Als Cisco het heeft over een snelheidsrecord, denk je ongetwijfeld net als wij aan data-snelheden. Maar ‘Project Bloodhound SSC’ draait rond een ‘echt’ snelheidsrecord over land, waar het netwerkbedrijf zijn schouders onder zet.
De Bloodhound Supersonic Car (SSC) is een wagen die in het kader van het Bloodhound Project het wereldrecord wil breken voor de hoogste ooit behaalde snelheid van een voertuig over land. Nu ja, over een ‘wagen’ kun je niet meteen spreken. Omschrijf de Bloodhound SSC eerder als een horizontale raket met vooraan een kleine cockpit. De raket zal voortgedreven worden door een Cosworth-motor met een totale paardenkracht van maar liefst 125 Formule 1 bolides. Waar een F1-wagen pieken tot 250 Mph oftewel zo’n 400 km/u haalt, wil de Bloodhound-bolide de grens van bijna 1.700 km/u (1050 Mph) doorbreken.
Cisco is de officiële ‘networking & video partner’ in het verhaal. Dat wil zeggen dat het bedrijf enerzijds instaat voor de videoverslaggeving via een webtv-kanaal en de latere live-streaming, maar anderzijds ook een ‘borderless’ netwerk levert. Die live-streaming wordt overigens een uitdaging, want de recordpoging in 2014 zal letterlijk in ‘the middle of nowhere’ plaats vinden in de Hakskeen Pan in de Noord-Kaap van Zuid-Afrika.
Het borderless netwerk dient om 250 partners en sponsors met elkaar in contact te laten staan én om de nodige data over de wagen vlot over en weer te kunnen sturen. “En dat terwijl we vroeger in ons hoofdkwartier in Bristol alleen maar een 3 megabit-lijntje en een telefoon hadden”, lachte Sara Covell, de project manager & technical centre manager van het Bloodhound ‘mission control centre’, tijdens een presentatie in de marge van Cisco Live.
Nu kan het team terugvallen op een 1 Gb glasvezelnetwerk (met connectiviteit van Virgin Media Business), inclusief de ‘best in class’ computing, routing, switching, wifi en UCS. Ook de unified communications & collaborations oplossingen van Cisco werden geïnstalleerd en binnenkort komt daar nog TelePresence HD in de cloud bovenop. “We kunnen nu vlot 3D CAD-tekeningen doorsturen, videoconferenties houden en via Webex en Jabber met elkaar in contact staan”, zegt Covell.
Rest nog de vraag waarom precies Cisco op deze ‘kar’ gesprongen is. “Omdat het project een open cultuur en heel wat waarden uitdraagt waar wij alleen maar kunnen achter staan”, antwoordt Emma Roffey, marketingdirecteur bij Cisco UK. “We zijn er van overtuigd dat dit project een hele nieuwe generatie jongeren kan inspireren én op die manier ook een stimulans vormen voor hen om wetenschappen te gaan studeren. Er hangt in ieder geval een uitgebreid educatief luik aan het verhaal, waarbij de project data gebruikt zal worden in 4.139 scholen, 249 hogescholen en 43 universiteiten. In dat kader is Intel overigens ook een van de sponsors.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier