Data zijn het nieuwe water

© Getty Images/iStockphoto

Back-up en recovery, vormden die niet een soort verzekering? Voor het geval dat er iets fout liep? Daar denkt Commvault graag anders over. Via data slaagt een bedrijf erin de verwachtingen van zijn klanten te overtreffen. Data News mengde zich onder de tweeduizend bezoekers van de gebruikersconferentie Commvault GO in Nashville.

Naar een grote baas die als een rockster zijn fans toespreekt, kan u bij Commvault blijven zoeken. Onbedoeld duurt het net even te lang voor CEO Bob Hammer (76) en COO Al Bunte (64) bij de start van hun keynote het midden van het grote podium hebben bereikt. Ze lijken in niets op het jonge geweld dat het vanuit Silicon Valley over de datarevolutie heeft. En toch staan ze aan het hoofd van een bedrijf dat perfect op dat onderwerp inspeelt, met enkele decennia ervaring als extra voordeel. “Data zijn het nieuwe water”, stelt Bob Hammer. “Je hebt het voor alles nodig.” Bedrijven als Netflix, Waze of Uber hebben er bovendien voor gezorgd dat onze verwachtingen rond het gebruik van die data ingrijpend zijn veranderd. “We willen altijd maar meer – en dus verwachten ook onze klanten altijd maar meer van ons.”

Back-up

Commvault ontstond eind jaren 80 in de schoot van Bell Labs. Het kreeg een tijd onderdak bij AT&T, maar staat sinds 1996 op eigen benen. Vanuit Tinton Falls in New Jersey ontwikkelde Commvault zich tot een beursgenoteerde onderneming met 2.800 medewerkers. Dit jaar klopt het bedrijf af op 670 miljoen dollar omzet. In België is er een kantoor in Diegem. Commvault lanceerde de laatste jaren diensten rond databescherming en archivering, maar de roots van het bedrijf liggen bij back-up en recovery, het kernproduct van de onderneming.

Tim Chumbley, infrastructuurarchitect bij Maersk, vertelt op de conferentie hoe een infectie met het Petya-virus vorig jaar 4.000 servers, 45.000 pc’s en 1.000 applicaties van de containerrederij onklaar maakte. Gelukkig waren er back-ups. Via de geautomatiseerde recovery van Commvault was het bedrijf na zeven dagen weer aan de slag. Een klassieke hersteloefening van die omvang had naar schatting makkelijk een half jaar in beslag genomen. De cijfers van Commvault onderstrepen het belang van een goede back-up alleen maar. Het bedrijf voert voor klanten dagelijks zowat 500 TB aan recovery uit, via duizend concurrent streams.

Data activeren

Bovendien gaat het er als bedrijf niet alleen om uw data niet te verliezen, u moet ook weten wat u precies in huis hebt. Dat onderlijnt Commvault met de lancering van Activate. Commvault indexeert de data waar het over waakt. Met Activate weet de CIO welke data zich in het bedrijf bevinden. Die naam is niet toevallig gekozen. Commvault verwijst ermee naar het activeren van data om er – afhankelijk van de context – toegevoegde waarde uit te puren: bij het nemen van beslissingen, via de reductie van opslagkosten, als oplossing voor compliance, risicobeheer enzovoort. De oplossing biedt zo meteen ook een aanknopingspunt voor de GDPR-inspanningen van een bedrijf.

Tegelijk maakt Activate voor Commvault de weg vrij naar up-selling. De oplossing bouwt perfect verder op wat de klanten van back-up en recovery vandaag al in huis hebben. Marktaandeel afsnoepen is niet wat Commvault met Activate initieel voor ogen heeft. Hoewel. De oplossing indexeert ook data die zich niet in een Commvault-omgeving bevinden, maar het is niet mogelijk Activate bovenop de back-uptoepassing van een andere leverancier te zetten. “We zien wel dat we met Activate een belangrijke bijkomende troef in huis hebben”, zegt Bruce Park, VP Partners EMEA. “Dat we Activate aanbieden, geeft bedrijven een extra zetje om naar Commvault over te stappen.”

Warm en koud

Naast de aankondiging van Activate vond tijdens het congres ook de lancering plaats van twee nieuwe applicaties uit de lijn Commvault HyperScale. Tot voor kort had Commvault maar één model in de aanbieding, met een capaciteit van 48 tot 144 TB. Terwijl het ene nieuwe model 288 tot 432 TB aankan, heeft het andere een capaciteit van 5 tot 15 TB. Commvault biedt zo oplossingen aan die ook bruikbaar zijn bij kleine en middelgrote ondernemingen. Daarmee lijkt Commvault tegelijk warm en koud te blazen. Een paar minuten eerder – in dezelfde presentatie – ging het nog over de slimme manier waarop Commvault zijn oplossing voor back-up en recovery intussen ook as a service in de cloud aanbiedt.

COO Al Bunte ziet dat niet als een probleem. “Resellers beperken zich al lang niet meer tot de verkoop van toestellen”, stelt hij tijdens een ontmoeting met enkele Europese journalisten. “Het zijn echte dienstverleners. Sommige klanten van die resellers geven de voorkeur aan een appliance, bijvoorbeeld als oplossing voor een lokale afdeling. Anderen kiezen dan weer voor back-up en recovery as a service, volledig in de cloud.” Dat Commvault op die manier een achterstand moet inhalen ten opzicht van cloud-native spelers als Rubrik, willen Hammer en Bunte niet geweten hebben. “Die bedrijven omschrijven ons als legacy“, zegt Bob Hammer, “terwijl wij op het vlak van GDPR, artificiële intelligentie en noem maar op al veel verder staan dan hen allemaal. Meer nog, wij leggen de lat hoog voor de hele industrie.”

Daarbij rijst onvermijdelijk de vraag of ondernemingen vandaag wel klaar zijn om met AI aan de slag te gaan. “Wellicht niet”, geeft Al Bunte toe. “Maar tegelijk weten ze maar al te goed dat ze het wel zo snel mogelijk moeten zijn. AI maakt straks zonder twijfel het grootste verschil.” En die zag niemand komen: Commvault bevindt zich bij dat proces aan de basis. Al Bunte: “Bedrijven moeten eerst hun data op orde krijgen. Want zonder die data is er natuurlijk geen reden om aan analytics te beginnen.” Dat is de sleutelrol die Commvault met Activate wil spelen.

Een nieuw hoofdstuk

De impact van de strategische beslissingen die Commvault de voorbije tijd heeft genomen, valt straks wellicht niet meer onder de verantwoordelijkheid van Hammer en Bunte. Eerder dit jaar maakte Commvault bekend dat het een selectiebureau de opdracht heeft gegeven om naar een nieuwe CEO op zoek te gaan. De vraag is daarbij welk pad het bedrijf wil inslaan. Verschijnt er straks een vijftiger die de vertrouwde route volgt? Of durft het bedrijf echt voor verjonging kiezen, met een veertiger – wie weet een dertiger? “Al en ik blijven alvast nog een paar jaar in de raad van bestuur”, besluit Bob Hammer. “We willen de cultuur van het bedrijf graag verderzetten.”

Geen compliance op een schoteltje

Van een aparte invalshoek gesproken: op een conferentie van een Amerikaanse leverancier – op Amerikaanse bodem – de stand van zaken van de GDPR bespreken. En toch ligt het thema voor de hand. Commvault profileert zich immers graag als specialist op het vlak van databescherming. “De eigenlijke tekst van de GDPR is erg lang”, zegt Jo Blazey, Global Data Governance Officer bij Commvault, “maar tegelijk staat er heel weinig in over wat je als bedrijf moet doen om in orde te zijn.” Bovendien was er in de aanloop naar 25 mei even paniek. U herinnert zich wellicht ook nog de tsunami aan opt-in berichten die uw mailbox overspoelden? “Toch is de wereld niet vergaan op 26 mei”, stelt Jo Blazey. “Het risico is nu dat de aandacht verslapt, terwijl heel wat bedrijven nog een lange weg hebben af te leggen.” Commvault stelt zich daarbij realistisch op. Het belooft geen product dat GDPR-compliance op een schoteltje aanbiedt. Wel moet Commvault Activate helpen om sneller de data te vinden die een onderneming zoekt – om daar dan de juiste acties aan te koppelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content