Een huwelijk tussen business en kunstmatige intelligentie

Al te vaak struikelen AI-projecten tussen de ‘Proof Of Concept’-fase en implementatie. Door niet alleen vanuit de technische kant te kijken maar ook het businessdenken mee te nemen, wil de Brusselse start-up Reimagine die horde makkelijker maken.

B audouin Thomas weet waar hij over praat. Met ettelijke jaren aan het hoofd van Financial Services bij Accenture op de teller, zag hij hoe artificiële intelligentie de bedrijfswereld insloop. En zo zag hij ook waar het al te vaak mis liep. “Bedrijven hebben vaak geen idee hoe ze AI echt moeten implementeren, en waar de toegevoegde waarde zit”, vertelt hij. “Daarom raken veel projecten ook niet voorbij de POC-fase, en worden ze nooit echt in productie genomen. Zo krijg je veel probeersels met een chatbot, maar er zijn eigenlijk maar weinig chatbots die echt live zijn gegaan. Dan merk je hoe men veel te weinig rekening heeft gehouden met de business strategy van het bedrijf. Men wil AI om de AI implementeren, en dan liefst zo breed mogelijk.”

Soms moet je durven springen

Dat is fout, weet Thomas, en hij startte Reimagine op samen met Denis Berckmans en Toon Lybaert, een start-up die de AI-wereld met het businessdenken wil verzoenen. Door klanten op projectbasis te begeleiden bij hun AI-projecten, en dat van strategie tot implementatie, wil hij met zijn bedrijf de succesratio van dergelijke initiatieven grondig opdrijven. “Het is van belang van bij het begin rekening te houden met de bedrijfsdoelen”, zegt hij, “en ook de scope van het project goed te definiëren. Die is best zo beperkt mogelijk. Zo bouw je best een chatbot die slechts een beperkt aantal vragen goed kan beantwoorden dan één die voor alle processen en vragen geschikt is. Dan blijf je immers werken en sleutelen. Je houd je blik beter gericht op een aantal vragen die veel gesteld worden, en waarvoor er dus volume is. Zo kan je wel snel naar productie gaan.”

Durven springen

Een ander probleem dat Thomas regelmatig ziet is dat een POC nooit genoeg voldoet aan de wensen van een bedrijf, en daarom de finale stap niet kan maken. “Terwijl men soms moet durven springen”, zeg hij. “Ook daar helpen wij om de blik strak op de use case te houden, en uit te leggen wanneer iets klaar is. Het helpt dus dat wij niet alleen met een technisch ook kijken, maar ook de businesskant van de zaak begrijpen.” Reimagine werd gelanceerd in september vorig jaar en heeft ondertussen twee betalende klanten, waaronder de gemeente van Sint-Pieters-Woluwe. “Daarnaast zijn er nog verschillende POC’s die lopen, en zijn er meerdere gesprekken met andere potentiële klanten. Op dit moment kijk ik vooral bij mensen uit mijn persoonlijk netwerk of er interesse is in AI-projecten. We werken ook regelmatig samen met andere start-ups zoals bijvoorbeeld Chatlayer.ai, Macty, Radix, Robovision of de search engine Alexandria.Works. Zij appreciëren hoe wij onze businesskijk kunnen meebrengen.”

Baudouin en zijn twee co-founders begonnen Re-imagine met 70.000 euro eigen middelen, een vierde vennoot kocht zich iets later in. “Nu kijken we naar extra funding om van onze projectbenadering naar een productgebaseerd bedrijf te gaan”, klinkt het. “Om dat te ontwikkelen zouden we graag 300.000 euro ophalen.” Reimagine

Maatschappelijke zetel: Brussel

Aantal vennoten: 4

Op zoek naar bijkomend kapitaal?: Ja, zoekt 300.000 euro voor verdere ontwikkeling van een eigen product.

Website: www.reimagine.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content