Ze staan allebei voor de deur te wachten tot ik hen vraag om binnen te komen, Pierre en Jean-François. Ze vroegen of ze me even konden spreken. Onderwerp: een beslissing over een architecturaal design. Ze hebben allebei een verschillende mening, wie had dat nu gedacht…
Pierre is 55 en werkt al 30 jaar in de onderneming. Jean-François is er 35, hij ging 3 jaar geleden bij ons aan de slag. Het zijn allebei uitstekende architecten.
Pierre kent alles van onze ‘business processes’ en beheerst elk detail van onze infrastructuur. Als er een probleem is, gaan we altijd bij hem aankloppen. Wanneer het operationele team niet uit een bepaald productieprobleem geraakt, lost hij het altijd efficiënt op. Hij is dag en nacht beschikbaar, zelfs in het weekend. Hij waardeert het heel erg dat hij onmisbaar is. Pierre gaat systematisch en georganiseerd te werk, hij verzorgt altijd alle documentatie, loopt vooruit op ‘beroepsgebonden’ risico’s en zorgt ervoor dat er fallback-plannen zijn. Dit is erg belangrijk voor ons team. Bovendien kent hij al onze oude applicatieketens. Precies daarom werd hij voorgesteld aan alle afdelingsverantwoordelijken en “wordt er naar hem geluisterd”. Hij is een echte referentie voor ons bedrijf. Geen enkele afdeling begint met een initiatief zonder eerst advies te vragen aan Pierre.
Jean-François is jonger, en natuurlijk weet hij minder af van onze zakelijke behoeften. Hij is iets minder nauwkeurig in zijn deliverables, maar hij is voor geen kleintje vervaard en schrikt er niet voor terug om oplossingen voor te stellen op basis van innovatieve technologieën en durft al wel eens een risico te nemen. Toch moeten we toegeven dat hij beter op de hoogte is van de nieuwe technologieën op de markt. Hij is altijd bereid om een informatiesessie mee te pikken, ook al levert hij daardoor al wel eens een analyse te laat in.
Ze hebben een sterk verschillende persoonlijkheid. Pierre is heel rustig en introvert en verheft nooit zijn stem, terwijl Jean-François onstuimiger en minder gecontroleerd is.
Er is ook een verschil in de methodologie en de ondersteuning die ze gebruiken. Pierre raadpleegt (nog) altijd zijn documentatie die hij heeft opgeslagen in een persoonlijke map. Jean-François pleit eerder voor het gebruik van een gedeeld documentbeheersysteem dat zo toegankelijk mogelijk is voor zoveel mogelijk mensen.
Vandaag hebben ze een verschillende kijk op de te gebruiken technologie om een interface te herontwikkelen tussen onze back-endsystemen en een ‘web front end’ voor onze retail-klanten. We hebben honderdduizenden ‘retail’-klanten. De front-end staat soms onder ontzagwekkende druk met potentiële peaks van enkele duizenden sessies tegelijkertijd. Deze interface is van cruciaal belang want hij mag geen bottleneck zijn. Onze salesafdeling plande enkele promotiecampagnes voor eind dit jaar en de nieuwe interface moet tegen dan klaar zijn, ‘user tested’ en voldoende performant zijn. We kregen dit verzoek pas 7 dagen geleden en de interface moet al klaar zijn tegen Kerstmis.
Ik besef heel goed hoe belangrijk dit debat is, want we mogen geen enkel technologisch risico nemen, anders leveren we misschien te laat of zijn de prestaties misschien ondermaats.
Het is wel duidelijk dat Pierre zijn ervaring en zijn high success rate zal uitspelen. Hij zal me zeker rustig zeggen: je kunt me vertrouwen, ik heb in mijn 30-jarige carrière nooit voor enige productieproblemen gezorgd. Hij zal me tussen de regels laten verstaan dat dit niet bepaald gezegd kan worden van zijn collega. Het zal me een oplossing verkopen die gebaseerd is op een technologie die we al gebruiken en waarvan hij beweert dat ze geen risico’s inhoudt.
Jean-François zal alles zetten op vernieuwing en ambitie. Hij zal zeker pleiten voor een future proof, scalable oplossing. Een oplossing die de aanzet vormt tot een nieuw platform dat we de komende 5 jaar gaan gebruiken. Ik weet ook dat één van hen ontgoocheld mijn kantoor zal verlaten omdat hij de indruk heeft dat hij niet erkend wordt door zijn bazen.
Wanneer ze binnenkomen, moet ik goed rekening houden met alle dingen en terugkeren naar de basis en me niet laten beïnvloeden door bepaalde, meer kosmetische aspecten.
Toen ik me gisteravond voorbereidde en hun respectieve oplossingen doornam, zei ik bij mezelf dat de oplossing die Jean-François voorstelt zeker lastiger uit te voeren zal zijn.
We hebben niet de nodige licenties en er moet goed over onderhandeld worden.
Onze ontwikkelaars zijn niet opgeleid voor deze techniek en hebben het al druk genoeg met andere taken, we moeten dus hun prioriteiten herzien.
Er moet ook een minimum aan infrastructuur worden besteld. Dit wordt zeker een uitdaging voor onze inkoopafdeling.
Als ik echter de kosten van de twee opties met elkaar vergelijk over een periode van 5 jaar, dan is de oplossing van Jean-François onmiskenbaar veruit de meest rendabele.
Jullie kunnen wel raden welke conclusie we waarschijnlijk zullen trekken en wie dit kantoor teleurgesteld zal verlaten. Jullie hebben het al geraden. Toch voeren we dit debat. Op korte termijn is de oplossing van Jean-François niet mogelijk, maar het is zeker een juiste weg die we moeten volgen en we zullen dit opnemen in ons budget van volgend jaar.
Hier gaan we dan. Enter gentlemen, vertel me alles, en we zullen proberen om snel tot een consensus te komen. Ze hebben allebei een blik die al schittert van genot bij het vooruitzicht van het architecturale steekspel. Ze gaan zitten, benieuwd wie de vergadering zal openen. Die architecten toch, wat een Ego soms!
ELKE GELIJKENIS MET BESTAANDE WERKOMSTANDIGHEDEN IS LOUTER TOEVALLIG.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier