Drukken op digitale dragers
Mobile content publishing is een niche binnen ‘mobile’ software, maar wel eentje met groeipotentieel. “Verregaande automatisering kan het uitgeefvak redden”, stelt Rainer Kirschke, business manager mobile publishing bij Eversify.
Maak eens de som : hoeveel schermen zijn er in uw gezin ? De kans is bijzonder groot dat het er merkelijk meer zijn dan u gezinsleden heeft. Een kleine nachtmerrie voor een uitgever van kranten of magazines die werk wil maken van een digitale, mobiele strategie. Maak nog maar eens de som : hoeveel verschillende besturingssystemen ? Hoeveel touch-screens ? Hoeveel verschillende resoluties en schermgroottes ?
Hoe zorgt u er als uitgever dan voor dat de lezer uw content op elk moment kan consumeren, ongeacht de digitale drager ? Veel vragen, waarop het antwoord vaak uit een ingewikkelde mix bestaat van allerlei productieflows, content management systemen, apps en processen met een navenant prijskaartje tot gevolg. “Ziedaar waarom een kleine niche als mobile content publishing wel degelijk een groeimarkt is”, zegt Rainer Kirschke, business manager mobile publishing bij Eversify.
GEAUTOMATISEERDE FLOWS
Eversify draait als een autonoom bedrijf, een soort spin-off binnen het grote Agfa Graphics. Vier jaar geleden werd Eversify op poten gezet en sinds ruim twee jaar draait de software ook op kruissnelheid. De doelgroep ? Uitgevers van magazines en kranten maar ook agentschappen die vervolgens als resellers optreden voor hun klanten. De grote voor de hand liggende concurrent in mobile content publishing is Adobe : een ronkende naam in het uitgeefwereldje en de grafische sector. Daarnaast ziet Rainer Kirschke veel concurrentie in kleine, lokale spelers die alleen maar in bepaalde landen of regio’s actief zijn. “Die kleine spelers zien we meer en meer verdwijnen, omdat zij de technologische evolutie onvoldoende kunnen bijbenen. Daar heb je schaal voor nodig, en dus een grote speler”, stelt Kirschke.
Concreet denkt Eversify het verschil te kunnen maken met ‘automation’. “Heel veel uitgeverijen kunnen het niet aan om altijd maar weer nieuwe apps te ontwikkelen voor elk platform en die telkens weer aan te passen van zodra er een nieuw toestel uit komt. Daarnaast moeten ze dikwijls ook een online webversie van hun content aanbieden, en ook de gedrukte magazines hebben verrijking nodig. Dat kost te veel tijd, geld én mankracht, zowel voor de it-afdeling als bij prepress en redacties”, aldus Kirschke.
De ‘automation’ bij Eversify zit hem er in dat de content – tekst, beeld en geluid – die journalisten en de commerciële regie aanleveren, als het ware ‘gestreamd’ wordt naar websites, tablets en smartphone. De Eversify-software zorgt er vervolgens voor dat de content er op elk platform prima uit ziet. “Noem het gerust geautomatiseerd drukken op alle digitale dragers”, vat Kirschke dat samen.
GARBAGE IN, GARBAGE OUT
De software haakt achterliggend in op de publishingsystemen zoals Adobe InDesign en content management software bij de uitgeverij. Zowat alle systemen worden ondersteund, op voorwaarde dat er een xml-export kan gebeuren. “De mate van automatisering en hoe goed het eindresultaat dus wordt, hangt wel volledig af van de datakwaliteit en de structuur. Het it-principe garbage in, garbage out geldt ook voor ons”, zegt Kirschke. Net omdat dit duidelijk de pijnlijke angel is binnen heel wat bedrijven, levert Eversify ook de nodige consultancy. “Goeie workflows creëren zit in het dna van Agfa. Dat is zo voor het papieren drukwerk en ook voor mobile publishing is dat zeker het geval”, zegt Kirschke.
In Europa is Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) de grootste klant. Het is de Eversify-software die de content naar iPad, Android-tablets, smartphones, het web en naar e-paper brengt. “Vorig jaar hebben we gezien dat er een duidelijke trend ingezet is naar webversies van de content, waarbij html5 zorgt dat de content wel op elk device perfect getoond wordt. Apps worden minder belangrijk voor heel wat uitgeverijen”, besluit Kirschke. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt trouwens ook dat tegen 2019 zo’n 20 procent van alle ‘merken’ – dus breder dan publishing – zullen afgestapt zijn van eigen mobiele apps.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier