DELHAIZE t
De strategie van Delhaize is duidelijk: it is een enabler. Iedere it-investering die het bedrijf uitvoert, gebeurt in functie van de consument. Voor het financiële luik van zijn activiteiten steunt Delhaize op SAP. Om de aansturing van de supply chain te verbeteren, implementeert het bedrijf in België het pakket G.O.L.D. van leverancier Aldata, met Accenture als integrator. Delhaize wil de processen uit zijn supply chain standaardiseren, om zo meer efficiëntie en productiviteit te realiseren. “Het gaat om een complex geheel”, stelt Luc Koenot, cio bij Delhaize Belgium. “Tussen leverancier en consument vinden fysieke, logistieke en financiële stromen plaats, die wij moeten koppelen.” Uiteraard had Delhaize voorheen ook al it-ondersteuning voor de supply chain. “Maar dat waren point solutions. Erp geeft inzicht in het geheel.”
De erp-oplossing moet Delhaize ondersteunen bij zijn kerntaak: het juiste product zo snel en vers mogelijk aanbieden op het juiste moment, in de juiste winkel, en tegen de juiste prijs. “Cruciaal is dat we de data uit het erp-systeem omzetten in zowel operationele als strategische informatie”, vindt Luc Koenot. “We willen de klant de best mogelijke value proposition bieden, maar tegelijk ook efficiëntie nastreven, om de kosten en het verlies van producten – bijvoorbeeld omdat ze niet tijdig verkocht raakten – zo klein mogelijk te houden.” Aldata biedt met G.O.L.D. de functionaliteit die Delhaize in gedachten had. “Maar een grote implementatie vraagt de kennis en ervaring van een grote integrator. Elke erp-implementatie bevat een aantal valkuilen.” Accenture kon de juiste referenties uit de retail voorleggen. “Zo vermijden we dat we straks vermijdbare fouten maken.”
Productiviteitslus
Accenture ging eind 2009 met de implementatie van start. Een eerste functioneel gedeelte van Aldata komt nu in productie. De volledige implementatie loopt over een periode van twee tot drie jaar. “Het belangrijkste doel blijft dat we de dienstverlening aan de consument verbeteren”, aldus nog Luc Koenot. “De investering in erp moet zo bijdragen aan de productiviteitslus waarmee we werken: wanneer we ons aanbod voor de klant verbeteren, zorgt dat voor meer verkoop, waardoor we meer middelen krijgen om weer in dat aanbod te investeren, enzovoort. Ook de inspanningen rond erp vormen een onderdeel van die strategie.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier