De ICT Woman of the Year herinnert ons er aan: er zijn steeds meer vrouwen in leidinggevende functies bij ict-leveranciers of grote gebruikers. Daarentegen blijven de (jonge) vrouwen die hun eigen informatica-start-up beginnen veel zeldzamer. Vooral dan in Wallonië en Brussel. Wij hebben er toch drie gevonden met zeer complementaire profielen. Enkele portretten.
Een korte blik op de rubriek “wat is er van hen geworden?” van de handelsscholen volstaat om te beseffen dat de voorbeelden van jonge technologie- of web-basedbedrijven voor 99 % zijn terug te vinden bij de mannen. Gezien de geringe omvang van de Belgische markt wisten we al dat de kans dat er op een dag een Mark Zuckerberg zou opstaan zo goed als onbestaande is. Maar een vrouwelijke ‘success story’ à la Meg Whitman (ex-eBay) of à la Carol Bartz (ex-Autodesk) lijkt nog onwaarschijnlijker. Dat is niet meer dan normaal, want Silicon Valley ligt nu niet bepaald naast de deur, zou je kunnen zeggen. Ja, maar laten we eerlijk toegeven dat je relatief lang moet zoeken om enkele ‘onderneemsters’ in de ict-sector te vinden.
“Klopt, naast een kennis die zich nog volop aan het lanceren is, ken ik geen andere vrouw die op haar eentje een informaticagebonden bedrijf heeft opgericht. De enkelingen die er zijn, deden dit samen met hun echtgenoot of met andere vennoten”, stelt Valérie Viatour vast, die 5 jaar geleden Chiveo oprichtte. Deze Luikse onderneming telt een tiental mensen en is gespecialiseerd in consultancy inzake business intelligence tools, en kent een sterke groei (+40 % in 2011). Een uitzonderlijke carrière tot nu toe? Er is niets dat Valérie Viatour meer kippenvel bezorgt dan verhalen van ‘supervrouwen’ die er op wonderbaarlijke wijze in slagen om hun gezin (maar liefst drie kinderen) en werk te combineren. “Ik kan u verzekeren dat ik niet zo indrukwekkend ben”, zegt ze op schertsende toon. “Ik probeer gewoon om de dingen van op een afstand te bekijken en mijn tijd goed te organiseren. Dat je een vrouw bent, verandert absoluut niets aan het dagelijks bestuur.”
Informatica is iets waar Valérie Viatour inderdaad van kleins af aan mee opgegroeid is. “Toen ik 12 was, programmeerde ik al in Basic met mijn vader, die informaticus is. Daarna ben ik voor burgerlijk ingenieur gaan studeren aan de ULg in de richting geologie. Het merendeel van mijn tijd was ik bezig met wiskundige modellen maken.” Naast deze stevige technische opleiding behaalde ik nog een diploma management aan de HEC van Luik- “een MBA kon ik wel vergeten, met drie kleine kinderen…” – en begrijpelijk genoeg was het dan nogal logisch dat deze vrouw van 41 haar eigen it-bedrijf oprichtte. Haar eerste klant was haar voormalige werkgever, namelijk het bedrijf GFI, waar ze de mogelijkheden van business intelligence leerde kennen. Als partner van software-uitgevers zoals SAS, Business Objects (SAP) of Cognos (IBM), geeft Chiveo momenteel raad aan (grote) bedrijven om hun aanpak inzake besluitvormingstools en boordtabellen te structureren.
Na vijf jaar aan het roer van haar onderneming trekt Valérie Viatour toch al een les die enigszins indruist tegen haar eigen business: “Om een beslissing te nemen is het belangrijk dat je steunt op juiste feiten en cijfers, maar intuïtie en feeling spelen nog een grotere rol. De paar slechte beslissingen die ik heb genomen, waren te sterk gebaseerd op feiten en niets dan feiten.” Dit belet haar echter niet om de strenge analyse- en reportingprocedures die ze bij haar klanten promoot ook toe te passen op haar eigen onderneming. “Dankzij business intelligencetools kan je proactiever te werk gaan en je beter toespitsen op de behoeften.”
