Het is bijna niet te geloven maar na bijna 15 jaar liberalisering is en blijft Belgacom de Belgische telecommarkt beheersen. Uit de enquête van Data News blijkt dat amper 7 tot 8 procent van de ondervraagden van plan is volgend jaar naar een nieuwe operator over te schakelen – is er dan in al die tijd niets veranderd?
“Echt zo verrassend is dat nu ook weer niet”, stelt Tom Van Wint, it services manager voor Sita, een onderdeel van de Suez Group. “Volgens de enquête heeft Belgacom nu nog een marktaandeel van 50 procent, en dat is vergelijkbaar met wat we op andere commodities-markten zien, de incumbants behouden doorgaans zo’n 50 procent – Electrabel bijvoorbeeld heeft een gelijkaardige positie. Dat marktaandeel kalft wel rustig af, maar andere operatoren zoals Telenet of Mobistar moeten tijd krijgen om te investeren want zij hebben een achterstand op het vlak van infrastructuur – Rome is ook niet op één dag gebouwd, weet je.”
Paul Cornet, lead ict buyer bij Besix, heeft wel vragen bij die 7 procent. “7 procent van de ondervraagden wil wel veranderen maar 35 procent weet het niet. Als ik een offerte uitschrijf omdat ik beslist heb een bepaalde operator in vraag te stellen maar ik ken het resultaat van de offerte nog niet, dan antwoord ik ook: ik weet het niet – al loopt er al wel een proces om te veranderen. “Eigenlijk blijft het voor ons een grote frustratie”, geeft Danielle Jacobs toe, directeur van Beltug. “Op nationaal vlak heeft Belgacom wél concurrentie van Mobistar en Telenet maar die hebben niet de positie van Belgacom om een aanbod te brengen naar de middelgrote en grote bedrijven. Uit de cijfers blijkt bovendien duidelijk hoeveel organisaties de tandem Belgacom/Telindus als integrator hebben, en dat is nog altijd uitzonderlijk veel. Er is wel een duidelijk verschil tussen kleine en grotere bedrijven. Bij de kleinere zullen meer klanten van Telenet en de andere providers zitten terwijl een hoger percentage van de middelgrote en de grotere bedrijven bij Belgacom aanleunt.”
Dubbele SLA’s
“In feite is het vrij simpel”, zegt Tom Van Wint. “Wij zochten bepaalde features die een operator ons moest kunnen aanbieden, bij voorkeur één en dezelfde operator om het eenvoudig te houden – één account management, één technisch beheer, één backoffice die relatief eenvoudig te beheren is. Wel, er zijn maar twee operatoren in heel het land die een groot bedrijf kunnen aanbieden wat het nodig heeft, op de manier dat het moet, met één team erachter: Bel-gacom en Mobistar. Telenet kan dat niet. Het probleem is dat Telenet alles bij iemand anders moet afnemen. Onze datacommunicatie zit bijvoorbeeld bij Telenet, maar we merken dat zij vaak infrastructuur van Belgacom gebruiken op plaatsen waar zij zelf niet kunnen komen of geen kabel gelegd hebben. Dat heeft het perverse effect dat onze sla daar verdubbeld wordt omdat we bij problemen met een lijn rekening moeten houden met vier uur voor Telenet en vier uur voor Belgacom. Mochten we identiek dezelfde lijn rechtstreeks bij Belgacom genomen hebben, dan was onze sla slechts vier uur. Dat is wat ik bedoel met het feit dat andere operatoren niet altijd de infrastructuur kunnen aanbieden die Belgacom wél heeft. Ik ben er van overtuigd dat het in de toekomst wel zal verbeteren, maar we kunnen niet verwachten dat het er morgen al ligt. Telenet kan niet zomaar wild beginnen graven om ons een dsl-lijn te geven.”
Waarom zo lang?
Er ligt toch nog iets op de lever van Paul Cornet. “Elk van die operatoren heeft zijn sterke punten, maar er zijn een aantal zaken waar je niet naast kan. Als wij een nieuwe werf opzetten op een plaats die per definitie niet in een bebouwde kom ligt, dan moet er telkens een nieuwe lijn getrokken worden. Je moet dan hemel en aarde bewegen om een nieuwe lijn te bekomen maar je hebt geen keuze, je vraagt het aan Belgacom, en dan is het ongelooflijk hoelang het duurt vooraleer die een nieuwe lijn er ligt, vaak tot drie maanden. Als je dat vergelijkt met Frankrijk waar je ook midden in de natuur zit met een nieuwe werf, wel, daar is binnen de maand alles in orde.”
Het is ook wel een kwestie van afspraken, vindt Erik Hemeleers, head of managed services bij ING. “Wij hebben afspraken met Bel- gacom dat we binnen bepaalde grenzen kunnen schommelen met lijnen en bandbreedte. Het is niet dat we vast-vast zitten, we proberen echt naar pay-as-you-go te evolueren zodat we de flexibiliteit hebben om onze volumes aan te passen en om zo de impact op onze kosten in te schatten. Je wil echt kunnen sturen op je volumes, en dat geldt niet alleen voor data maar voor alle diensten. Je hebt bepaalde marges in je bandbreedte en als je daarbuiten gaat, dan moet je opnieuw rond de tafel gaan zitten.”
Frans Godden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier