Citrix wil het eenvoudiger
Een groot deel van uw bedrijfsinfrastructuur kan perfect gevirtualiseerd worden, maar het aanbod is groot en de concurrentie aanwezig. Citrix wil dat verhelpen met een nieuwe naam voor haar producten.
Duizenden gebruikers en partners trokken naar Anaheim in de Amerikaanse staat Californië voor Citrix Synergy, een driedaagse conferentie waar ze ervaring kunnen opdoen met de producten van het bedrijf en meer nieuwe innovaties van dichtbij kunnen bekijken. Officieel was het grote nieuws de lancering van de Citrix Workspace App, een portaal dat met een single sign-on toegang geeft tot al uw Citrix-diensten. Officieus kondigde het bedrijf er een stevige product rebranding aan. Al werd die niet aan de grote klok gehangen. Geen vermelding in de keynote, laat staan in de perscommunicatie. Ook in de Q&A-sessie met CEO David Henshall en productbaas PJ Hough ging het hoofdzakelijk over het feit dat werknemers nood hebben aan een moderne werkomgeving. Lees: eentje met Citrix-technologie.
Netscaler en de Xen-productlijn krijgen een nieuwe naam
Wat verandert er? Zo goed als alle productnamen. Het komt er min of meer op neer dat alles de merknaam Citrix + ‘functie’ met zich meekrijgt. Citrix XenApp, XenDesktop en XenDesktop Service worden Citrix Virtual Apps and Desktops. ShareFile wordt Citrix Content Collaboration, XenServer wordt Citrix Hypervisor en Cedexis wordt Citrix Intelligent Traffic Management. De opvallendste wijziging hier is dat de Xen-merknaam verdwijnt.
Aan de netwerkzijde nemen we afscheid van de naam Netscaler. Citrix kocht het bedrijf Netscaler al in 2005 maar de merknaam bleef behouden, tot nu. Zo worden Netscaler ADC en Netscaler SD-WAN voortaan respectievelijk Citrix ADC en Citrix SD-WAN. Netscaler Unified Gateway wordt Citrix Gateway en zo vereenvoudigen een achttal NetScaler-productnamen tot iets met een Citrix prefix.
Ere wie ere toekomt: technologiesite The Register kon begin dit jaar al de hand leggen op een interne nota die de wijziging aankondigde. Volgens Citrix wordt ze nu ingevoerd en zal ze ‘doorheen 2018’ worden uitgerold.
De naamsverandering moet volgens Citrix het portfolio stroomlijnen. Al lijkt het ons niet ondenkbaar dat de verschillende naamgevingen op termijn zelfs bij intensieve gebruikers voor verwarring kunnen zorgen. Verwarring die in het slechtste geval in de kaarten van concurrenten zoals VMware kan spelen.
Alles in één app
Wat Citrix wel in de schijnwerpers plaatst op deze conferentie, is de Citrix Workspace app. Eigenlijk gaat het hier ook deels om een rebranding van de Citrix Receiver, de tool om toegang te krijgen tot XenDesktop en XenApp. Maar de app wordt wel stevig uitgebreid en geeft nu toegang tot alles wat u virtueel met Citrix laat draaien: contacten, documenten (content) en apps.
De bedoeling is om met de Workspace App een overzicht te hebben van beschikbare apps, opgedeeld in categorieën, en ze van daaruit ook meteen te openen. Handig daarbij is dat de tool meteen de juiste toepassing opent. Wie een Photoshop-bestand openklikt, krijgt meteen een virtuele Photoshop te zien. De app zelf zal in de komende drie maanden beschikbaar worden en belooft meteen een pak integraties met grote SaaS-spelers zoals Office 365, Slack, Box, Dropbox, Oracle, ServiceNow, DocuSign en AWS. Al is het niet duidelijk of alle integraties van bij de start al aanwezig zullen zijn. Interessant daarbij is dat de Workspace App werkt met single sign-on. Inloggen op de toepassing is dus genoeg om ook de overige apps werkende te krijgen. Het inloggen ondersteunt daarbij ook two factor authentication en gezichtsherkenning. Maar dat laatste zal niet op elk toestel beschikbaar zijn, geeft chief product manager PJ Hough toe. “We kunnen het helaas niet breed beschikbaar maken omdat de toestellen dun gezaaid zijn.” Hough maakt daarbij het onderscheid tussen laptops of smartphones die een grondige 3D-herkenning van een persoon maken, en de (goedkopere) toestellen die u kan beetnemen met een foto of masker van een persoon.
