De stap naar de cloud betekent meer dan het afstoten van een stuk infrastructuurbeheer. Voor Corona Direct gaat het in de eerste plaats om meer flexibiliteit : snel inspelen op de bewegingen in de markt, met ict-diensten die even snel voor ondersteuning zorgen.
Corona Direct bestaat al meer dan tachtig jaar en is gespecialiseerd in basisverzekeringen voor persoon en gezin. In 1974 was het bedrijf de eerste directe verzekeraar in ons land. In 2006 kwam de verzekeraar dan weer als eerste in België op de markt met een autoverzekering per kilometer. Corona Direct werkt vanuit één centraal kantoor en bespaart zo op kosten voor een netwerk van kantoren en makelaars. Zowat 90 procent van alle eerste contacten verloopt via de website. Dat onderstreept de nood aan een beschikbare, sterke en veilige ict-infrastructuur alleen maar.
“Op het vlak van prestaties liepen we op een bepaald moment stilaan tegen de grenzen van de omgeving aan”, zegt Paul Jordens, cio bij Corona Direct. “We hadden nood aan meer performantie. Tegelijk wilden we meer zekerheid inbouwen. Bedrijfskritische systemen moeten altijd beschikbaar zijn. We werkten aan een ‘disaster recovery plan’, maar stelden vast dat het in de praktijk moeilijk te testen viel.” Bovendien botste Corona Direct op de realiteit van de arbeidsmarkt. “Het is niet vanzelfsprekend om voor die specifieke infrastructuurjobs de juiste mensen te vinden.” In plaats van zelf op de ontwikkeling en het beheer van de ict-infrastructuur te blijven werken, besloot Corona Direct daarom een oplossing te zoeken via een private cloud.
PRAGMATISCHE BENADERING
Met Getronics had het bedrijf eerder al ervaring opgebouwd. De voorbije jaren draaide de ict-infrastructuur van Corona Direct al in een datacenter van Getronics. “We zijn ook voor de private cloud met Getronics in zee gegaan omdat de aanpak van het bedrijf goed bij ons aansluit”, vindt Paul Jordens. “Het is niet de grootste speler in de markt, maar wel één met een pragmatische aanpak. Zo zijn wij zelf ook. We willen snel beslissen en daar dan meteen naar handelen.” In eerste instantie virtualiseerde Getronics de overgebleven fysieke servers. Het hele serverpark draait nu op een private cloud bij Getronics. In een volgende stap sloot het bedrijf Corona Direct aan op een nieuwe dienst : ‘disaster recovery as a service’.
Het eerste resultaat bestaat uit betere prestaties. Voor Corona Direct is die vaststelling heel belangrijk. Het bedrijf is actief in een markt die sterk onder druk staat. Een verzekeraar moet voortdurend innoveren om de concurrentie voor te blijven. Corona Direct steunt daarbij onder meer sterk op het gebruik van Salesforce CRM en Salesforce Marketing Cloud. “Het lag daardoor eigenlijk voor de hand om ook de rest van de infrastructuur naar de cloud te verschuiven”, aldus Paul Jordens. “Getronics biedt ons de ict-omgeving die we nodig hebben – en doet dat grondiger en pragmatischer dan we met ons eigen ict-team zelf hadden kunnen doen.”
HET DRAAIT OM DE DIENSTEN
Concreet draait de productieomgeving van Corona Direct nu op vBlock, een oplossing voor ‘converged infrastructure’ van VCE die technologie van Cisco, EMC en VMware combineert. De eigenlijke hardware staat in een datacenter van InterXion in Brussel. Corona Direct bundelt die iaas-oplossing met diensten rond service desk, netwerk, beveiliging en disaster recovery. “We zijn overgestapt van capex naar opex”, vervolgt Paul Jordens. “In plaats van te investeren in eigen infrastructuur betalen we nu alleen voor wat we effectief gebruiken. We behouden altijd het zicht op de kosten voor de infrastructuur.” Corona Direct kan de benodigde diensten – en dus ook de kosten die daarmee samenhangen – op ieder moment uitbreiden of terugschroeven in functie van de behoeften van de business. “Daar was het ons uiteindelijk om te doen”, besluit Paul Jordens. “De infrastructuur is maar één luik van het cloudverhaal. De eigenlijke oplossing bestaat uit de bijhorende diensten en de flexibiliteit die je daar als bedrijf mee wint.”
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier