Een start-up, dat zijn mensen
Het is nu ongeveer 1.000 dagen geleden dat ik van Belgacom (nu Proximus) naar Awingu trok. Velen verklaarden me voor gek maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van de beslissing. Na een drietal jaren bij Awingu, is de tijd rijp om een stapje terug te zetten en te reflecteren over de uitdagingen die we hadden (en hebben) en hoe we ze proberen op te vangen.
Awingu werd in 2011 opgericht door serial entrepreneur Kristof De Spiegeleer. Het Awingu van 2011 werkte samen met een andere it start-up: Dacentec. Beide bedrijven boden toen een geïntegreerde ‘cloud stack’ aan voor service providers. Pas toen ik in 2014 aan het hoofd kwam van Awingu, beslisten we om met één specifiek element van het aanbod verder te gaan: het toenmalige ‘Cloud Desktop’ dat nu simpelweg de naam ‘Awingu’ draagt.
En dat brengt me onmiddellijk bij de eerste grote uitdaging. Choose your battles. Breng het product terug naar de essentie en ga er dan 100 %, nee, 200 % voor. Een bedrijf van onze grootte heeft geen bandbreedte voor onnodige complexiteit. Zelfs vandaag nog hebben we een enkel product. Eén code-basis voor al onze klanten. Geen verraderlijke opties. Geen ellenlange en complexe prijslijsten. Gewoon eenvoud en focus. Want eenvoud is exact waar je als start-up het verschil maakt. Bedrijven willen simpele oplossingen: eenvoudig voor de eindgebruikers en voor de it-beheerders. Wanneer gebruikers naar een handleiding vragen dan weten we dat we niet goed bezig zijn.
Gelinkt aan die focus is ook de noodzaak om acties en resultaten te meten. Verkoopresultaten, gebruikersfeedback, we meten alles zo veel mogelijk en sturen onmiddellijk bij. Meten is weten. Doen, meten en verbeteren. Tezelfdertijd moeten we extreem ‘agile’ zijn en voortdurend naar klanten en partners luisteren. Om de 2 weken komen onze teams samen om deze inzichten uit te lijnen met lopende ontwikkeling en zo ook zeer snel bij te sturen.
Toch staat het indirecte kanaal centraal in onze commerciële strategie. En laten we eerlijk zijn, dat is niet de meest voor de hand liggende aanpak voor een ‘start-up’. Niet voor niets verkiezen de meeste start-ups een model waarover ze directe controle hebben. Voor ons bleek het indirecte model echter het enige schaalbare model. We behalen vandaag een schaal die onmogelijk is voor een bedrijf van 30 werknemers.
Zoals vele jonge it-bedrijven is ook Awingu afhankelijk van investeerders om haar groei te ondersteunen. Maar laten we eerlijk zijn: goede investeerders brengen veel meer dan een zak geld. Ze brengen een netwerk, geloofwaardigheid, perspectief en expertise. Ze zijn niet geïnteresseerd in de korte termijn.
Daarnaast is één van onze grootste uitdagingen, nog altijd, een gebrek aan naamsbekendheid. Eerst in België en daarna internationaal. “Wingo? Nooit van gehoord. Zal wel niet veel voorstellen.”Zonder ongelimiteerde marketingbudgetten bouwen we hard aan onze strategische partnerships, bijv. met Microsoft. Die openen deuren. Dat brengt geloofwaardigheid.
En last but certainly not least. Een bedrijf is maar zo sterk als haar team. Dat is veruit de belangrijkste driver en waarschijnlijk ook de moeilijkste. Het vinden van gedreven, capabele en goede mensen in een internationale context is niet triviaal. ‘Hire slow, fire fast’ is een principe dat we, helaas, al een aantal keren hebben moeten toepassen. Maar in een team van 30 mensen is iedereen cruciaal. Je kan je niet wegstoppen. Het is ook één van de redenen waarom het management team en ikzelf nauw betrokken zijn bij het aanwervingsproces. Iedereen die we aanwerven brengt iets uniek. Een sterk netwerk, creativiteit, technische skills.
Dat zijn de fundamenten van onze business. Alles moet in balans en ‘onder controle’ zijn. Ik geloof rotsvast dat dit het geval moet zijn voor elk bedrijf dat succesvol wil zijn.
Ceo, Awingu
Walter Van Uytven
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier