Een eigen kantoor. Dat is waar de Belgische ondernemer vaak van droomt. Maar is dat wel een slimme investering ? “Helemaal niet”, zegt Christa Jouck van Officenter. Wat je zelf doet, doe je niet noodzakelijk goedkoper.

Officenter omschrijft zichzelf als een full service business center. Het bedrijf verhuurt geen kantoren, maar stelt ze ter beschikking tegen een vaste prijs op basis van het aantal gevraagde werkplekken. “Ons uitgangspunt is heel eenvoudig”, zegt Christa Jouck, algemeen directeur van Officenter. “Alles is begrepen in de prijs : energieverbruik, telefoon en internet, poetsdienst, gebruik van vergaderzalen, brandverzekering, noem maar op.” Dat plaatst het model van Officenter lijnrecht tegenover dat van de klassieke kantoorverhuur, waar je als huurder start met een vast huurbedrag, maar waar elke bijkomende dienst – energieverbruik, telefoon en internet, enzovoort – een bijkomende kostenpost vormt. “Bij ons komt een bedrijf nooit voor verrassingen te staan”, vervolgt Christa Jouck. “Er zijn geen verborgen kosten. De klant kan zijn kosten perfect voorspellen.” Dat maakt het eenvoudiger om een groeipad uit te stippelen. “Tegelijk bieden we ook de grootst mogelijke flexibiliteit. We kunnen een kantoor aanbieden voor een half uur of voor vijf jaar – en alles wat daar tussen ligt.”

Officenter beheert gebouwen in Hasselt, Turnhout, Antwerpen, Leuven en Maastricht. Bedrijven maken er gebruik van vaste kantoren, vergaderzalen en open kantoorruimte voor flexwerk. Belangrijke opmerking : Officenter is eigenaar van de panden. “De meeste andere business centers zijn doorgaans geen eigenaar van de gebouwen, maar huren zelf”, zegt Christa Jouck. “Hun model is gebaseerd op de extra diensten die ze verkopen. Dat is waar hun marge zit.” Omdat Officenter zelf eigenaar is, kan het bedrijf kiezen voor een andere benadering. “We verdelen alle kosten over het grotere geheel. Het laat ons toe vaste, transparante tarieven te hanteren, die alles bij elkaar toch ruim onder het niveau van het klassieke kantoorverhuur blijven.” Een kostenpost die Officenter alvast niet aan zijn klanten hoeft door te rekenen is die voor marketing. “Dat budget besteed ik liever in functie van de tevredenheid van de klanten”, zegt Christa Jouck. “Daardoor ligt de retentie heel hoog en zijn we ook niet afhankelijk van marketing om nieuwe klanten aan te trekken.”

SYNERGIE

De komende vijf jaar wil Officenter sterk groeien, van vijf naar twintig vestigingen. Het bedrijf gaat daarbij op zoek naar leegstaande panden, die het vervolgens renoveert. Voor elke nieuwe vestiging hoopt Christa Jouck als klanten eerst een boekhoudkantoor, een verzekeringsmakelaar, een advocaat en een grafisch bureau aan te trekken. “Zo ontstaat een business center in de ware zin van het woord, met een duidelijke synergie tussen de bedrijven.” Een deel van de expansie van de groep is afkomstig van bedrijven die met Officenter meegroeien. Daarnaast gelooft Officenter dat de Belgische markt aan maturiteit wint en inziet dat het concept van het business center veel voordelen biedt. “Traditioneel wil de Belgische ondernemer zo snel mogelijk investeren in een eigen kantoor”, zegt Christa Jouck. “Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo’n goede investering.”

Welke ondernemer slaagt erin zijn groei perfect te voorspellen ? Groeit de onderneming trager dan verwacht, dan is het gebouw overgedimensioneerd. “Groeit het bedrijf te snel, dan moet de ondernemer het gebouw alweer verkopen voor het afgeschreven is.” In het model van Officenter betaalt de ondernemer in functie van het concrete aantal werkplekken dat hij nodig heeft, niet minder, maar ook niet meer. Dat een business center een tussenoplossing zou zijn voor starters – voor ze de stap naar een eigen kantoor zetten – klopt volgens Officenter niet. Het is alvast niet te zien aan de klantenportefeuille van het bedrijf, met heel wat kmo’s, maar ook grote organisaties als Kind & Gezin en Janssen Pharmaceutica. “Starten doe je aan de keukentafel”, zegt Christa Jouck. “Daarna biedt een business center de best passende oplossing. In Engeland weten ze dat al tien jaar, in Nederland al vijf jaar. België loopt nog wat achterop, maar het inzicht groeit.”

Dries Van Damme

“Starten doe je aan de keukentafel, en daarna biedt een business center de beste oplossing”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content