Kinderen leren sneller en beter lezen wanneer de leerkracht daarbij een digitaal, interactief schoolbord gebruikt. Leidt de digitalisering van het onderwijs tot het einde van krijt en bordenwisser?
Het Onze-Lieve-Vrouwinstituut Pulhof in Deurne is een school met duizend leerlingen. Ongeveer de helft daarvan volgt les in de 24 klassen van de lagere school. Vijf jaar geleden introduceerde OLV Pulhof een eerste digitale schoolbord. Intussen heeft de school er 19 in gebruik. “Een school is bij uitstek een plaats waar je toekomstgericht moet denken”, vindt Luk Vercammen, de directeur van de lagere school. Met de digitale schoolborden geeft OLV Pulhof een signaal. De borden zetten de ingesteldheid van de school goed in de verf. “Al blijft het natuurlijk wel een grote investering”, zegt Davy De Rijbel, de ict-coördinator van de school. “De digitale schoolborden kunnen we niet zomaar aanschaffen met het it-budget dat we van de overheid krijgen.” Dat it-budget bedraagt vijfhonderd euro per jaar, voor de hele school. De Rijbel moet er onder meer een pc-park van ruim zestig machines mee onderhouden. De digitale schoolborden kwamen er dus eerder ondanks het beschikbare budget, onder meer dankzij een specifieke sponsoractie die de school op touw zette.
De borden van OLV Pulhof zijn interactieve whiteboards van leverancier Smart Technologies. De leerkrachten maken daarbij gebruik van de educatieve software van Smart, aangevuld met didactisch materiaal – de eigenlijke cursussen – van verschillende uitgeverijen. Beetje bij beetje hebben de borden een belangrijke plaats verworven in het pedagogische project van de school. “De digitale schoolborden dragen bij tot de kwaliteit van het geboden onderwijs”, vindt Luk Vercammen. “De interactieve manier van lesgeven leidt tot betere leerresultaten.” En dat nieuws verspreidt zich snel. De voorbije jaren zag OLV Pulhof het aantal inschrijvingen stijgen. Dat succes is volgens de directeur het resultaat van kwalitatief onderwijs via een sterk schoolteam. “En het gebruik van de digitale borden draagt zonder twijfel bij tot de geboden kwaliteit.”
Meer tijd voor oefeningen
Hoe dat gebeurt, zien we zelf wanneer we met de directeur en de it-coördinator in een klas enkele leesoefeningen volgen. “Het gebruik van de borden zorgt in de eerste plaats al voor een belangrijke tijdwinst”, legt Davy De Rijbel uit. “Alles staat klaar, de leerkracht hoeft het bord na iedere oefening niet schoon te vegen.” Het belangrijkste voordeel van het digitale schoolbord schuilt uiteraard in de ondersteuning van het leren. Kinderen iets aanleren gebeurt in twee stappen. Eerst is de instructie, waarbij de leraar de leerstof uitlegt. Daarna volgt de inoefenfase. Die laat de leerlingen toe de leerstof via oefeningen onder de knie te krijgen. “Met een digitaal schoolbord gaat de instructie vlotter, terwijl er ook meer tijd is voor de inoefenfase. We merken in de praktijk onder meer dat kinderen via de digitale schoolborden duidelijk sneller en beter leren lezen. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat alle klassen van het eerste leerjaar over een digitaal schoolbord beschikken.”
De software biedt de leerkracht meer ondersteuning tijdens de les, waardoor ook op dat vlak de kwaliteit van het geboden onderwijs toeneemt. De Rijbel: “In de Franse les, bijvoorbeeld, maakt de software automatisch oefeningen aan op basis van de input van de leerkracht. Het gaat snel en de kinderen leren meer bij. Die resultaten zijn echt meetbaar.” Veel heeft ook te maken met de interactieve component van het bord. “Het eenrichtingsonderwijs is voorgoed voorbij”, zo luidt het. “Op het bord heb je als leerkracht alles bij de hand. Wilde je vroeger iets tonen, dan kwamen er slides en een overheadprojector aan te pas. Dat was toch allemaal een heel stuk omslachtiger.” Uiteraard vraagt het gebruik van de digitale borden ook een aanpassing van de meesters en juffen. “Zo goed als alle leerkrachten zijn er enthousiast over,” aldus nog directeur Vercammen. “Ook zij zien er eigenlijk alleen maar voordelen in.”
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier