Mobistar is het beu dat haar netwerk systematisch als minder performant wordt afgeschilderd. “Wij hebben zo goed als de beste 3G-dekking. Wij zijn een echte wifi-killer”, aldus ceo Jean-Marc Harion.
Als hij voor de zoveelste keer leest dat Base een beter mobiel netwerk zou hebben dan Mobi-star, schiet hij uit zijn krammen. ‘Kom es langs wanneer je maar wil’, sms’t Jean-Marc Harion, de ceo van Mobistar. “Het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie zou beter eens een objectieve studie uitvoeren. In alle landen gebeurt dat, alleen in België niet.” Hij hekelt heel de ‘buzz’ rond de studie van Test-Aankoop (waarin Base beter scoorde dan Mobistar), wat hij bestempelt als een momentopname en zeker geen systematisch onderzoek. “Samsung vertelt dat we één van de drie beste netwerken in Europa hebben.” Mobistar investeerde vorig jaar, in 2013, 230 miljoen euro in het netwerk en denkt er ook dit jaar een gelijkaardig bedrag uit te trekken. Zowel Proximus als Mobistar maken gebruik van Huawei-apparatuur, maar “de configuratie is anders. Ons 3G-netwerk is beter dan het 4G-netwerk van Proximus”, meent Harion. “Wij dekken met 3G immers 99 % van de bevolking en we bieden 49 % indoor dekking. En we zijn de enige met de uitstekende high definition gesprekskwaliteit.” Mobistar is dan ook begonnen met een campagne om zijn 3G- en 4G- netwerk te promoten. “Tegen eind 2015, op twee jaar tijd dus, zal de dekking van ons 4G-netwerk even sterk zijn als het huidige gewone 2G-netwerk”.
Data maakt een snelle opmars. Bijna drie op de vier verkochte toestellen is immers een smartphone, maar er is nog heel wat ruimte voor progressie: “Iets minder dan 40 procent heeft nog steeds geen smartphone. Een kwart van de bevolking wil nog geen dataconnectie.” In België zijn liefst 43 mobiele spelers actief, met z’n allen op drie netwerkleveranciers. Telenet is met zijn King & Kong ongetwijfeld de snelste groeier. Het heeft nog tot 2017 een mvno-contract met Mobistar. “Telenet heeft het voordeel dat ze de gsm-kosten ook op de kabelfactuur kunnen aanbrengen. Indien de klant niet betaalt, wordt ie gewoon afgesloten”, waarmee Harion de vinger op de wonde legt van de slechte betalers. “Wij hebben in totaal 5 miljoen sim-kaarten, evenveel als Proximus. Base heeft er maar 3 miljoen.” Een niet onaardig deel daarvan is machine-to-machine, waar Mobistar een marktaandeel van 70 % claimt. “Bedrijven kunnen nu de volledige controle krijgen over al hun toestellen,” aldus Harion die m2m als een lucratieve markt bestempelt.
In het bedrijfssegment blijft Mobistar stabiel op zo’n 33 procent marktaandeel, hoewel Jean-Marc Harion bij zijn aantreden eind 2011 aankondigde dat hij dit met 10 procent zou optrekken. “We komen met nieuwe aanbiedingen voor de vaste netwerkoplossingen. Het aantal bedrijven dat nog vaste telefonie in huis heeft is enorm. Deze markt is meer gesloten dan ik had gedacht.”
Jean-Marc Harion heeft er nooit een geheim van gemaakt dat een triple play aanbod een grote troef is om klanten te binden. Sinds de tarieven voor de opening van de kabel eind vorig jaar bekend werden, wil Mobistar dan ook snel werk maken van tv-en breedbanddiensten op basis van het wholesale-aanbod. “We willen het overal aanbieden. In Vlaanderen is Telenet dus ook een must voor ons.” Volgens planning zou Mobistar na de zomer, zeker in het vierde kwartaal van 2014 met een dienst uitpakken. Is het dan niet te laat? “Welnee, er is zeker nog ruimte. België is twee tot drie keer duurder dan een gelijkaardig aanbod in het buitenland.”
Luc Blyaert
33% MARKTAANDEEL van Mobistar in het bedrijfssegment.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier