Sommigen onder jullie zullen het zich zeker nog herinneren, de tijd dat Data News op groot A3-formaat gepubliceerd werd. Onmogelijk een kopie te draaien toen, want de kopieertoestellen konden dat nog niet aan. Op de redactie schreeuwden we moord en brand toen we zowat tien jaar geleden te horen kregen dat het formaat zou verkleinen tot een sterk uitvergrote A4. De eigenheid zou immers verloren gaan.

Vandaag landen we in magazineformaat in uw bus, op uw desk, iPad, tablet of smartphone. Het is de derde grote ingrijpende aanpak van Data News op weg naar zijn 35-jarig bestaan in 2014. Wij hebben ons de jongste jaren duidelijk geprofileerd als een platform van print, digitale dragers, website, nieuwsbrieven, sociale media én events. Wie zou verwachten dat een technologietijdschrift snel schoon schip zou maken met de papieren uitgave, heeft het mis. Het gedrukte magazine blijft bijzonder belangrijk. Enkele jaren geleden voorspelde ik 2020 als het einde van de gedrukte media. We’ll see.

TECHNOLOGIE WORDT BUSINESS

Belangrijker dan het nieuwe formaat is ongetwijfeld de invulling. Data News blijft uiteraard de vinger aan de pols houden van de cio, met interviews, cases en technologie, maar we openen onze pagina’s ook voor business- en webtoepassingen. Een steeds groter deel van het it-budget verglijdt immers naar deze marketing- en verkoopoplossingen. Big data is daar ook niet vreemd aan.

Ook voor startende bedrijven en ondernemers maken we graag ruimte vrij. Vaak gaat het om jongelui met sprankelende en vooral innovatieve ideeën. Het zorgt voor een opleving van de ict-biotoop die in België goed is voor 160.000 werknemers en 17,4 miljard euro omzet. We beleven bijzonder interessante tijden met een steeds snellere intrede van technologie in de huiskamer. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werden ruim een miljoen smartphones en meer dan een half miljoen tablets gekocht. Een tent zonder wifi of 3G is ten dode opgeschreven.

Dagelijks leest u, samen met bijna 50.000 andere liefhebbers, onze nieuwsbrief. Elke dag komen zowat 15.000 unieke bezoekers naar onze website. Meer dan 10.000 fans krijgen Data News elke dag in hun Facebookfuik. Op Twitter heeft Data News ruim 7.500 volgers. Tellen we de volgers van onze journalisten erbij, dan verdubbelt dat aantal makkelijk. In onze Linkedin-groep verzamelen zich meer dan 4.000 leden. Deze diverse communicatiekanalen zorgen ervoor dat Data News een uniek platform is voor de ict-omgeving.

MAGAZINE WORDT COMMUNITY

Even belangrijk zijn de events die van het magazine een community maken. Uiteraard hebben we onze ‘PR Drink’ in september, ons ‘Business Forum’ over big data in oktober, onze ‘CIO of the Year’ in november, ons uitzonderlijk ‘She Goes ICT’-event in februari en onze ‘Mobile Summit’ in april. Daar komt nu op 9 oktober ook een hr-event bij onder de vlag ‘IT’s all about People’. Maar hét topevenement in het feestjaar van 35 jaar Data News wordt ongetwijfeld de prestigieuze ‘Data News Awards’. In april volgend jaar wordt dat gala voor de 15de keer georganiseerd. Het wordt ongetwijfeld een speciale editie.

Ik wil alle journalisten en medewerkers danken voor het professionalisme waarmee Data News telkens mag uitpakken. Maar meer dan ooit, wil ik u danken, beste lezer, voor uw tijd, uw tips, uw opmerkingen en uw betrokkenheid. Want net zoals ‘IT all about People’ is, is ook Data News all about People. En dat bent u. En voor zoveel trouw buig ik nederig het hoofd, heel nederig.

LUC BLYAERT – HOOFDREDACTEUR – LUC.BLYAERT@DATANEWS.BE

Dagelijks leest u, samen met bijna 50.000 andere liefhebbers, onze nieuwsbrief.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content