Met 30.000 waren ze, klanten, prospecten, partners en analisten die present gaven op Dreamforce, de jaarlijkse hoogmis van Salesforce.com. Meteen het grootste wereldwijde cloudevenement van het jaar waarop Salesforce andermaal iedereen verbaasde met onverwachte nieuwe diensten en toepassingen voor zijn platform.
Ongelooflijk, het hele centrum van San Francisco zag blauw (de kleur van Salesforce). En er zat duidelijk elektriciteit in de lucht, of beter: in de wolken. Daar had Salesforce voor gezorgd door net vóór de conferentie al te laten uitlekken dat het Database.com ging lanceren, de eerste enterprise database die volledig vanaf de basis voor het cloudmodel gebouwd was. Een open database ook die met om ‘t even welke taal, platform of toestel kan gebruikt worden.
“Dit is typisch voor de richting die de databasemarkt uitgaat”, zegt Donald Feinberg van Gartner. “We zien steeds vaker cloud enabled database managementsystemen verschijnen die de gebruiker bevrijden van de complexiteit van hard- en software en automatische schaalbaarheid bieden. Maar ze moeten dan wel de snelheid, het gebruiksgemak en de elasticiteit van de cloud kunnen koppelen aan de relationele, beveiligings- en transactionele kenmerken die bedrijven nodig hebben – en Database.com beantwoordt daar perfect aan.”
Nieuwe Chattervarianten
Salesforce blijft ook rotsvast geloven in het nut van sociale netwerken in een bedrijfsomgeving. Vorig jaar kondigde het al Chatter aan dat gebruik maakt van de sociale netwerkeigenschappen van fenomenen als Facebook en Twitter om informatie over mensen, documenten, bedrijfsprocessen of applicatiegegevens automatisch ter beschikking te stellen van werknemers. Amper vijf maanden na de lancering gebruikten al meer dan 60.000 bedrijven de collaboratietoepassing, bij Dell bijvoorbeeld met meer dan 100.000 medewerkers. “Zelf moet ik dat wel nuanceren”, zegt Mario Schraepen, ceo van Adapti, een van de vier Belgische partners van Salesforce. “In België staan de bedrijven nog eerder aarzelend tegenover het gebruik van Chatter, maar dat heeft vermoedelijk veel te maken met de cultuur van sociale netwerken die hier toch nog niet zo ontwikkeld is als in de VS.”
Salesforce heeft nu Chatter Free aangekondigd, een gratis versie voor iedereen die in een bedrijf werkt dat een van de Salesforce-producten gebruikt. “De bedoeling is de samenwerking dwars over alle departementen en divisies heen te bevorderen”, zegt Robin Daniels, directeur product marketing bij Salesforce. “Je moet niet meer constant overal op zoek gaan naar informatie, ze wordt naar jou toe gebracht. Misschien wel het einde van de intranets.” De toepassing is ook al beschikbaar voor mobiele toestellen zoals de iPhone, de iPad en de Blackberry, en begin volgend jaar ook voor het Androidplatform. En in februari start Salesforce nog Chatter.com op, een nieuwe collaboratiedienst die gratis is voor iedereen om nog meer mensen te laten samenwerken (en te verleiden tot het Salesforce-platform, natuurlijk).
Naar de ontwikkelaars
Salesforce kondigde eerder al een partnership aan met VMware, VMforce, waarmee zowat 6 miljoen Java-ontwikkelaars hun toepassingen probleemloos op het Force.com platform kunnen draaien en vanuit hun vertrouwde ontwikkelomgeving ook nieuwe toepassingen voor de cloud kunnen schrijven. Op Dreamforce ging het nu nog een stap verder door aan te kondigen dat het voor 212 miljoen dollar Heroku overneemt, het belangrijkste Ruby cloud applicatieplatform. “Onze klanten hebben ons laten verstaan dat ons platform opener moet worden, toegankelijk voor meer talen, en dus hebben we er Ruby aan toegevoegd”, zegt ceo Marc Benioff. “Als Gartner zegt dat er momenteel al meer dan een miljoen Ruby-ontwikkelaars zijn en dat tegen 2013 dat cijfer naar meer dan 4 miljoen zal groeien, dan is Heroku de juiste keuze. Vandaag draaien er al 106.000 toepassingen op Heroku en wekelijks komen er nog zo’n 3.000 bij.”
Mario Schraepen plaatst hier wel een kanttekening: Salesforce heeft zich totnogtoe beperkt tot crm en aanverwanten, maar met VMforce en Heroku gaat het de pure it-toer op – “en dat zal toch wel een andere aanpak vergen, zowel qua marketing als verkoop want je richt je dan tot een heel ander doelpubliek. Ik ben benieuwd hoe dat zal uitdraaien, vooral ook voor een bedrijf als Adapti. Uiteindelijk zijn we maar met twaalf mensen en kunnen we nu al nauwelijks alle aanvragen beantwoorden.” Hij beaamt wel wat Marc Benioff tijdens zijn keynote stelde, namelijk dat haast alle partners van Salesforce in het voorbije jaar hun omzet minstens verdubbeld zagen. Ook Adapti (opgericht eind 2008) zal dit jaar van zo’n 450.000 euro naar zowat een miljoen klimmen.
Tot slot nog even melden dat Salesforce nog een achtste cloud aan zijn portfolio heeft toegevoegd, namelijk RemedyForce, een samenwerking met BMC Software om ook it service management en configuration management op het cloudplatform van Salesforce te laten draaien. Volgens Bob Beauchamp, ceo van BMC Software, krijgen nu vele bedrijven toegang tot de oplossingen van BMC die vroeger buiten hun bereik bleven.
Frans Godden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier