Pieterjan Van Leemputten

Hij is bij Google verantwoordelijk voor enterprise in België en Luxemburg, maar beschouwt zich eerder als een business developer. Edward Boute wil Belgische bedrijven verbeteren, liefst met diensten die beginnen met een blauwe letter G.

Boute werkt met grote en kleinere bedrijven. “Ik probeer grote Belgische bedrijven digitaal te transformeren. Op de tweede plaats ben ik op zoek naar de Snapchats van België om te kijken hoe we daar mee kunnen samenwerken om iets groots te maken.”

Een digitale transformatie klinkt mooi en modern, maar lukt dat altijd vlot? “Het gaat om de cultuur van een bedrijf en die aanpassen neemt wat tijd in beslag. Er is de technische component, maar dat is vaak niet de moeilijkste. Bedrijven begrijpen wel dat Google in hun bedrijf relevant kan zijn. 58 % van de Fortune 500 bedrijven gebruikt actief Google-diensten. Als je vandaag op zoek bent naar collaboratie, dan zou het vreemd zijn als je Google niet meeneemt in de vergelijking.” Nochtans bestaat Google’s enterprise-aanbod nog maar zeven jaar. Maar het zit wel volledig in de cloud, een ommeslag die andere aanbieders ook pas recent maken. “We merken nu het tipping point, dat komt natuurlijk ook door andere spelers zoals Salesforce. Maar cloud is geen vies woord meer.”

CHANNEL

De grootste uitdaging voor Boute is momenteel het uitbouwen van het kanaal. “Dat is een van onze grote noden. We hebben geïnteresseerde klanten, maar we moeten onze partners opleiden zodat ze onze diensten mee kunnen ondersteunen. Op dat vlak heb ik liever honderd procent succesvolle partners in plaats van meer channel dat half werk levert.” Boute wil niet gezegd hebben dat ze partners weigeren, “maar soms is het inderdaad geen juiste match. Als je bedrijven hebt die jarenlang on premise werken en zo hun inkomsten halen, dan is dat moeilijker samenwerken dan met cloud-minded bedrijven. Bedrijven als Cronos of Capgemini waar we mee samenwerken zijn daar een mooi voorbeeld van.”

CLOUDVREES?

Cloud wordt door bijna elk it-bedrijf de laatste jaren naar voren geschoven als de oplossing voor kosten, beheer en beschikbaarheid. Maar intussen kennen we ook de spionagelust van de NSA. Dat maakt het voor Google (maar evenzeer Microsoft of Amazon) niet makkelijker. Al relativeert Boute die impact. “Het is zeker een onderwerp dat vaak terugkomt en je moet daar ook over praten. Maar het is zelden iets wat bedrijven tegenhoudt. We leggen de voordelen uit, maar ook hoe je risico’s minimaliseert. Al heb ik zelf nog geen bedrijven gehad die op dat punt afhaken. Meestal hoor je die bezorgdheid in het eerste gesprek en vaak merk je dat het bedrijf er gewoon nog niet klaar voor is.”

Boute focust onder meer op collaboration, Google Apps for Business en Drive for Work. Sinds een zestal maanden zit daar ook het Google Cloud Platform bij, dat bevat cloud storage, Google Compute Engine (IaaS), een App Engine (PaaS), big data analytics en api’s van Google-diensten. “Dat zien we enorm versnellen. Misschien wordt dat binnen enkele maanden wel groter dan Apps for Business. Daarnaast wil Google ook toestellen bij bedrijven aanbieden: Chromebooks, Chromeboxes. “Android wordt tegelijk een zakelijk product hier, maar ook Google Search verovert terrein bij bedrijven. Zeker bij banken en overheden.” Tot slot zijn er de geografische toepassingen, alles wat met Google Earth of Google Maps te maken heeft.

Met de Chromebooks wil Google in België een ecosysteem opzetten. “In november is er Chromeworld Belgium, en vandaag zijn er in België al toestellen van Samsung, HP en Acer. De toestellen hebben als nadeel dat je niets kan installeren, wat je kan omzeilen met Awingu, waarmee Google in België samenwerkt, VMware of Citrix.” Maar dat is ook een voordeel voor Boute. “Je kan immers geen onveilige software installeren. Qua beheer is het op dat vlak een van de veiligste toestellen.”

Pieterjan Van Leemputten

“Je moet ook over het NSA-schandaal praten. Maar het is zelden iets wat bedrijven tegenhoudt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content