Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Heeft u zich al eens afgevraagd of een robot uw job kan overnemen en/of verbeteren ? Maak die oefening toch maar eens, want robots, slimme machines en intelligente, volautomatische systemen komen er in snel tempo aan. En hoe moet u dat als cio in uw strategie verwerken ?

Op het Gartner Symposium/ITxpo in Barcelona haalde analist Daryl Plummer zijn glazen bol boven. Hoe ziet de technologische toekomst er uit ? De details zijn onbekend en moeilijk te voorspellen, maar de contouren kunnen wel al geschetst worden. Welkom in een wereld waarin algoritmen en ‘smart machines’ het alsmaar meer voor het zeggen hebben : een wereld waarin mensen zoals u en ik een nieuwe plaats naast – of eerder, tussen – de machines en robots moeten zoeken. Tien voorspellingen.

1. ROBO-SCHRIJVERS MAKEN BUSINESS CONTENT

Tegen 2018 zal 20 procent van alle business content door machines geproduceerd worden. Copywriters moeten uitkijken : “Een robowriter kan de opdracht ook ‘s nachts uitvoeren”, zegt Plummer. Maar het automatisch genereren van content kan ook andere, minder voor de hand liggende beroepen bedreigen. Plummer : “Een advocaat zal het niet graag horen, maar veel van hun taken bijvoorbeeld kunnen perfect geautomatiseerd worden.”

2. DINGEN WORDEN KLANTEN

Tegen 2018 zullen 6 miljard geconnecteerde objecten oftewel de ‘dingen’ uit het Internet of Things hulp vragen. Een auto bijvoorbeeld zoekt zelf hulp van zodra hij een onderhoudsbeurt nodig heeft. It-leiders doen er goed aan om die ‘things’ voortaan als klanten te beschouwen.

3. AUTONOMOUS SOFTWARE

Tegen 2020 zal automatische software instaan voor 5 procent van alle economische transacties wereldwijd. Algoritmes zitten nu al in onze economie, maar hebben veelal nog menselijke controle. “Dat zou weleens sneller kunnen wijzigen dan we allemaal verwachten”, voorspelt Plummer.

4. U ZAL VOOR EEN ROBOBAAS WERKEN

Zou u uw baas gehoorzamen als u weet dat hij een robot is ? The rise of robobosses is inevitable, orakelt Plummer. Tegen 2018 zouden al meer dan 3 miljoen werknemers werken voor een robobaas. Zulke ‘smart machine managers’ kunnen dan autonoom waken over de prestaties van de werknemers en zelf beslissingen nemen.

5. VANDALISME IN SLIMME GEBOUWEN

Slimme gebouwen met veel interconnecties zijn vatbaar voor cyberaanvallen. Of eerder : vandalisme. Tegen 2018 zal maar liefst 20 procent van de slimme woningen er mee te maken krijgen.

De boodschap is duidelijk : voorzie firewalls. Maar minstens zo belangrijk : de cio of cdo zorgt maar beter voor algoritmes die aanvallers en vandalen snel detecteren én buitenhouden.

6. SLIMME MACHINES VERVANGEN MENSEN

Tegen 2018 zal 45 procent van de snelst groeiende bedrijven minder werknemers tellen dan ‘smart machines’. “Eerst in start-ups en nieuwere bedrijven, maar de snelheid, de kostenbesparing en de productiviteitswinsten van smart machines zullen ook grotere bedrijven overtuigen”, denkt Plummer. De volautomatische supermarkt, een hotel met robots of security-bedrijven met alleen maar drones zijn geen science fiction meer.

7. WE PRATEN TEGEN ROBOTS

Klanten zullen tegen eind 2018 door software herkend en ‘aangesproken’ worden. ‘Customer experience’ zal drastisch veranderen : de interactie tussen mens en robot wordt normaal. Nu al ligt de foutenmarge bij gezichtsherkenning op amper 5 procent. Dat is vergelijkbaar met de foutenmarge bij mensen die foto’s bekijken.

8. VERPLICHT EEN FITNESS TRACKER OM

Twee miljoen werknemers zullen tegen 2018 verplicht worden door hun werkgever om een fitness tracker à la FitBit te dragen. En privacy dan ? “Als je ziet hoe mensen nu al hun privacy vrijwillig opgeven op sociale netwerken en in apps, maak ik mij hier geen illusies”, aldus Plummer.

9. HET POST-MOBILE EN POST-APP TIJDPERK

Van individuele apps evolueren we naar ingewikkelde menselijke transacties. “Siri en Cortana zijn nog maar de tip van de ijsberg. Stel dat de interface met bijvoorbeeld Watson (IBM) gecombineerd wordt. Iedereen houdt van Siri, tot ze het antwoord op een vraag niet weet”, lacht Plummer. It-managers onderzoeken best of virtuele assistenten ook in hun bedrijf een optie zijn om taken te automatiseren of optimaliseren.

10. HET IS DE SCHULD VAN DE KLANT

De cloud is veilig, stelt Gartner. Als er tegen 2020 nog security-problemen opduiken in de cloud, dan zal dat in 95 procent van de gevallen de schuld van de klant zijn. Het onderzoeksbureau raadt it-leiders aan om een cloud security broker in te zetten om in te schatten of je gevoelige data in gevaar is.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content