Fusiebedrijf DXC zoekt nieuwe adem na hobbelig parcours
Het ging DXC sinds de fusie van CSC met HPE Enterprise Services niet bepaald voor de wind in ons land. Managing director Philippe Jaeken blikt terug én vooruit.
Even ter herinnering: DXC is het bedrijf dat ontstaan is uit het samengaan van het vroegere CSC en HPE Enterprise Services. Sinds de start gaat het bedrijf door een reeks ontslagrondes (in die twee jaar sinds de merger is het gegaan van 170.000 medewerkers naar 130.000), en probeert het om zijn zakenmodel om te bouwen richting cloud. Daartoe heeft het bedrijf 2.000 nieuwe digitale talenten aangeworven, zo vertelde CEO Mike Lawrie nog bij de voorstelling van de laatste kwartaalcijfers. Hij verwacht dit kwartaal nog eens 1.500 mensen aan te werven.
Digitale inkomsten, van onder meer cloundinfrastructuur, enterprise en cloud applications, zijn voor DXC het voorbije kwartaal gestegen met 22 procent, tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar. Die digitale inkomsten groeiden over het voorbije jaar met 15,8 procent. Het lijkt er dus op dat de trein opnieuw op de sporen staat.
Hobbelig parcours
Ook in ons land reed DXC tot nu een erg hobbelig parcours, om het zacht uit te drukken. Als het bedrijf in het nieuws kwam, was dat door afslankingen en enkele stakingen die onder meer de IT van de Vlaamse overheid lam legden: DXC verzorgt de IT van de Vlaamse overheid op basis van een outsourcingscontract tot 2021. Het werd in 2014 gewonnen door Proximus en door de voormalige service-afdeling van HPE (voordien EDS).
Philippe Jaeken, managing director van DXC in ons land, wil nog één keer terugblikken op een donkere periode. “De fusie kwam er in april 2017”, herinnert Jaeken zich. “We zijn in de maanden nadien vooral gaan praten met klanten om te weten te komen wat ze van het nieuwe DXC verwachtten. Er was veel tevredenheid, maar aan de andere kant hoorden we duidelijk dat ze vonden dat we beter moesten inspelen op hun veranderende noden. Sommigen wilden ook duidelijk dat we end-to-end verantwoordelijkheid namen van projecten, inclusief het design en het eigenlijke bouwen. Maar aan de andere kant zaten we dus wel met een structuur die georganiseerd was rond ‘offerings’: een erfenis van CSC”, legt Jaeken uit.
Focus op digitaal
Uiteindelijk werd een duidelijke keuze gemaakt voor partners die zich sterk positioneren rond digitale transformatie. De expertise van PwC zorgde voor een goede samenwerking “en voor credibiliteit in transformatie. Exact wat we nodig hadden”, aldus Jaeken die ook met Startups.be samenwerking zocht en vond. “We proberen ons daar als orchestrator te positioneren tussen de wereld van klanten en van start-ups, waarbij wij de rol van integrator uitspelen.”
Ondertussen is ook in ons land werk gemaakt van nieuwe digitale initiatieven. “We hebben een interdisciplinaire ‘digital practice’ opgericht die niet alleen op onze traditionele groeimarkt, de overheid, mikt maar ook daarbuiten.”
“En ondertussen zijn we volop bezig om onze 1.100 mensen volledig klaar te stomen. Noem het een soort opleidingstraject in de transitie van de klassieke IT-wereld naar de digitale wereld. Niet dat we nu plotseling gaan stoppen met pakweg mainframe-ondersteuning, maar een digital architect of een UX-specialist bijvoorbeeld hebben nu eenmaal andere vaardigheden nodig. Het wordt een transitie die ons zeker 2 à 3 jaar gaat bezig houden.”
Komt dat initiatief dan niet te laat nu iedereen de mond vol heeft van digitale transformatie? “Iedereen is er mee bezig, maar vooral met testen en met kleinere projecten. We zien nu een aantal grote projecten komen, maar heel veel beslissingen daarover zijn nog hangende bij bedrijven”, meent Jaeken. “Dit jaar verwacht ik veel beslissingen over de grote investeringen rond digitale transformatie.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier