Na enkele woelige jaren zegt de Belgische dochteronderneming van it-dienstverlener Devoteam dat ze goed gewapend is om concrete vorm te geven aan het nieuwe strategische plan dat de groep deze zomer onthulde.
De Franse groep Devoteam, sinds ’99 aanwezig in België, is gespecialiseerd in consultancy- en it-implementatiediensten en heeft bij ons enkele turbulente jaren achter de rug. In 2006 nam het bedrijf immers eXpanded Media van Ubizen over om zich te verrijken met vaardigheden in samenwerkingstools. In 2007 was het de beurt aan de r&d-afdeling van Nokia Siemens Networks, goed voor 150 senior engineers. En dit jaar hebben allerlei verschuivingen aan het hoofd van de Belgische dochteronderneming geleid tot de benoeming van Geert Stragier tot algemeen directeur, terwijl Benny Moonen werd gepromoveerd tot operationeel directeur.
“Met NSN hadden we opnieuw een uiterst kwaliteitsvol team in huis, waar we zowat 110 medewerkers van behouden hebben. Sinds deze zomer is de nieuwe organisatie een feit en we zijn klaar om opnieuw te groeien,” aldus Geert Stragier.
Eagle plan
Deze nieuwe structuur komt niets te vroeg, want de groep heeft te kampen met een serieuze stagnatie. De omzet kende in de eerste helft van 2012 immers een daling van 2,3 % naar 262 miljoen euro en een operationele marge van 2,7 %, tegenover 4,9 % in dezelfde periode van 2011. De vennootschap onthulde dan ook haar strategisch plan voor 2015, dat de naam Eagle kreeg en flink wil snoeien in het aanbod en nieuwe financiële doelstellingen op de agenda zet.
Wat het aanbod betreft, besloot Devoteam zijn portefeuille te vereenvoudigen (van 60 naar 7) om zich te positioneren als “partner in it-transformatie”, om het te zeggen met de woorden van Stanislas de Bentzmann, medevoorzitter en ceo. De twee belangrijkste pijlers hierbij zijn: de it-efficiëntie van de klant verbeteren, zodat hij zijn kosten kan verlagen (met oplossingen voor mobiliteit, data- en informatiebeheer) en de business flexibeler maken, zodat de organisatie meer waarde kan toevoegen. Dit gebeurt dankzij oplossingen op het vlak van risk and security, unified communications en netwerken, maar ook it service management. “Innovatie komt op de eerste plaats, maar we willen wel vooral integrators blijven van de architectuur van de klant in het kader van een portefeuille die sterk is toegespitst op onze assets”, gaat de Bentzmann verder.
Daarnaast wil het plan voor 2015 terugkeren naar een operationele marge van 10 % en een omzet tussen 580 en 600 miljoen euro. Boekjaar 2012 zal naar verwachting afsluiten met een omzetdaling van 4 %, namelijk 515/520 miljoen euro. Verder rekent de groep op een groei van 10 % in 2015 en een cashflow van 3 tot 4 %.
België
In ons land krijgt deze strategie voor it infrastructure transformation concrete vorm door een aanbod dat zich net als de groep richt op het geoptimaliseerde datacenter, private en publieke clouds, risk en compliance, en enterprise service management, vooral in Microsoft. Het aanbod richt zich ook op applicaties (content management, samenwerking en rich media-applicaties), het testen en testmanagement en telecomintegratiediensten.
“Het nieuwe directieteam draait nu op volle toeren en we moeten de kwaliteiten van onze medewerkers ten volle benutten en ten dienste stellen van de vernieuwing. Dit zal de klanten ten goede komen,” aldus Geert Stragier, algemeen directeur België. “Onze portefeuille is nu duidelijker, zichtbaarder en beter toegespitst. En dankzij de inbreng van NSN beschikken we over kwaliteitsvolle ingenieurs.”
Als hoofd van een team van 250 medewerkers vindt Stragier ook dat “de Belgische dochteronderneming op één lijn zit met de groep. Het doel is vooral waarde te hechten aan groei, terwijl we onze marges beschermen. Ik ben ervan overtuigd dat er groeimogelijkheden zijn in België. We zijn trouwens van plan om de komende jaren extra mensen in dienst te nemen.” Dit optimisme vinden we ook terug bij de Bentzmann: “Natuurlijk heerst er concurrentie op de Belgische markt, maar niet meer dan elders. De enige grote handicap is de automatische loonindexering.”
Als we opmerken dat analisten zijn strategisch plan wel zeer ambitieus vinden, antwoordt hij: “onze ambities zijn zeker hoog, maar ze klinken ons realistisch in de oren.” Afwachten of dit ook bewaarheid wordt op het terrein…
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier