Als u op zoek bent naar een loodgieter, tuinier of boekhouder, is de beste oplossing doorgaans nog altijd de Gouden Gids of de (al dan niet betaalde) zoekertjes in de krant. Maar “dat is een aanpak die in de vorige eeuw thuishoort”, zegt Samuel Devyver, samen met broer Michael oprichter van de community site skilto.be die gebruikers de kans biedt hun vaardigheden en talenten voor te stellen en te verkopen via internet. Volstaat het huidige aanbod aan dat soort sites dan niet? “Echt niet, Skilto is de eerste die meer dan 300 diensten bij u in de buurt aanbiedt met moderne contactmethodes.”
“Het idee ontstond toen we een tijd geleden op een zondag van Londen naar Brussel verhuisden en we de grootste moeite hadden om een loodgieter en een verhuizer te vinden”, vertelt Devyver. Op Skilto kan een dienstverlener een profiel op maat creëren met foto’s, video’s (via links naar YouTube) en contactgegevens uploaden om zich voor te stellen aan potentiële klanten. De klant kan ook zijn mening geven over de geleverde diensten, en alle moderne contactmiddelen zijn beschikbaar (Facebook, e-mail, Skype, een forum, Google Maps om het aanbod te bekijken). Zo kunnen bijvoorbeeld prijsafspraken worden gemaakt vóór de uitvoering van de dienst, of kan men fora oprichten om elkaar te helpen. Op termijn zal het zelfs mogelijk zijn om per sms op de hoogte te worden gehouden van diensten die op de site worden aangeboden.
“Onze community-functies en het gebruiksgemak van onze site moeten het verschil maken”, zegt Samuel Devyver, voor wie de sites van de concurrenten veel te statisch zijn.
Businessmodel
Momenteel omvat de site zo’n 300 verschillende diensten en is hij beperkt tot (Franstalig) België, maar de bedenkers van het project zijn al met gelijkaardige sites gestart in Frankrijk en Zwitserland (testversies). Halfweg 2009 komen Groot-Brittannië en de VS aan de beurt, eventueel met financiële steun van business angels. Op termijn zou er ook een Nederlandse versie beschikbaar moeten zijn.
De site werd intern ontwikkeld in PHP en MySQL en wordt gehost op een dedicated server, maar de aankoop van bijkomende servers wordt nu al overwogen. Particulieren kunnen zich gratis inschrijven, maar Samuel Devyver denkt eraan om ondernemingen vanaf juni een tiental euro per maand te laten betalen om hun profiel op de site te plaatsen. “Bedoeling is nu een voldoende kritische omvang uit te bouwen” en de site nog te verbeteren met feedback van de gebruikers.
[MH]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier