“Een roadmap opstellen voor binnen twee jaar is vandaag heel moeilijk”
Google wordt nog vaak geassocieerd met consumentendiensten maar ook op de zakelijke markt slijt het bedrijf een groot deel van zijn waren. “We zijn meer dan enkel een online kantoorpakket!” klinkt het.
Edward Boute leidt intussen al vier jaar de zakelijke tak van Google België. Wat er in Mountain View wordt bedacht, moet hij op maat van Belgische bedrijven aanbieden. “Alleen al in de eerste tien maanden van vorig jaar zijn er 139 nieuwe producten en diensten bijgekomen. We bieden vandaag een pak meer aan dan vroeger.”
Die ‘vroeger’ slaat vooral op de G Suite, de tegenhanger van Office 365, zeg maar. Het is een pakket waar onder meer de VDAB al enkele jaren mee aan de slag is. Maar ‘vandaag’ gaat het ook over het Google Cloud Platform, Chromebooks en Android-toestellen. “Van onze grote G Suite-klanten zoals VDAB, Solvay of Wabco zijn we geen enkele verloren, ” zegt Boute. “Maar nu zien we ook andere projecten opduiken: lift en shift naar onze datacenters (IaaS), outsourcing naar het Google Cloud Platform enzovoort. BNP Paribas Fortis gebruikt het Google Cloud Platform voor de ontwikkeling van nieuwe apps. Vente-Exclusive was een van onze eerste klanten in big data analytics en recommendation engines. Het zet nu alles in onze cloud. ING ontwikkelt ondertussen zijn chatbot met onze machine learning technologie. Voor devices is Toyota in Europa dan weer een grote klant met ongeveer 10.000 chromeboxen voor digital signage in hun verkooppunten.”
Salesmodel
Het duurde even voor Google voet aan grond kreeg op de zakelijke markt, maar de groei is er. “We zijn in België qua omvang nog geen Microsoft. Het salesmodel is ook anders dan vroeger. Toen verkocht je iets gedurende 12 maanden aan x miljoen euro. Nu zeggen we ‘dit is onze technologie’, we zetten er een van onze ingenieurs bij en begin er maar mee. Dat kost hen dan pakweg 500 euro per maand maar naarmate ze de voordelen leren kennen, nemen ze wel extra diensten. Op een gegeven moment zien ze zelf dat een vijfde van hun datacenteractiviteiten in de cloud van Google draaien en dan maken ze soms de omslag om veel meer met ons te doen.”
Daartegenover staat dat Google minder vlot werkt met klassiekere bedrijven. “We hebben soms moeite om de traditionele salescyclus te volgen. Bedrijven die nog niet agile zijn en nu al rondkijken voor een project dat binnen twee jaar start, daar hebben we het moeilijk mee.” Niet dat Google niet vooruit kijkt. Maar het landschap verandert te snel. “Een roadmap opstellen voor binnen twee jaar is vandaag heel moeilijk.”
Machine learning
In februari merkte een IBM’er in Data News fijntjes op dat Google zich vooral op de consument focuste. Boute nuanceert dat dit zeker niet het geval is. “We hebben rond machine learning enorm veel ervaring opgedaan. Wat heb je daarvoor nodig? Een goed algoritme en veel computing power. Als we beelden voor kankeronderzoek analyseren dan zetten we daar gedurende enkele dagen achtduizend machines voor in. Aan rekenkracht ontbreekt het ons niet. Daarnaast opensourcen we veel technologie, zoals Tensorflow. Onze strategie zit er in om bedrijven te helpen met onze technologie en hun eigen machine learning api’s te bouwen, net zoals wij er zelf enkele gebouwd hebben met de datasets die we zelf bezitten. We hebben bijvoorbeeld een API om te herkennen wat er op een foto staat. Maar dat passen we nu toe bij een verzekeraar om automatisch schadebepaling te doen. Dat is een pak sneller dan de hele procedure met experts, garagebezoeken en eindeloos veel documenten.”
Machine learning draait vooral om goede data-input. Als een app een kat van een hond kan onderscheiden, dan is dat omdat het honderdduizenden foto’s van honden en katten heeft verwerkt. Bij Google is dat niet anders. “Het moet gaan om geannoteerde data. We kunnen miljoenen foto’s met tumoren verwerken maar je haalt daar enkel iets uit als de dokter aanduidt waar de kanker zit of wat er te zien is. Hoeveel input je nodig hebt hangt af van de complexiteit, maar doorgaans spreek je al snel van enkele honderduizenden samples. Met duizend voorbeelden ga je een algoritme niets leren.”
Pieterjan van Leemputten
“We zijn in België qua omvang nog geen Microsoft”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier