager dan het wereldwijde resultaat (10 procent).
Helemaal onderaan bengelt het antwoord ‘crossing industry boundaries’ met amper 2 procent. “Dat bewijst voor mij dat we als cio’s niet ambitieus genoeg zijn in onze plannen rond digitalisering en dat we vooral de laag hangende vruchten plukken”, concludeert Aron.
“Maar bijvoorbeeld een hardware-fabrikant die ineens ook financiële diensten gaat aanbieden en zo een nieuwe markt aanboort, dat zien we bijna niet. Het is ook scary stuff voor de meeste cio’s. En niet enkel voor cio’s. Wanneer je het over digitale transformatieplannen hebt, moet het hele bedrijf meestappen in het verhaal”, erkent Aron. “Maar de cio is wel nog steeds het beste geplaatst om het onderwerp telkens weer op de agenda te blijven plaatsen, al is het maar om de ceo en de andere directieleden te wijzen op het potentieel en op het bestaan van de digitale uitwijkmogelijkheden”, klinkt het.
PRIORITEITEN VOOR DE CIO
Als er al één vraag is die het onderzoeksbureau Gartner zowat elk jaar stelt aan cio’s, dan is het wel welke technologische prioriteiten hij of zij heeft. Het interessante is dat de topantwoorden al jaren dezelfde zijn, maar dat ze voor het tweede jaar wel allemaal verder afkalven. De eerste groeier is ‘digitalisation/digital marketing’. 26 procent van de emea-cio’s ziet hierin één van zijn drie technologische prioriteiten voor 2016. Voor 2015 en 2014 bedraagt dat percentage respectievelijk 17 en 11 procent.
Bovenaan de prioriteitenlijst vinden we voor het zoveelste jaar op rij BI/analytics. 41 procent van de cio’s ziet hierin één van zijn drie prioriteiten in zijn it-budget voor 2015. Voor 2016 zakt dat percentage naar 39 procent. De rest van de top wordt ingevuld door infrastructuur, datacenter, cloud en erp met percentages die rond de 25 procent schommelen.
“Er is in die antwoorden allicht ook wat overlap. Beschouw het vooral als de vernieuwing van de core infrastructuur en oplossingen in een bedrijf : het spul dat nodig is om hun bedrijf klaar te stomen voor the next wave“, zo vat Dave Aron het samen.
EN DE BUDGETTEN ?
Gemiddeld stijgen de it-budgetten van de Europese cio’s met zowat 1,5 procent. Het gaat dan voor alle duidelijkheid om de budgetten van het it-departement : met shadow it is in dit onderzoek geen rekening gehouden. In andere regio’s stijgen de budgetten overigens wel met grotere cijfers : +4,1 procent in de apac-regio, +3,5 procent in Latijns-Amerika en +2,3 procent in Noord-Amerika.
“Maar onze boodschap is duidelijk : dit volstaat niet wil je je digitaliseringsagenda volledig kunnen uitvoeren. Cio’s zullen dus creatief moeten zijn om het nodige budget bij elkaar te krijgen”, aldus Aron.
En zo kom je al snel op het concept van een ‘chief digital officer’ of cdo uit. “Het aantal cdo’s in bedrijven is aan het toenemen, maar het groeitempo is wel stilgevallen. Het illustreert voor mij dat de cdo een tijdelijk fenomeen is”, stelt de Gartner-analist. “De cdo zal ons allemaal even helpen, maar zal uiteindelijk weer uitsterven. Dat de groei stokt, is volgens mij te verklaren door de cio die aan het terugvechten is. Steeds meer cio’s spelen het digitale spel. 2 op de 5 cio’s is de ‘digital leader’ in hun bedrijf, wat de noodzaak aan een aparte cdo in sommige gevallen elimineert”, aldus Aron die zich in die analyse nog gesteund voelt door een andere conclusie uit het onderzoek. “Meer cio’s dan een jaar geleden voelen dat ze nu dichter bij hun ceo staan. Zo’n sterke band is een grote uitdaging voor cio’s”, aldus nog Aron.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier