Citrix groeit als kool en voegt alsmaar meer tools toe aan de portfolio. Redenen genoeg om een Belux-afdeling op te richten die onafhankelijk van Nederland opereert.
Sinds kort werken er een 15-tal mensen voor Citrix Belux. De afdelingen in Nederland en ons land zijn intussen volledig van elkaar gescheiden. “De beslissing om voor een Belux-management te gaan dateert van vorig jaar”, vertelt nieuwbakken country manager van Citrix Belux Patrick Zaman. “Het is een logische stap, want ons bedrijf groeit en wil zijn aanwezigheid in België versterken. Dat kan enkel als je met een dedicated team werkt.”
Patrick Zaman behaalde een MBA aan de Solvay Business School en werkte onder meer 11 jaar bij Belgacom. Als verkoopdirecteur lanceerde hij de Belgacom Sales Academy en speelde hij een belangrijke rol in de integratie van de verkoopteams van de historische operator en Proximus.
Bij Citrix moet Zaman de banden met de 160 channel-partners in ons land nauwer aanhalen, en de relaties met de belangrijke klanten verder ontwikkelen. “Het Europese management doet België af als een groeimarkt voor oplossingen in mobility, networking en clouddiensten. Het verschil met Nederland is dat de markt hier nog volop in ontwikkeling is, terwijl hij boven de Moerdijk stilaan verzadigd raakt.”
Eén van de uitdagingen is dus het aan de man brengen van de ‘cloud networking’-producten (zoals de NetScaler-tools, nvdr) die VMware en Amazon van antwoord moeten dienen. Citrix hanteert daarbij een ‘application centric’-strategie waarbij je van binnen dezelfde cloudomgeving zowel legacy-toepassingen als moderne apps kan beheren en uitrollen.
“Daarbij werken onze tools naadloos met elkaar samen”, klinkt het nog. “GoToMeeting en ShareFile bijvoorbeeld, twee apps voor social collaboration die intussen standaard meegeleverd worden met onze XenDesktop-oplossing.”
Toch staat die ‘naadloze samenwerking’ nog niet helemààl op punt. Gartner en IDC hekelen bijvoorbeeld het feit dat je verschillende consoles nodig hebt om de tools van het softwarebedrijf te kunnen managen, waardoor het behoorlijk complex is om Citrix-infrastructuur uit te rollen.
AVALON
Het nieuwe Avalon-platform wil daar iets aan doen, onder meer door met één interface te komen die de verschillende gevirtualiseerde producten van Citrix samenbrengt. De release van XenDesktop 7 (het pakket van Citrix voor desktopvirtualisatie, nvdr) eerder op het jaar moet als een eerste stap in die richting worden gezien.
“Een it-oplossing uitrollen in een bedrijf is altijd complex, en met Avalon willen we dat inderdaad gaan vergemakkelijken”, knikt Zaman. “XenDesktop 7 heeft al een eenvoudige, cloud-gebaseerde architectuur meegekregen die snel kan worden uitgerold en op een gemakkelijke manier beheerd kan worden. Later op het jaar en in 2014 gaan we nog een stapje verder en zal helemaal duidelijk worden welke kant we met Avalon willen opgaan.”
“Maar als je een Citrix-oplossing wil uitrollen, dan zijn design en voorbereiding sowieso erg belangrijk. Als je de uitrol niet goed plant en bespaart op kosten en op consultancy, dan kan je problemen ondervinden. En dan betaal je wat je initieel hebt uitgespaard dubbel en dik terug.”
EINDGEBRUIKER
Heel wat bedrijven maken tegenwoordig cloud-apps die zich rechtstreeks tot de eindgebruiker richten, zonder dat er via een infrastructuur zoals die van Citrix moet gepasseerd worden. Zelfs SAP gaat zo te werk. Is dat geen gevaarlijke concurrentie?
“Misschien”, klinkt het nog, “maar wij werken ook samen met SAP. Net als wij heeft SAP een mobile device management-product in de aanbieding, en toch is het één van onze partners waar we nauw mee samenwerken. Dat is logisch, we leven in een hybride wereld. Het is niet omdat je op sommige vlakken concurreert, dat je op andere niet kan samenwerken.”
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier