Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Het nieuwe ontspanningscentrum Viage werd in de lente van 2009 ingewijd en investeerde massaal in ict om de nieuwste technologie te integreren, meer bepaald op het vlak van rfid. En het maakt zich op om de uitdaging van online gaming aan te gaan. Een ontmoeting met Kris Peeters, it-directeur, en zijn rechterarm, it-supervisor Thanh Tam Vo.

Viage werd opgericht op de grondvesten van het Grand Casino Brussel. Hoe verliep de installatie in het Anspach center?

KRIS PEETERS: 5 jaar geleden kreeg Casinos Austria International een licentie voor de uitbating van een casino in Brussel. Eerst werd het casino gedurende 5 jaar ondergebracht in de Madeleinezaal, voordat het verhuisde naar het Anspach center. Intussen werkte de vennootschap een nieuwe strategie uit om van een casino over te stappen naar een ontspanningscenter. Vandaar ook de wijziging van de naam in Viage, met als baseline Enjoy! Bovendien is het doel ook om onze markt uit te breiden en ons niet te beperken tot Brussel, maar ook Vlaanderen en Wallonië te bereiken, waaronder Antwerpen, Mechelen, Leuven, enz.

Het bedrijf stelt zo’n 400 mensen te werk en deed een investering van 42 miljoen euro, waarvan 3 tot 4 miljoen euro in informatica. Ik moet erbij zeggen dat de licentie die we voor België kregen 15 jaar geldig is en er wordt al onderhandeld over een verlenging van deze licentie.

In het kader van Viage hebben we een project manager aangeworven die gedurende 2 jaar de opdracht had om onze behoeften te bepalen en op de markt aangepaste oplossingen te vinden op het vlak van it, telefonie, schermen, netwerken, enz, met vooral aandacht voor de beste prijs/kwaliteitverhouding. Er werd contact opgenomen met andere casino’s van de groep, ook al legt de groep ons geen specifiek beleid op. Het gaat eerder om informele initiatieven om gelijkaardige problemen te bespreken. Elk land heeft immers zijn eigen wetgeving, zoals dat van de Kansspelcommissie in België.

Welke infrastructuur werd er ingevoerd?

THANH TAM VO: Voordat de zaal met servers werd verhuisd, hadden we ze in 2009 al gevirtualiseerd om de verhuizing van de machines te beperken. We baten nu een vijftiental servers uit onder VMware 2.4 met racks met high density cooling met het oog op groene informatica.

Om de continuïteit van de activiteiten tijdens de verhuizing te verzekeren, werden de 2 sites actief gehouden, met voortaan een glasvezellijn die beide zalen verbindt. De netwerkinfrastructuur werd ook van nul ingevoerd, met een backbone vezelnetwerk en een cat. 6 netwerk. Het netwerk verbindt alle slotmachines en is onderling verbonden met een financieel beheersysteem dat elke transactie registreert, en elke machine bevat een mini-pc onder tcp/ip. Bovendien verbindt een ander volkomen gesegmenteerd netwerk een honderdtal workstations voor het administratieve gedeelte, de cashdesk en de schermen die zowat overal verspreid staan in het gebouw.

Inzake opslag hebben we EMC-hardware geïnstalleerd, die de gegevens gedurende 10 jaar bewaart. De Belgische wetgeving is nog niet heel duidelijk op dit vlak, maar we hebben besloten om onze gegevens 10 jaar lang bij te houden, met EMC-backups op band.

De infrastructuur in La Madeleine wordt behouden als disaster recovery zaal en voor kantoren. Maar we hebben er ook een testlabo van software geïnstalleerd voor slotmachines, gekoppeld aan een quality management system platform dat de workflowprocessen, document management, enz. centraliseert, om het werk van de teams te optimaliseren in een intranet. Dit project is onlangs van start gegaan en zal dit jaar worden voortgezet. We hebben hierbij gekozen voor SharePoint 2010.

Bovendien is de telefonie intern gebaseerd op ip, naast draadloze telefonie volgens de DECT-standaard. En we gaan onze twee gebouwen onderling verbinden met dezelfde telefonie dankzij onze glasvezel.

En op het vlak van applicaties?

THANH TAM VO: De burotica is gestandaardiseerd rond Microsoft, met Isabel voor de betalingen en Venice voor de boekhouding. Wat gaming betreft kozen we voor de Oostenrijkse uitgever System In Progress (SIP), die zijn product aanpaste aan onze specifieke behoeften. Dit systeem beheert de slotmachines, de financiële transacties en de receptie.

KRIS PEETERS: Voor de receptie hebben we geprobeerd om het papiergebruik te beperken door gebruik te maken van de elektronische handtekening en de elektronische identiteitskaartlezer. Daarbij komt dat SIP zijn oplossing aanpaste aan de eisen van de Kansspelcommissie tegen een redelijke prijs, rekening houdend met een relatief beperkte markt. Want elke wijziging, aanpassing of update moet worden getest en gecertificeerd door de Kansspelcommissie.

We gaan in dit SIP-systeem geleidelijk aan alle verrichtingen integreren die het casino verwerkt, of het nu gaat om slotmachines, of speeltafels van morgen die vandaag nog papier gebruiken. Naast de investering in systemen moeten er ook 250 mensen voor opgeleid worden.

Welke andere projecten lopen er nog of staan er op stapel?

THANH TAM VO: In het kader van de nieuwe wetgeving over online gaming kozen we voor het platform Caigames.com van een bedrijf van de groep CAI, dat reeds expertise bezit rond het invoeren van een online gamingoplossing op korte termijn. Want aspecten als beschikbaarheid en veiligheid zijn erg belangrijk. Hiervoor gaan we een specifieke hardware installeren op een aparte site.

KRIS PEETERS: Dit is een groot project omdat we volgens de Belgische wetgeving over een bijzondere licentie moeten beschikken. Dankzij onze casinolicentie konden we een verlenging naar online gaming op de Belgische markt krijgen. Dit stelt ons in staat om casino en web met elkaar te verbinden, en vooral jongeren aan te trekken, bijvoorbeeld met poker. Dit project zou in de loop van het jaar ingevoerd moeten worden, in functie van de koninklijke uitvoeringsbesluiten.

Nog in de straal van de projecten merken we de komst van informatica voor het grote publiek die door ons gebruikers wordt opgelegd. Vooral dan de iPhone of de Blackberry waarvoor de gebruikers ondersteuning vragen aan it. Deze trend zou zich moeten voortzetten, maar het veiligheidsaspect is erg belangrijk.

Bovendien zijn we van plan om te migreren van Windows XP naar 7 op de workstations, en het serverpark te laten evolueren naar Windows Operator 2008, nadat de infrastructuur gestabiliseerd werd.

Er zijn nog geen cloudplannen voor de huidige omgeving, maar voor marketingapplicaties bijvoorbeeld zouden we al wel een beroep kunnen doen op de cloud.

Ligt rfid ter studie op tafel?

THANH TAM VO: We gebruiken reeds rifd, namelijk voor de lidkaarten waarmee je kunt betalen in de slotmachines, en voor de toegangsbadges van het personeel. De gegevens op de kaart zijn volledig versleuteld. Bovendien bevatten de jetons een rfid-chip die automatisch gelezen wordt door de cashdesk, zodat de waarde van de jetons rechtstreeks berekend wordt. En in de toekomst zullen we rfid gebruiken bij poker, zodat elke dag geïndividualiseerd kan worden en de commissie van elke spel automatisch berekend kan worden, wat zorgt voor een grotere transparantie. Alleen zorgt rfid nog voor enkele problemen bij roulette, bijvoorbeeld als het aantal spelers en jetons erg groot is. Momenteel is het systeem nog niet voldoende betrouwbaar, maar daar wordt aan gewerkt.

KRIS PEETERS: Door ons te vestigen in dit nieuwe gebouw hebben we massaal geïnvesteerd in technologie op lange termijn. En als we ons vergelijken met andere casino’s in België, staan we duidelijk een stap verder. Dat geldt ook voor de camerasystemen.

Mijnheer Peeters, u bent ook financieel directeur. Hoe gaat u om met deze dubbele verantwoordelijkheid?

KRIS PEETERS: Het is belangrijk dat iemand die buiten het operationele gedeelte staat, een globale visie en strategie op lange termijn kan hebben. Temeer omdat er bepaalde evoluties zijn waar de operationele verantwoordelijke niet altijd weet van heeft. En het is belangrijk om supervisie te hebben op het it-budget, dat goed is voor 3 miljoen euro. De cio heeft dus de taak om een globaal beeld en een strategie met betrekking tot de hele groep te hebben. De cio beheert ook de contacten met de grote leveranciers, waaronder SIP of Hexacom voor telefonie. Want it is een ondersteunende functie hier.

Ik leid een licht gereduceerd team dat nu 5 mensen telt, vooral jongeren die bijzonder gemotiveerd zijn en de uren niet tellen. We zijn immers open van 10 uur ‘s morgens tot 5 uur ‘s nachts.

Hoe zullen uw budgetten evolueren?

KRIS PEETERS: 2010 was natuurlijk een startjaar, maar we gaan blijven investeren, meer bepaald in nieuwe pc’s, Microsoft licenties met SharePoint voor 400 personen. Zonder het online gaming project te vergeten. In totaal zouden we dit jaar 500.000 tot 600.000 euro moeten investeren.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content