Terwijl de halve wereld met een smartphone rondloopt, kijkt Mastercard naar manieren om de klassieke kredietkaart deels te vervangen door je telefoon. Betalen met een tik, bevestigen met een code… of een selfie.
Iedereen wil vandaag uw betaalportaal zijn. De Belgische banken hebben Sixdots, Google heeft Android Pay, er is Apple Pay en Samsung Pay, Bancontact heeft een app om mobiel te betalen. Allemaal willen ze u naadloos en eenvoudig digitaal geld laten uitgeven. Niet zomaar : nu online shoppen mainstream is, begint ook mobiel shoppen (en betalen) op gang te komen. Bij Mastercard beseffen ze dat de smartphone op termijn het belangrijkste fysieke voorwerp wordt voor een betaling, maar het moet gebruiksvriendelijk en veilig zijn. “Bijvoorbeeld door je mobiel toestel als pinpad te gebruiken, waar je je code ingeeft om de betaling te bevestigen,” zegt Johan Lindström, vicepresident Digital Commerce Europe bij Mastercard. Maar het bedrijf kijkt ook naar specifieke toepassingen. Zo heeft het bij de Britse restaurantketen Wagamama een toepassing met Masterpass (Mastercards mobile wallet) waarbij je bij je bestelling een code krijgt op je smartphone. In real time zie je zo de kosten van wat je (bij)bestelt en je kan betalen zodra je klaar bent. Wie wil kan de code ook delen met tafelgenoten om de rekening te splitten.
Het voornaamste pijnpunt bij mobiele betalingen is de verificatie zelf. “Niemand wil voor elke app of wallet een nieuwe pincode of wachtwoord onthouden,” zegt Lindström. Daarom wil het bedrijf tegen 2016 biometrische autenticatieoplossingen ondersteunen. Dat helpt niet alleen tegen fraude. “Het is ook aangenamer. Je zit niet langer te tikken op een klein scherm, een vingerafdruk, een foto van jezelf of het uitspreken van een zin volstaat. Naast de bedrijfseigen betalingsmechanismen zoals Apple Pay en Samsung Pay is er ook de FIDO Alliance waar men werkt aan een gemeenschappelijk platform. Er wordt nu dus volop geëxperimenteerd met nieuwe manieren om betalingen te doen en daarbij je identiteit te controleren.”
Wat veel gebruikers niet weten is dat Mastercard veel van de technologie achter Androids betaaloplossing, Apple Pay en Samsung Pay voorziet. “We hebben met Apple lang samengezeten om te bepalen of een vingerafdruk veilig genoeg was voor betalingen. Het laatste wat je wil is immers dat zo’n systeem gehackt wordt en dat consumenten hun geld kwijt zijn,” stelt Lindström. Voor betaalbedrijven gaat het dus deels om het goed inschatten van het risico. “Er is geen enkel systeem dat honderd procent veilig is. Zelfs met een vingerafdruk op je iPhone weten we zeer waarschijnlijk dat jij het bent, maar nooit met honderd procent zekerheid,” zegt Lindström. Maar tegelijk vind Mastercard een verificatie ook niet altijd nodig. “Afhankelijk van de omstandigheden ga je meer of minder controle vragen,” legt Chris Kangas, senior Business Leader voor Contactless Payment Solutions Europe uit. “Betalingen tot 25 euro hebben bijvoorbeeld een laag risico op fraude.” Hetzelfde geldt als je elke dinsdag in een bepaalde bar een koffie bestelt. “Dan kennen koper en verkoper elkaar en heb je geen of weinig controle nodig voor een aankoop. Wordt er plots vanop een ander toestel een veel duurdere bestelling geplaatst, dan redeneert het beveiligingssysteem dat er misschien wel iets mis is en moet je wel je vingerafdruk, pincode of een foto voor gezichtsherkenning geven. Ergens is dat zeer logisch. Criminelen gaan je kredietkaartgegevens niet stelen om koffies van vier euro aan te kopen. Je moet rekening houden met de omstandigheden van een bestelling,” besluit Kangas.
Pieterjan Van Leemputten
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier