Citrix stoomt platform van de toekomst klaar

Vorig jaar kondigde Citrix een grondige vereenvoudiging en rebranding aan. Dit jaar ligt de focus volledig op Workspace, dat niet gewoon een app wil zijn om uw werk te vergemakkelijken, maar het platform waar uw werknemers het merendeel van hun overhead afhandelen.

Workspace werd vorig jaar voorgesteld als een portaal waaraan verschillende apps waren gekoppeld. Dit jaar wordt dat uitgebreid. Zo zal Workspace integreren met een aantal identity en access management providers zoals Okta, GoogleID, Ping en Radius. Maar het voornaamste nieuws is de komst van AI en micro-apps.

No code of toch code

Die micro-apps zijn koppelingen in Workspace naar bestaande toepassingen waardoor een aantal kernfunctionaliteiten in de app van Citrix mogelijk zijn. Een voorbeeld dat Citrix zelf geeft is een applicatie om verlofaanvragen in te dienen. Het merendeel van het personeel hoeft daar maar een handvol functies van te gebruiken, dus die kan u idealiter koppelen.

Hoe loopt dat? Via verschillende paden. Citrix belooft zelf ondersteuning voor een hoop populaire apps. In veel gevallen kan een gebruiker dan zonder technische kennis zo’n micro-app maken in een no code omgeving. Het volstaat om aan te duiden of te slepen wat u wil. Voor minder populaire of zelf-ontwikkelde apps werkt het via de API van de oorspronkelijke app. “We voorzien een vrij generische dataconnector en webconnector in de API set en als het om een app gaat met een zekere businesslogica, dan kan je die connecteren en zo moderniseren,” zegt chief product officer PJ Hough aan Data News. “Het is ook niet de bedoeling dat een volledige app wordt gekoppeld, wel de voornaamste functies.”

Historisch zat veel van wat we nu samenbrengen in aparte afdelingen. Nu is het één framework dat alles connecteert” Jeff Sanderson, senior director Market Development

Hough verwacht dat het begin wat inspanning vraagt, maar dat het nadien vlotter gaat. “Voor de eerste integratie ooit tussen je enterprisesysteem en Citrix ga je een echte ontwikkelaar nodig hebben. Maar eens die connector er is, kan je heel makkelijk bepaalde feeds daar bovenop bouwen.”

Tegen het najaar moet die functionaliteit er komen. “We spreken hiervoor met verschillende groepen gebruikers, bestaande en nieuwe partners. Ook met systeemintegratoren, want zij zien mogelijkheden in het bouwen van die micro apps. Dit kan een mooi ecosysteem worden.”

AI

Het tweede luik is de AI die wordt toegevoegd. Die moet leren de datastroom, uw persoonlijke feed in Workspace, te cureren en een deel van het werk te automatiseren. Als voorbeeld geeft Citrix onkostennota’s. Wie consequent onkosten onder pakweg 500 euro goedkeurt, zal de vraag krijgen om die onkosten automatisch goed te keuren in de toekomst.

Ook bij het zoeken moet de AI in Workspace contextgevoelig kunnen werken. Bijvoorbeeld als u vraagt ‘hoeveel vakantiedagen heb ik nog?’ Al heeft Citrix de ambitie om hier een volwaardige assistent van te maken, die bijvoorbeeld ook zaken begrijpt als ‘verplaats mijn afspraak van dinsdag 14 uur naar donderdag 16 uur.’ “We zitten in een traject waar we naar een full AI driven bot-infrastructuur gaan, ” zegt PJ Hough.

Om die intelligentie mogelijk te maken, steunt Citrix op enorme hoeveelheden data die het heeft, onder meer via bestaande klanten. Al nuanceert hij dat dit geen persoonlijke data is. “Onze analytics zijn GDPR-compliant. We delen geen data tussen klanten en de data is geanonimiseerd. We herkennen gedrag, we zien iets naar een bepaald punt gaan, maar we kijken niet naar specifiek individueel gedrag.”

In België zijn er al klanten die met het vorig jaar gelanceerde Workspace werken, al gaat het meestal om bepaalde componenten ervan. Xylos, een platinum partner van Citrix, ziet de trend naar virtueel werken wel doorzetten. “Er is een grote vraag naar mobility. Het is geen lachertje om naar Antwerpen of Brussel te rijden, dus zetten bedrijven in op mobiel werken en dan moet je de werkplek anders inrichten, ” zegt Kurt Callens, Competence Center Lead bij Xylos.

“Zeker met een applicatiestack afhankelijk van een zware back-end, of omgevingen waar een VPN de latency laat stijgen kan virtualisatie een mooie rol spelen. Dan beheren we dat met Citrix Endpoint Management, soms in combinatie met Intune. Vroeger was het vooral on-premise, vandaag zien we meer een verschuiving naar een hybride cloudomgeving.”

Voor Workspace kijkt Callens vooral uit naar de mogelijke use cases. “Je kan je lokale apps integreren in hun portaal en mixen en matchen tussen apps die lokaal draaien en in je datacenter. Stel dat je een heel resource-intensieve applicatie hebt die je lokaal kan offloaden en zo op een endpoint kan draaien, dan levert dat heel wat voordelen op.”

Of het bouwen van micro-apps een nieuwe business kan betekenen, is nog wat te vroeg om over te oordelen volgens Callens: “Het kan zeker een piste zijn voor ons, maar dat moeten we nog bekijken op dit moment. In sommige gevallen is het bijna drag & drop en dan is onze rol beperkt. Als het is om API’s te koppelen, dan kunnen onze developers daar wel een rol spelen.”

‘Een natuurlijke evolutie’

Vorig jaar sprak Citrix al over een vereenvoudiging van haar productportfolio en Workspace is daar het voornaamste voorbeeld van. “Het is een natuurlijke evolutie. Vorig jaar hebben we het concept van een general purpose workspace gelanceerd waar ook SaaS apps in passen, niet enkel gevirtualiseerde apps. Toen lag de strategie al vast om de werkomgeving te organiseren en welke gaten we daarvoor moesten vullen. Nu voeren we het uit, ” vertelt Jeff Sanderson, senior director Market Development onder de CTO en nauw betrokken bij de uitwerking van Workspace.

“Historisch zat veel van wat we nu samenbrengen in aparte afdelingen. Nu is het één framework dat alles connecteert en waar we ook analytics op draaien. Dat was aanvankelijk om de beveiliging ervan te verbeteren, maar we zetten dat intussen ook in om de prestaties en het gebruikersgedrag te verbeteren. De volgende stap is de integratie met virtuele assistenten.”

Sanderson geeft aan dat die fusie tot één framework bijzonder veel voordelen oplevert op innovatievlak. De volgende stap is alles nog verder automatiseren met behulp van machine learning. “Wat er precies achter het gordijn zit kan ik natuurlijk niet zeggen, maar we hebben een duidelijke visie voor de volgende drie jaar.”

Het concept van Workspace ontstond overigens pas anderhalf jaar geleden “PJ Hough en ik hebben het in november 2017 op een whiteboard geschreven, ” vertelt Jeroen Van Rotterdam, senior vicepresident engineering. Ook hij geeft aan dat AI en machine learning de volgende focuspunten worden. “Er is zeker een fase waarin het algoritme getraind moet worden. Daar hebben we nu een vrij groot team van data scientists voor. Mijn team werkt daar specifiek rond en telt nu 105 mensen.” Daarbij kijkt hij ook naar integratie met de bekendere spraakassistenten zoals Siri, Google Assistant of Alexa. “We hebben nu al prototypes voor ondersteuning van diverse spraakassistenten, dus dat is zeker de bedoeling.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content