Een succesverhaal op zijn Belgisch
1,5 miljard euro gecumuleerde omzet, 80 miljoen euro gecumuleerde operationele winst, 1,8 miljoen mandagen werk, 200.000 mandagen O&O : dat zijn enkele cijfers om de dertig jaar Iris samen te vatten. Het bedrijf uit Louvain-la-Neuve is gespecialiseerd in slimme karakterherkenning. Haar geschiedenis wordt naverteld in ‘The Iris Book’, geschreven door oprichter en (voormalige) ceo Pierre De Muelenaere.
‘The Iris Book’ vertelt over meer dan dertig jaar succes van Iris, een vennootschap die in 1987 werd opgericht door Pierre De Muelenaere om de vruchten van zijn doctoraatsproefschrift op het gebied van optische tekenherkenning (OCR) te commercialiseren. Met het boek wil De Muelenaere vooral jonge ondernemers een tool bieden om nuttige ervaringen te delen, zo zegt hij.
REISGIDS
We kunnen inderdaad moeilijk spreken van een eenvoudige ‘geschiedenis’ van de vennootschap Iris, die officieel werd opgericht in 1987 en zich ondertussen heeft opgeworpen als wereldleider op de ocr-markt. In 2012 werd het bedrijf overgenomen door Canon, voordat Pierre de Muelenaere zich officieel terugtrok in september 2015 en plaats maakte voor Hubert Bro (ex-Canon).
Het boek is eigenlijk onderverdeeld in zes thema’s : overzicht van de concepten, strategie & management, technologie & innovatie, partnerschappen & cultuur, breuken & crisissen, en fun & people. “Iedere lezer zal in het boek een thema vinden dat hem aanbelangt en zal zijn weg vinden in de hoofdstukken die gestructureerd zijn als een soort reisgids voor de ondernemer”, legt de auteur uit. Dat doet hij onder meer door een oriëntatietabel in het begin van het boek te zetten en voor elk hoofdstuk een aantal korte samenvattingen te geven met ‘lessons learned’, en ‘gedachten’, naast advies over bepaalde situaties van mensen die dicht bij de gebeurtenissen staan. “Bedoeling is dat iedereen zijn eigen kritische mening kan vormen over het ondernemerschap. Dat ze niet alleen antwoord kunnen geven op klassieke vragen, maar ook kunnen praten over waarom, hoe, wie, wanneer enzovoort. Ik heb het geluk dat ik na 33 jaar werken aan één enkel project een visie op zeer lange termijn heb kunnen ontwikkelen. De belangrijkste boodschap van dit boek is namelijk dat voor een ondernemer de bestemming zeker van belang is, maar dat het vooral gaat om de weg om er te geraken, de manier waarop men die weg volgt en met wie men hem aflegt”, aldus Pierre De Muelenaere, die ook vindt dat “emotie belangrijk is in het ondernemerschap”.
ORIGINELE AANPAK
Ook origineel aan het boek is dat u kan lezen op verschillende niveaus, bijvoorbeeld als ingenieur (die er tal van anekdotes in vinden over productontwikkeling, want Pierre De Muelenaere genoot een opleiding als ingenieur), maar ook als jonge ondernemer of manager. De bedoeling is niet om ‘de les te spellen’, maar om de dingen zo neutraal mogelijk voor te stellen. Zo weet de auteur nog dat “de beursgang van Iris een groot succes was maar evengoed had kunnen uitdraaien op een fiasco”, of dat de overname door Canon “het mooiste project was dat Iris ooit heeft gerealiseerd.” De onderneming kon zich hiermee internationaal ontwikkelen en bleef tegelijk een vaardighedencentrum binnen de groep. “We konden onze lokale verankering behouden. Canon had trouwens behoefte aan een bedrijf als Iris, want met een Amerikaanse kandidaat was het risico op een mislukking heel groot”, zegt De Muelenaere daarover.
Met zijn boek wil De Muelenaere tot slot de ondernemersfakkel doorgeven aan de jonge (en minder jonge) generatie : “Vandaag zijn er een heleboel nieuwe technologieën die kunnen worden ontwikkeld door onze ingenieurs, bijvoorbeeld op het gebied van het Internet of Things of hernieuwbare energie”, schrijft hij. Daarom heeft hij ook het boek in het Engels geschreven, zodat het zo breed mogelijk verspreid kan worden.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier