Het succes van elke handel – in-store, online of mobiel – staat of valt met het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid van het betaalkanaal. Adyen speelt daarop in door eender welk klantentraject met één enkel platform te ondersteunen.

E-commerce bestaat al lang. Het principe raakte echter maar ingeburgerd zodra de mogelijkheid bestond om vlot en veilig te betalen. Een kleine twintig jaar geleden was dat niet altijd vanzelfsprekend. Vaak aanvaardde de handelaar betaling met een kredietkaart, maar was het geen goed idee om de kaartgegevens zomaar onbeveiligd door te geven. Er kwamen diverse e-mails bij kijken – nooit alles in één bericht ! – of erger nog : faxberichten. Later verscheen Paypal op het toneel en viel een belangrijke drempel voor e-commerce weg.

Intussen zijn we ongeveer twintig jaar verder en ziet het landschap er helemaal anders uit. Een handelaar heeft niet alleen klanten in zijn winkel, maar ook online. Klanten betalen via de betaalterminal in de winkel, soms via een online betaalsysteem. Straks willen ze ook mobiel kunnen betalen, of tijdens een bezoek aan de winkel online een bestelling plaatsen, maar toch ter plaatse betalen via de betaalterminal.

Voor de handelaar neemt de complexiteit alleen maar toe. “Met name omdat hij voor ieder betaalkanaal met een andere provider te maken krijgt”, zegt Julien Marlier, country manager van Adyen België. “Dat is precies waar we met Adyen op inspelen. We bieden één platform, waarop al die verschillende betaalkanalen samenkomen.” Adyen ondersteunt onder meer Visa, Mastercard, Bancontact en zowat 250 andere internationale en lokale betalingsmiddelen.

BETALEN ZONDER ZORGEN

Intussen is Adyen tien jaar actief en telt het bedrijf onder zijn klanten bekende namen als Netflix, Uber, Airbnb, Facebook en Spotify. In België is Adyen goed anderhalf jaar op de markt. Belgische referenties zijn onder meer Bol.com, Coolblue, Take Eat Easy (thuislevering van restaurantmaaltijden) en Pizza.be.

“De grootste aandacht gaat naar het gebruiksgemak”, zegt Julien Marlier. “Alles moet altijd perfect werken. Conversie is daarbij het sleutelwoord. Een Belgische handelaar die ook aan klanten van buiten Europa verkoopt, wil niet dat het systeem de betaling van die klanten weigert.”

Straks nemen ook mobiele betalingen wellicht een hoge vlucht. “In België is het volume vandaag nog niet zo groot, maar het groeit wel.” Adyen is acquirer voor de Belgische markt, wat betekent dat het bedrijf de betalingen van bepaalde merken van krediet- of debetkaarten zelf verwerkt. Adyen positioneert zich daarmee als een valabel alternatief voor Worldline.

Kan de markt voor e-commerce nog een boost krijgen vanuit minder traditionele hoek, bijvoorbeeld via Apple Pay of Google Wallet ? Julien Marlier : “Daar bestaat zeker interesse voor bij het grote publiek. Apple Pay is voorlopig enkel in de VS en het VK beschikbaar. Adyen bracht Apple Pay als eerste op zijn platform onder. Wanneer de dienst naar België komt, kunnen we die dus meteen aanbieden.”

Het geeft aan dat Adyen zich voluit richt op bedrijven die in het multichannel-verhaal stappen. “Binnen die omgeving kun je niet zonder eengemaakt platform”, stelt Julien Marlier. “Stel : je koopt en betaalt online, maar er is iets mis met het geleverde product. Wanneer je het terugbrengt naar een winkelpunt, wil je daar makkelijk je geld terugkrijgen. Het zijn al die verschillende customer journeys die je als handelaar op een vlotte manier moet kunnen ondersteunen.”

BeCommerce is alvast overtuigd van de toegevoegde waarde die Adyen levert. De Belgische vereniging van e-commercebedrijven kende Adyen onlangs een Innovation Award toe. “De kwaliteit, snelheid en veiligheid van een transactie zijn essentiële elementen die van een potentiële klant mee een koper helpen maken,” aldus nog Julien Marlier.

Dries Van Damme

Adyen positioneert zich als een valabel alternatief voor Worldline

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content