De Leuvense start-up Bativox heeft een b2b-communicatieplatform gebouwd waarlangs producenten kunnen communiceren met professionals uit de bouwsector.

Initiatiefneemster Karen Van den Berghe werkte 12 jaar in de bouwsector voor ze op het idee kwam voor Bativox. “Bij heel wat architecten en studiebureaus klonk het dat ze moeite hadden om op de hoogte te blijven van nieuwe producten en de laatste innovaties en technieken. Er is dus wel degelijk nood aan een internetplatform via hetwelke opdrachtgevers, installateurs, architecten en ingenieurs in contact kunnen komen met de bouwproducenten.”

Bativox wil de professional (architect, studiebureau, opdrachtgever, algemene aannemer, installateur…) op een efficiënte manier informeren over producten en technieken. “Het betreft zowel productinformatie, gevalstudies, bedrijfsnieuws als evenementen georganiseerd door de bouwmaterialenfabrikanten”, vertelt Van den Berghe.

“Om dit te kunnen realiseren, hebben we een communicatieplatform gebouwd met een zoekmachine, een contentbeheerssysteem voor de fabrikanten die materiaal online plaatsen, een 2-wekelijkse nieuwsbrief en een persoonlijke ‘space’ voor de geïnteresseerde professionals”, klinkt het. “Via contactformulieren en links naar sociale media kunnen de bouwprofessionals op een eenvoudige manier in contact komen met de producenten.”

Van den Berghe benadrukt dat het platform wil informeren, eerder dan adverteren. “Je vindt er zeer technische informatie op terug, tot zelfs lastenboeken en tekeningen in autocad, en alles blijft gratis. Zelfs particulieren kunnen dus op Bativox terecht als ze wat meer informatie willen opsnorren over wat er juist in hun huis geplaatst wordt.”

Wat het businessmodel betreft, werkt Bativox met marketingpakketten. “Kleine producten die geen grote reclamebudgetten hebben, en die op zoek zijn naar een manier om hun producten wat meer in de kijker te plaatsen, kunnen tegen betaling op ons platform terecht. Opnieuw: we plaatsen geen logo’s of banners, maar technische productinformatie. Bativox moet een informatief platform blijven, en geen site vol reclame.

Of er dan enkel gesponsorde producten aan bod komen, willen we nog weten. Want dat zou de volledigheid natuurlijk niet ten goede komen. “Absoluut niet, we willen zo volledig mogelijk gaan en alle nieuwigheden en innovaties een plaats geven. Alleen werken we niet met pageviews om reclame-inkomsten binnen te halen, maar met marketingpakketjes voor geïnteresseerde producenten.”

[FT]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content