Analytics
Een minder duidelijke trend die het bedrijf inzet is om meer te kijken naar data (en uiteraard AI) om producten te verbeteren. “We doen al een tijdje analytics, maar vooral intern: zien welke klanten wat gebruiken en daar onze strategie op afstemmen. Nu kijken we ook hoe die data inzetbaar is voor productiviteit, beveiliging en optimalisatie, ” vertelt Kedar Poduri, vice-president Product Management voor Citrix Analytics. Dat kan het bedrijf op zich al voor data rond de diensten die het zelf aanbiedt. Maar het mikt ook op partnerschappen om gaten op te vullen.
“We zijn heel goed in de toegang tot enterprise-omgevingen. Hoe en wanneer mensen apps gebruiken of bepaalde bestanden openen en het netwerkverkeer errond. Maar we hebben bijvoorbeeld geen zicht op East-West traffic (verkeer tussen servers, nvdr.), wat een bedrijf als Cisco wel heeft. Of denk aan de manier waarop Microsoft inzicht heeft in de Office 365 Suite of Sy-mantec en McAfee in security. Voor die inzichten willen we dus samenwerken met partners.” Op dit moment gaat het vooral om analytics. “De volgende stap is het geheel volwassen maken met predictive analytics, zodat we trends zien en zaken kunnen verhelpen nog voor gebruikers een probleem komen melden, ” aldus Poduri tegenover Data News. Dat moet leiden tot producten die zich automatisch aanpassen. “Gebaseerd op context willen we de juiste app kunnen voorstellen. Dat kan variëren naargelang je thuis, onderweg of op het werk bent. Maar ook naargelang je bandbreedte of latency, of hoe iemand zich gedraagt, willen we de juiste ervaring geven.” Een exacte datum daarvoor is er nog niet, maar Poduri zegt dat het bedrijf mikt op 4-5 jaar.”
Security: overhead wegnemen
Tijdens Citrix Synergy sprak Data News met Stan Black, senior vicepresident Security en security information officer. Niet zozeer over de visie of producten van het bedrijf. Wel over zijn visie op security. En die is duidelijk: doe meer met minder.
“Ik heb zo’n 30-40 securityproducten die we zelf gebruikten weggedaan. Momenteel hebben we 23 monitoring applicaties intern draaien en we gaan dat terugbrengen naar drie. Tegelijk hebben we ook 286 servers weggehaald en krijgen we weer ruimte in ons datacenter omdat we zo verregaand vereenvoudigen.”
Black legt uit dat hij niet zozeer minder security wil, maar wel minder overhead. “Het probleem was dat we verschillende technologieën toevoegden, maar de wortel van het probleem niet aanpakten. Als het bijvoorbeeld om data gaat die je datacenter verlaat, dan heb je geen endpoint security nodig. Het is niet dat ik zuinig wil zijn, maar ik wil de operationele overhead wel omlaag.” Wie je inzet bij dat operationele is wèl belangrijk. “We hebben heel slimme en dure mensen die ik laat focussen op de core assets. Maar we verkleinen ook onze ‘aanvalsoppervlakte’. We zitten in de cloud, maar het aantal toegangspunten houden we laag.”
Wat volgens Black ook belangrijk blijft, is het continu inschatten van het risico. “We moeten informatie aggregeren: hoeveel sessies heeft iemand, waar loggen ze in, reizen ze veel? Als je die dingen verzamelt, krijg je een soort levenspatroon van een persoon of een computer. Vandaag kan je dat ook doorheen verschillende clouds en de apps die je gebruikt.”
Zo’n profiel opstellen om het veiligheidsrisico in te schatten is een nobel doel. Maar wat als die data ook door de werkgever wordt gebruikt? “Het is niet de bedoeling om big brother te worden. Iedereen heeft een leven en voor mij telt enkel wat connecteert met onze infrastructuur. Wie tijdens de pauze met fantasy football of YouTube bezig is, doet dat maar. Zo lang we die browsersessie maar veilig kunnen afleveren. We willen mensen niet afsluiten, maar wel in het ‘juiste rijvak’ houden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier