Twee jaar geleden doken er in de SAP-gemeenschappen ‘mentors’ op. Hun taak: ideeën concreet maken, de troepen motiveren en tussenpersoon naar SAP spelen. Een van de 75 huidige mentors is een Belg.
Martin Gillet is mentor sinds maart 2009. Hij is een zelfstandige consultant, gespecialiseerd in HR en behaalde een Master in IT Governance aan de Solvay Business School om “zich open te stellen voor PMI.” Naast zijn adviesopdrachten, zowel lokaal als internationaal, geeft Martin Gillet cursussen, opleidingen en is hij ook schrijver (van boeken, white papers…).
Hoe worden mentors gekozen? Welk profiel moet je hebben om mentor te worden?
Mentors worden gekozen door de gemeenschap. Eerst wordt het terrein afgetast. Om mentor te worden moet je eerst een erkende expert in een bepaald domein worden, proactief meewerken, een ‘team player’ zijn, goed kunnen communiceren, actief zijn in de SAP-gemeenschappen (SDN, BPX, BOC) of niet-SAP-gemeenschappen (zoals IT-Toolbox). Je moet bij voorkeur werken voor een klant of een partner van SAP. De wens bestaat immers om mensen buiten SAP aan te trekken. Dit geeft ons een relatief belangrijke geloofwaardigheid. 95% van de mentors is extern, vaak zelfs freelancers, die nog meer geloofwaardigheid hebben omdat ze minder onder druk staan van hun hiërarchie. Je moet ook belangstelling tonen om de relaties te verbeteren tussen SAP, de klanten, de partners en de potentiële klanten – verbetering van de diensten, producten, het concept…
En wat levert dit statuut op?
Je hebt VIP-toegang tot evenementen (SAPphire, TechEd…) en wat belangrijk is, tot het top management van SAP. Op de laatste TechEd hadden we een ontmoeting met de mensen die de producten van morgen maken. We hebben er ons standpunt uiteengezet, aangegeven wat de zwakke punten zijn en wat nog voor verbetering vatbaar is. Maar de uitwisselingen gebeuren in twee richtingen omdat wij ook informatie krijgen.
Welke rol speelt een mentor in de SAP-gemeenschap?
Een mentor is een moderator, een samenbundelaar, iemand die de troepen motiveert, de anderen op grote schaal helpt – ook al gebeurt het soms dat we opleidingen geven op een meer lokaal niveau, meer geconcentreerd. SAP heeft goed begrepen hoe belangrijk dit profiel is. Bij andere editors blijven de gemeenschappen vaak nog onverschillig. De mensen gaan er naartoe om informatie te krijgen, maar er is niet echt sprake van een dynamische relatie.
We tellen meer dan 2 miljoen leden, 3.000 nieuwe leden per jaar, 900.000 unieke bezoeken en 20 miljoen gelezen pagina’s per maand, 200.000 bijdragers. Dit wil zeggen dat we een basis van vaardigheden en kennis opbouwen. Met de huidige crisis op het vlak van opleidingsbudgetten is het een goed middel om informatie te leren en te delen, in te spelen op tendensen, problemen, versiewijzigingen, enz. Dit is iets wat in het oog gehouden moet worden. Je vindt er ook bloggers die niet noodzakelijk veel afweten van SAP, maar die wel een bijdrage leveren. Precies daarin schuilt de unieke kracht van de SAP-gemeenschappen ten opzichte van het SAP-product. Het andere grote voordeel voor de gemeenschap is help.sap.com, waar je documentatie terugvindt die vrij basaal en zelfs summier is. In het slechtste geval lezen de mensen ze niet meer en gaan ze direct naar de blogs. SAP heeft dit begrepen en gaat een wikipedia (EcoHub) creëren bovenop deze documentatie. Moderators gaan blogs, posts, artikels beantwoorden… De inhoud zal uitgebreid worden. Het wordt een soort fusie tussen de standaarddocumentatie en de medewerkingsplatformen – bijna zoals open source. Mensen kunnen aangeven wat er niet goed of helemaal niet gedocumenteerd is, uitleggen hoe ze de implementatie gedaan hebben… Alles komt samen op één platform. De mentors zijn een van de pijlers van deze EcoHub, buiten de gemeenschappen, de partners…
Hoe worden de gemeenschappen op Belgisch niveau gezien? Is er sprake van een actieve medewerking?
De lokale gemeenschap is noodgedwongen vrij beperkt. De mensen zijn niet noodzakelijk op de hoogte. We zijn een relatief nieuwe ‘flux’. Soms moet de boodschap binnen SAP zelf, dat soms een erg conservatieve omgeving is, nog worden doorgegeven. In sommige landen beginnen de mentors tijdens lokale user conferences SAP Inside Tracks te creëren, waar ze gloednieuwe, avant-gardistische informatie voorstellen, business cases… bovenop de user group. De mentors brengen zo ontwikkelaars of specialisten tot bij de informatie.
Kan een klant of een partner een beroep doen op u?
Een klant zal eerder een goede consultant, een goede analist raadplegen. Het cachet van mentor kan hem sterken in zijn keuze. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen onze beroepsactiviteit van consultant en die van mentor binnen de gemeenschap, die tenslotte vrijwillig wordt uitgeoefend. Maar het antwoord is dus ja: de user groups openen hun deuren voor ons en de mentors houden naast hun privé webinars ook openbare webinars die kunnen worden gezien als een opleiding, een tool voor blended learning.
Hebben de mentors de gemeenschap of de manier waarop SAP handelt of reageert al doen evolueren?
Absoluut. Ik heb bijvoorbeeld mee een white paper opgesteld over de certificatie die op het forum van de mentors werd gezet, later ook op het officiële forum, en het is doorgegeven aan de top executives. SAP heeft sommige punten overgenomen. Anderen schreven uitbreidingen die standaardcode geworden zijn. We kunnen dus invloed uitoefenen en de zaken vooruit doen gaan.
Brigitte Doucet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier