Ook de kmo begint meer en meer vanuit een strategie te denken, en niet langer puur vanuit een ict-oplossing. Het zorgt voor een andere kijk op technologie en ict-dienstverlening. Tijdens zijn bedrijvensymposium liet Orbid zien hoe het op die nieuwe realiteit inspeelt.
Voor zijn vijftiende verjaardag bracht ict-dienstverlener Orbid ruim driehonderd bedrijven samen voor een studiedag in de Ghelamco Arena in Gent. Het evenement vormde tegelijk het officiële afscheid van ceo Frans Thoen – en de al even officiële introductie van de nieuwe ceo Jan Verfaellie. De roots van Orbid liggen bij Agoria, waar het bedrijf groeide uit een management buy-out. De focus lag van bij het begin op ict, al is het werkveld vandaag een stuk breder. “De markt vraagt dat”, zegt Jan Verfaellie. “Vandaag leiden de marktsituatie en de bedrijfsstrategie de weg, niet de technologie. Het is een benadering die bij de grote ondernemingen al langer bestaat, maar die de kmo-markt nu pas voluit omarmt. De kmo’s denken na over hun strategie, over mogelijke pistes om door te groeien. We willen die bedrijven daar graag bij begeleiden.” Dat gebeurt bovendien op de manier die de kmo’s eigen is: het moet snel gaan en tegen de beste prijs.
NIEUWE POSITIONERING
Jan Verfaellie deed ict-ervaring op bij Agfa-Gevaert en Avanade. In april kwam hij in dienst bij Orbid als coördinator van de ict-afdelingen. Aansluitend nam hij stap voor stap de taken van ceo Frans Thoen over. Jan Verfaellie brengt de professionele bedrijfscultuur van Avanade – een joint venture van Microsoft en Accenture – voor een stuk mee naar Orbid. “De ingesteldheid is hier toch veeleer pragmatisch”, zegt hij. Nu Verfaellie formeel als ceo is aangeduid, wil hij Orbid sterker op de kaart zetten en op een andere manier positioneren. De ceo wil ook het dienstenaanbod uitbreiden en vernieuwen. Orbid benadert de vraagstukken van de kmo daarom meer vanuit strategische hoek. “De voorbije twee jaar valt de snelheid op waarmee de markt evolueert”, stelt Jan Verfaellie. “Voor een kmo is het lang niet altijd zo vanzelfsprekend om daar in mee te gaan, ook al is het eigenlijk een voorwaarde voor succes. Vanuit strategisch oogpunt is ook hr erg belangrijk. De medewerkers vormen de belangrijkste assets van een bedrijf.”
Werken aan opleiding en retentie – om de medewerkers naar een hoger niveau te brengen – is primordiaal. Pas in tweede instantie volgt de vertaalslag naar de ondersteunende applicaties en technologie. Tijdens het symposium getuigden bedrijven als Cofely Fabricom en weverij Jules Clarysse over de aanpak van Orbid. “We zien bij ondernemingen vooral nood aan brugfuncties en cosourcing”, vervolgt Jan Verfaellie. “Met een brugfunctie springen we tijdelijk in om een hiaat in de personeelsbezetting op te vangen. Cosourcing is voor een onderneming dan weer de ideale manier om langetermijnondersteuning te bieden en intern expertise op te bouwen bij klanten.” De consultants van Orbid zijn nooit meer dan drie dagen per week bij eenzelfde klant aan het werk. Vaak zijn ze ook bij verschillende klanten actief. Dat past bij de marktevolutie rond tewerkstelling. “Vroeger voltooide een medewerker zijn hele loopbaan bij één werkgever. Dat is al een tijd niet meer zo. Ook raakt de idee achterhaald om een carrière uit te bouwen via een traject van verschillende werkgevers.”
COLLECTIEF GEHEUGEN
In de toekomst krijgt de bedrijfswereld steeds meer te maken met zelfstandige specialisten die niet voltijds op één project werken, maar op verschillende opdrachten tegelijk. “Ons model van cosourcing speelt daar op in. Competentiebeheer is in die context heel belangrijk. Bedrijven moeten leren hoe ze hun medewerkers kennis laten delen, zodat ze een collectief geheugen kunnen opbouwen.” Uiteraard hoort daar technologische ondersteuning bij, maar er is opnieuw een duidelijke link met human resources. Vandaag telt Orbid 85 medewerkers en realiseert het bedrijf een omzet van 12,5 miljoen euro. “Mijn eerste uitdaging bestaat erin de organisatie verder te optimaliseren”, aldus nog Jan Verfaellie. “We willen meer realiseren met het bestaande team. Vanaf volgend jaar moeten we dan verder groeien, met onze diensten rond erp en crm, maar ook met ict-diensten die de brug slaan naar hr en strategie.”
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier