De Canadese specialist in ‘business intelligence’ en ‘performance management’ – die straks definitief ingelijfd wordt door IBM – heeft zopas versie 3 van Cognos 8 gelanceerd. De verbeterde versie moet voor meer gerichte informatie zorgen voor een groter aantal gebruikers en op it-niveau voor een vlottere implementatie en maintenance, terwijl ook nieuwe ‘solutions’ het licht zien.
Na negen maanden van intensief testen komt Cognos met een derde update van zijn managementplatform. De nieuwe ‘release’ 3 slaat munt uit de op SOA-gebaseerde architectuur (‘service oriented architecture), een strategische keuze die al in 2005 werd gemaakt. In de eerste plaats bevat versie 3 nieuwe functionaliteiten die bedoeld zijn om nog meer en nieuwe gebruikersprofielen te bereiken met nog beter afgelijnde informatie. Zo zorgt een vereenvoudigde zelfbedieningsinterface ervoor dat bedrijfs- en financiële analisten makkelijker rapporten kunnen opstellen. Daarnaast kunnen bedrijfsanalisten nieuwe Olap-kubussen maken op basis van beter afgebakende gegevens. Met het portaalgebaseerde BI-dashboard Connection kunnen bovendien alle scorecards en diagrammen benaderd worden vanuit een algemeen overzicht wat zorgt voor een meer globale en/of meer gepersonaliseerde kijk op de informatie. Connection zorgt er ook voor dat systeembeheerders en zakelijke gebruikers via ‘briefing books’ verschillende bestanden en stijlen kunnen combineren in één rapport zodat de managers er makkelijker hun weg in kunnen terugvinden. De verrijkte Transformer-module biedt zakelijke teams de mogelijkheid om eenvoudig eigen weergaves van prestatie-informatie te maken en bij te werken.
Een tweede as waarop Cognos heeft gewerkt, is de verbetering van de inzet en het beheer van de it. Cognos 8.3 voorziet meer bepaald in assistentie bij de ontwikkeling van hoogwaardige modellen en in andere functionaliteiten zoals een instant totaalbeeld van de systeemstatus. Bovendien werd extra aandacht besteed aan een proactieve manier van beheer (bepaalde indicatoren kunnen nu worden gevisualiseerd en de mogelijkheid bestaat om grenswaarden te bepalen en in de gaten te houden). Een ‘upgrade manager’ zorgt er nog voor dat wijzigingen makkelijker door de systeembeheerders kunnen worden doorgevoerd.
Het derde punt van aandacht zijn de sectorale ‘blueprints’ (momenteel een vijftigtal maar dat moeten er volgens Cognos binnen een jaar om en bij de honderd zijn). Die moeten de klant toelaten om vooral oplossingen te implementeren in plaats van producten.
Het onderliggende platform werd eveneens verbeterd, kwestie van de nieuwe functies optimaal te benutten.
Doel
Volgens voorzitter en ceo van Cognos Robert Ashe richt Cognos 8 versie 3 zich “in eerste instantie tot nieuwe klanten die we nu een complete en geïntegreerde oplossing kunnen aanbieden. Van onze bestaande klanten, die gebruikmaken van versies 8.1 en 8.2, hopen we dat ze zullen overschakelen naar deze nieuwe versie. We hebben overigens kosten noch moeite gespaard om die migratie vlot te laten verlopen. We moeten zorgen voor producten die beantwoorden aan de behoeften van de klant en hem tegelijkertijd nieuwe perspectieven en functionaliteiten aanbieden. De performancemanagementmarkt is onderhand immers volwassen.”
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier