Het oude Colt is niet meer. Sinds begin dit jaar werd de organisatie drastisch herschikt, wat meer ruimte laat voor nieuwe initiatieven. “Waarom zouden we op termijn bijvoorbeeld geen wifi kunnen aanbieden aan bedrijven die geconnecteerd zijn bij ons?”, zegt executive vice president François Eloy.
Het nieuwe Colt spreekt over een ‘information delivery platform’. “Het komt er op neer dat we informatie in het midden van het netwerk stoppen”, zegt François Eloy die sinds januari verantwoordelijk is voor de afdeling Communication Services die goed is voor ruim 950 miljoen euro omzet. Ook de verdere ontwikkeling van het netwerk valt onder zijn eindverantwoordelijkheid. “Momenteel investeren we volop in dat netwerk. Waar we nu 17.000 gebouwen connecteren (denk aan bedrijvencentra, datacenters e.d., nvdr) willen we er dit jaar nog eens 1.700 op het netwerk plaatsen wat dus 10 procent extra is. Colt is dus terug in een investeringsmodus”; zegt Eloy. “In België is onder meer het Business Park in Mechelen een van de locaties waar we onze glasvezel zo ook binnen brengen, voegt Ronny De Goedt, managing director Belux daar nog aan toe.
Groeiverwachtingen
Terwijl de geruchtenmolen rond consolidatie weer op volle toeren draait in de telecomsector, lijkt Colt zich niet meteen in dat gewoel te willen begeven. “We hebben geen schulden. We hebben onze organisatie herschikt en grondig vereenvoudigd om beter te beantwoorden aan de noden van de verschillende types klanten – van kleine kmo’s tot grote enterprises. En we beginnen daar nu de eerste vruchten van te plukken. Laat het duidelijk zijn, wij gaan nu voor een duidelijk zelfstandig groeiscenario”, zegt Eloy. Met enkele procenten groeien is ook niet voldoende voor de topman. “We gaan voor een groei met twee cijfers voor de komende drie jaar”, klinkt het vastberaden. Al blijft Colt de markt wel goed volgen. “Als een interessante acquisitie zich zou aandienen, dan zullen we niet twijfelen. Zolang de overname maar steek houdt en echt toegevoegde waarde kan bieden”, zegt François Eloy. Deze maand liet Colt nog weten dat het MarketPrizm overneemt: een aanbieder van ‘low latency market data’ en ‘trading infrastructure services’. De overname moet duidelijk maken dat de financiële sector een belangrijke verticale markt is en blijft voor Colt.
Het bedrijf erkent ondertussen ook het belang van mobiel internet en de realiteit dat alsmaar meer datatrafiek draadloos verloopt via bijvoorbeeld tablets. Om marktaandeel te kunnen halen uit die duidelijke trend, zet het onder meer in op mobile backhaul (het afhandelen van mobiel dataverkeer, nvdr). “Maar we overwegen even goed ook om bijvoorbeeld een wifi-provider te worden voor de 17.000 gebouwen die we toch al geconnecteerd hebben”, poneert Eloy. Ook in België zou een eerste trial met wifi en picocells al lopen.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier