Forest+, een schrijnwerkerij uit Eeklo, ondersteunt z’n groei met een bijgeschaafde Microsoft Dynamics NAV.
Forest+ werd opgericht in 2001 door Marnix Foré, die al snel hulp kreeg van zijn twee broers. De drie zetten zo een familietraditie van houtbewerking verder die al ruim 100 jaar teruggaat. De firma groeide snel en telt nu meer dan 20 mensen. Gemiddeld lopen er zo’n 50 projecten tegelijk. Bedrijfsleider Marnix Foré ging al vroeg in de ontwikkeling van zijn bedrijf op zoek naar een geschikte softwareoplossing om de bedrijfsprocessen in goede banen te leiden. Zo is niet alleen het voorraadbeheer van forest+ complex – het bedrijf werkt niet alleen met hout, maar ook met verwante materialen zoals beslag, aluminium, glas en afwerkingsproducten – maar moest ook het projectbeheer goed in de hand gehouden worden. Foré belandde, via Bouwunie, bij GMI group uit Gent, dat een specifieke bouwmodule uitwerkte op de Microsoft Dynamics NAV-software. “De vertrouwde Microsoft-omgeving, de openheid van Microsoft Dynamics NAV en de mogelijkheid om makkelijk gegevens te exporteren, sprak ons sterk aan.” Foré spreekt van een zware investering voor een jong bedrijf, maar zag de implementatie van de software als “het enige mogelijke alternatief, met het oog op de groei van het bedrijf”. Vandaag gebruikt forest+ onder andere de standaardmodules voor financieel beheer, aankoop, verkoop. In de module voor het voorraadbeheer voerde GMI group aanpassingen door voor de specifieke noden van een houtverwerkingsbedrijf. De module GMI Construction helpt onder meer bij de prijscalculatie en offertes. GMI stelde de module ook bij op basis van de vragen van forest+. “De belangrijkste bijdrage van GMI Construction, is dat we voortaan de gebudgetteerde kosten bij de voorcalculatie kunnen vergelijken met de werkelijk gemaakte kosten achteraf. Zo kunnen we toekomstige projecten nog accurater inschatten”, aldus Foré.
Hij klinkt tevreden over de keuze voor Microsoft Dynamics en over de hulp van GMI. “De informatiestromen zijn nu gestroomlijnd en we hebben op ieder ogenblik toegang tot correcte en bruikbare bedrijfsinformatie. Alles zit nu in één systeem, van de initiële offerte tot het financieel beheer en de opvolging van betalingen in de boekhouding.” Toch geeft hij aan dat hij de implementatie aanvankelijk onderschat had. Zijn raad: “Blijf kritisch ten opzichte van de eigen processen en stel vooral één persoon in het bedrijf aan als interne projectleider, die daarvoor de nodige tijd heeft.”
Stefan Grommen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier