Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Orange Business Services is er zeker van: ‘machine-to-machine’ (m2m) wordt een miljardenmarkt. Connected cars en wearables zouden weleens voor een “ripple effect” kunnen zorgen.

“De markt voor m2m staat op het punt los te barsten. Dat het zal gebeuren is zeker, de vraag is alleen wanneer”, trapte Stephane Beauduin, chief office BU Mobistar het m2m-avondevent in het statige decor van Hertoginnedal af. Misschien nog dit jaar? “Al voorspel ik dat hier elk jaar op het podium”, grapte Beauduin. Het event dat Mobistar samen met moederbedrijf Orange Business Services (OBS) al voor de 8ste keer organiseerde, wist ook nu 500 man te lokken: een mix van klanten, prospecten, integrators en applicatieleveranciers.

Toch was het Beauduin deze keer menens met zijn voorspelling: “We zien duidelijk een versnelling in m2m, die versterkt worden door enkele trends.” Mobistar en OBS voelen zich in die visie gesteund door marktonderzoekers. McKinsey bijvoorbeeld ziet m2m als de derde meest disruptieve technologie op dit ogenblik. Gartner definieert m2m voor het eerst als een aparte categorie en Machine Research ziet 2013 als het jaar van de grote doorbraak.

OVERHEID EN AUTOSECTOR

Voor de grote kickstart wordt naar de overheid gekeken: die zou voor een versnellend effect kunnen zorgen. En zo komt al snel het voorbeeld van eCall naar voor: de Europese technologie waarbij auto’s zelf naar de 112-alarmcentrale bellen als zij in een ongeval betrokken raken. België wil daarbij overigens een voortrekkersrol gaan spelen, omwille van de ‘aparte’ architectuur. Bij ons zullen die oproepen opgevangen worden door Touring dat als een ‘buffer’ dienst doet met de Astrid-meldkamers van de hulpdiensten. “eCall stond er al lang aan te komen. Maar daar stopt het in automotive niet bij. Zo zien we duidelijk dat de ‘connected car’ voor een ripple-effect zorgt in m2m. Meer nog, de connected car wordt een manier voor wagenfabrikanten om te concurreren en daar zal m2m van profiteren”, meent Beauduin.

CONNECTED PEOPLE

Iets wat de sector niet zag aankomen, is dat ‘wearables’ zoals de Google Glass augmented reality bril en de ‘smartwatches’ zo snel hun intrede zouden doen. “Neem nu Mercedes en Nissan met die technologie gaan partneren, ook dat kan voor een cascade-effect zorgen in de m2m-sector. Dat is een convergentie van geconnecteerde machines met mensen. Het potentiële schaaleffect is dus enorm groot”, aldus Beauduin.

Vorig jaar realiseerde Mobistar overigens 16 miljoen euro in m2m, aldus Frank De Weser die sinds kort director m2m & b2b partnerships is bij Mobistar. Emmanuel Routier is doorgeschoven naar OBS waar hij nu verantwoordelijk is voor de grote Europese m2m-klanten. “De bal is duidelijk aan het rollen. In Europa zijn er al meer dan 40 miljoen m2m-kaarten, en tegen eind 2016 zal dat naar 100 miljoen gaan. Dé key driver moeten nieuwe gebruiksvormen worden”, zegt Routier. Om te beginnen dus in automotive (en fleet management). Recent sloot OBS nog een deal met Renault rond R-Link: de geïntegreerde aanraaktablet met internettoegang waarmee toekomstige voertuigen van Renault uitgerust zullen zijn. “We spreken ook over embedded infotainment, met streaming radio e.d. Dat zal de arpu en de volumes alleen maar dan toenemen”, zegt Routier.

Daarnaast zijn ‘smart cities’ en healthcare belangrijke ‘verticals’ voor OBS – IdealLife is een van de nieuwe klanten, maar ook de industrie wordt met argusogen bekeken – denk maar aan nutsmaatschappijen met onder meer smart metering. “Belangrijk in het hele verhaal is dat we met partners werken en het ecosysteem verder uitbouwen. Connectiviteit is maar één ding, en met OBS willen we verder gaan naar totaaloplossingen, maar dat kunnen we uiteraard niet alleen”, zegt Routier. Zo kondigde OBS op het m2m-event nog een partnership aan met Ericsson voor een globaal m2m-platform. Jaar op jaar zet OBS overigens 20 procent groei neer specifiek voor m2m. “Dat zal ook dit jaar niet anders zijn”, meent Routier.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content