E-commerce
Julie Schumacher is net als Valérie Viatour gebeten door het virus van het ondernemerschap en kan ook bogen op een flinke portie bagage op het vlak van beheer (ze komt ook van het HEC in Luik) en heeft een uitsproken zin voor nieuwe technologieën, maar ze is geen wiskundekrak, zoals haar tegenhanger. Ze voelt zich eerder thuis in sales en marketing. Ze maakte haar debuut bij tabaksbedrijf Philip Morris in Luxemburg, waar ze negen jaar werkte, om daarna haar eigen vleugels uit te slaan. Na 5 jaar nadenken en voorbereiding startte ze in oktober vorig jaar met Damedeco.be. Dit is een online winkel met decoratieve design- en modeartikelen, maar tegen betaalbare prijzen. “E-commerce is nog grotendeels onderbenut in België, vooral in de niche van de decoratie, mijn grote passie. Belgen zijn verplicht om te kopen op Franse sites, zoals MadeinDesign,” legt deze zakenvrouw van 33 uit.
Voor de technologische aspecten verzamelde Julie Schumacher heel veel informatie en lanceerde ze een aanbesteding, die werd gewonnen door de Luikse webontwikkelaar Infine Digital. “We kozen voor het e-commerceplatform Magento, dat meer ontwikkelingsvrijheid biedt dan de concurrent Prestashop.” Voor de opvolging en het onderhoud is Julie Schumacher vrij goed thuis in het programmeren, en, nog belangrijker, kan ze rekenen op de steun van haar partner Sébastien… informaticus bij Cisco. “Hij is mijn beste back-up”, merkt de enthousiaste e-shopeigenaar ironisch genoeg op.
De prioriteit van Damedeco.be is vooral bekendheid verwerven, na al enkele vermeldingen in de damesbladen, en er alles aan doen om een referentie te worden op het web. “Het volgende doel is dan, zoals voor elke jonge onderneming, om een goede basis te leggen om de kaap van drie jaar te halen.” Julie Schumacher weet dat e-commerce stilaan tot rijpheid komt in België, maar ze blijft realistisch: “We horen nog te vaak, vooral op beurzen die in het teken staan van ondernemerschap, dat het gemakkelijk is om een bedrijf op het web te beginnen. Maar een e-commercesite beheren vergt evenveel energie en tijd als een gewone winkel.”
“Een gesloten milieu”
Valérie Cuvelier is er zich maar al goed van bewust dat het moeilijk is om een duurzaam plekje onder de webzon te veroveren. “Ook al heb je a priori minder middelen, apparatuur, enz. nodig om een onderneming op het web op te richten.” Deze jonge Brusselse werkte zich enkele maanden geleden in de kijker door het StartUp Weekend te winnen met haar project “I trust my driver”. De idee ervan is om een internetplatform te creëren waarmee ouders in alle vertrouwen een taxidienst kunnen boeken en voorafbetalen voor hun tieners. Na een carrièrestart in de diplomatie (missies in Genève, Tokio en New York) kwam deze vrouw met een diploma rechten terug naar ons land om te werken in het kader van het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie. Later nam ze een functie aan in een energiebedrijf. Maar het virus van het ondernemerschap kreeg uiteindelijk de bovenhand. “De dag na dat StartUp Weekend heb ik mijn beslissing meegedeeld!”. Valérie Cuvelier geeft toe dat er toen een “sneeuwbaleffect” plaatsvond, dat haar heeft verrast: deelname aan een programma van het Microsoft Innovation Center, Prijs van het Founder Instituut, uitnodiging op BetaGroup, de Europese Commissie, enz. “Ik probeer mezelf niet voorbij te lopen. Het platform bevindt zich nog maar in de demofase. Er moet nog een aantal punten gevalideerd worden. Ik wil niet graag al mijn spaargeld opdoen.” Valérie geeft zichzelf best tot september de tijd om haar site echt te lanceren. Tot die tijd sluit ze zeker niet uit dat ze nog een partner aan boord neemt. De belangstelling van potentiële investeerders is er wel degelijk, volgens haar. “Ik ben geen ‘geek’ en ik moet toegeven dat het webmilieu een vrij gesloten wereldje is. Als je een vrouw bent, is dat hier duidelijk een nadeel.”
Olivier Fabes
” Om een beslissing te nemen is het belangrijk dat je steunt op juiste feiten en cijfers, maar intuïtie en feeling spelen nog een grotere rol.”
“We horen nog te vaak, vooral op beurzen die in het teken staan van ondernemerschap, dat het gemakkelijk is om een bedrijf op het web te beginnen. Maar een e-commercesite beheren vergt evenveel energie en tijd als een gewone winkel.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier