WebVeille besloot de weg te volgen van het toezicht op opinies, trends en reputaties die worden doorgegeven via het net. Doelstelling: “horen wat de consument te zeggen heeft over producten, merken, concurrenten (sector: massaconsumptiegoederen, automobielsector, bank, verzekering…), openbare prominenten, hun digitale reputatie beheren door de opinieleiders, invloedbronnen, de opkomst van eventuele negatieve opinies te identificeren en op een grondige en gepersonaliseerde manier een oor te luister leggen”, legt Jonathann Mingoia, medeoprichter van WebVeille, uit.
Het project ontstond in 2007 in het hoofd van twee studenten Ingenieur Beheer van de Universiteit van Bergen (Jonathann Mingoia en Angelo Geraci) die er toen al van overtuigd waren dat “het sociale web moet worden beschouwd als een bondgenoot van ondernemingen die kan helpen bij de opbouw van een merkimago, en niet als een territorium dat je maar beter vermijdt.”
In 2008 ontvingen ze van het Waalse Gewest subsidies voor innovatie. Een jaar later kregen ze van het Microsoft Innovation Center van Bergen de prijs voor ‘Gold Idea’ tijdens hun 2de Bootcamp. De tools die ze ontwikkelden (of aanpasten op basis van bestaande tools) bevatten een extractietechnologie voor content, analysealgoritmen en een crossgeanalyseerde interactieve decisieboordtabel. Het platform wil “een automatische opvolging verzekeren” van discussieruimten (blogs, forums, sociale netwerken, sites voor consumentenadvies).
Het bedrijf biedt daartoe drie servicetypes aan. Om te beginnen opinieverslagen: studie van de e-reputatie van een merk en de zichtbaarheid ervan, vergelijking met de imagostrategie van het bedrijf en het aanbevelen van acties. Vervolgens ook toezicht op en analyse van e-opinies: centralisatie, deduplicatie en analyse van relevante meningen “vertaald in de vorm van gestructureerde informatie die wordt voorgesteld in een online boordtabel”, statistische en semantische analyse van de weerslag, indicatoren op de voorgrond stellen die kunnen helpen bij de besluitvorming, de identificatie van opinieleiders, van de internetkanalen waar het merk het meest (of best) vertegenwoordigd is, anticiperen op een ‘bad buzz’, enzovoort. Tot slot hoort er ook strategiebepaling bij: het volledige management van de digitale reputatie via het beheer van de e-gemeenschap, gerichte seo-acties…
WebVeille zegt dat het zich wil onderscheiden door geautomatiseerde en ‘human intelligence’-tools te combineren. Een combinatie die nodig geacht wordt om “het niveau van relevantie en personalisatie te bieden dat de grote adverteerders vereisen. De meningen van de internetsurfers worden kwantitatief (algoritmen) en kwalitatief (menselijke interventie) geanalyseerd om de weerslag te kenschetsen, de meningen van de internetsurfers te verzamelen en de te voeren acties te bepalen.”
[BD]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier