Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

In het kader van zijn nieuwe strategische plan 2013-2017 heeft de it-dienstengroep Econocom van cloud haar stokpaardje gemaakt. Ze positioneert zich immers als integrator van end-to-end clouddiensten en mikt op flexibiliteit en nabijheid.

Het plan Horizon 2012 van Econocom loopt stilaan ten einde en het bedrijf is blij dat het zijn doelstellingen heeft bereikt, vooral die op financieel vlak. De groep realiseert momenteel namelijk een omzet van 1,58 miljard euro, tegenover 1,02 miljard een jaar geleden. En er wordt een omzet van 1,4 miljard verwacht. Het huidige bedrijfsresultaat bedraagt 66,6 miljoen euro. Dit is een stijging van 35 %. Daarnaast is de netto financiële schuld nul, en dit amper 15 maanden na de overname van ECS. “Met een jaar voorsprong heeft Econocom de 2 belangrijke financiële doelstellingen van zijn plan Horizon 2012 overtroffen”, prijst het bedrijf zich gelukkig.

Cloudintegrator

Toch geeft Econocom toe dat het te kampen heeft met een gebrek aan imago en wordt het bedrijf te vaak gezien als een beheerder en leverancier van computerapparatuur, naast zijn leasingactiviteiten. Benoît Rousseaux, algemeen directeur van Econocom Managed Services (die deze functies combineert met die van baas van de entiteit Products & Solutions), verduidelijkt: “we gaan niet klagen, maar we maken er toch een prioriteit van om te worden gezien als een integrator van end-to-end diensten in cloud.” Dit is precies het doel dat wordt beoogd met het nieuwe strategische plan voor 2013-2017.

Om zich te onderscheiden van de (vele) cloudactoren koos Econocom ervoor om het ‘device’ als basis te nemen voor zijn aanbod en zijn dienstencatalogus op te bouwen met voorrang voor nabijheid en flexibiliteit, terwijl de nadruk wordt gelegd op het end-to-end aspect. “We moeten toegeven dat we geen early adopters van cloud zijn. Daarom is het belangrijk om met een vernieuwend aanbod te komen, gekoppeld aan originele concepten”, benadrukt Rousseaux. “Blijkbaar wordt het steeds belangrijker om de werkplek volledig te beheersen, vooral dan de virtualisatietechnologieën.”

Plan

Er werden al verschillende maatregelen genomen om deze nieuwe strategie in goede banen te leiden. Zo wordt de geografische structuur per land en per P&L vervangen door vaardighedenpolen en shared services. “Onze 3 vakgebieden zullen sterker met elkaar verbonden worden [financiering, distributie en procurement, nvdr] om een ‘As-a-Service’ aanbod voor te stellen.” In dit opzicht wordt België een centrum van expertise in mobiliteit. Een ander bewijs van deze synergieën is de aanstelling van één enkele directeur voor de entiteiten Products & Solutions en Managed Services in de Belux.

Daarnaast zal Econocom een beleid van gerichte overnames voeren om zich uit te rusten met nieuwe building blocks. Vandaar de participatie van 40 % in het Belgische Centix, dat gespecialiseerd is in virtualisatie, of de benoeming tot Apple Systems Integrator, wat zich vertaalt in een integratieaanbod van iPad-applicaties in de bedrijfswereld. Ook zal Econocom zijn sectorexpertise blijven ontwikkelen in de medische wereld (zoals blijkt uit de installatie van informatiesystemen ‘aan het bed van de patiënt’ in het Academisch Ziekenhuis van Mont-Godinne of het project voor wagentjes met medische voorzieningen).

Bovendien hebben verschillende managers de gelederen van Econocom versterkt om “zich te voorzien van de middelen om zijn ambities waar te maken”. Zo werd Patrick De Deken (ex-Cegeka) benoemd als business line director managed services, terwijl de Belg Christophe Vanmalleghem naar Parijs werd geroepen om het team te leiden dat instaat voor de ontplooiing van deze strategie voor de hele groep.

Tot slot gaat Econocom naast het bekende model van agenten een nieuw businessmodel ontwikkelen dat solution selling en account management combineert om dit nieuwe wereldwijde aanbod te positioneren.

Econocom is niet van plan om zijn eigen datacenters te bouwen voor cloud, maar om in zee te gaan met een gevestigde speler, kwestie van het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Ontplooiing

“Het businessplan is om de diensten in België te verdrievoudigen in de komende 3 jaar”, aldus Rousseaux, die denkt dat dit plan in 3 fasen zal verlopen: de bepaling van het aanbod en de benoeming van de belangrijkste mensen (gepland voor 2013), de invoering van shared services en message marketing, en tot slot de uitvoering zelf.

“We hebben een visie en strategie op lange termijn, terwijl anderen moeten vechten om te overleven”, aldus Patrick De Deken, die de concurrentie uiteraard goed kent.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content