Geruggensteund door een vijftiental jaar ervaring in treinleasing besloot de Fransman Christian Sprauer in 2010 om zijn eigen bedrijf op te starten “in tijden van crisis, om sneller uit de crisis te kunnen klimmen. ” Hij vertrekt vanuit de volgende vaststelling: op de markt bestaat er geen enkele geïntegreerde beheeroplossing voor een vloot locomotieven/wagons die “plug and play”-telematica combineert met gebruiksvriendelijke applicatiesoftware, behalve grote erp-modules of… Excel. Hij nam meteen een besluit over de keuze van de technologie, met name OpenERP, waarmee gemakkelijk business- en full webapplicaties ontwikkeld kunnen worden in de vorm van modules, en hij houdt de ontwikkeling van telematica liefst intern om de interfaces te beheren. Daarna ging hij alle regio’s af: IWT in Gent waar hij woont, dan het Waals Gewest dat hem al meteen subsidies aanbood, voordat hij besloot om zijn zetel te vestigen in Brussel, dankzij de proactieve ondersteuning van het Brussels Agentschap voor de Onderneming en van Serge Kalitventzeff.

Zijn doel: intelligent vlootbeheer voor de spoorwegsector (vrachtvervoer), rekening houdend met de vrijmaking van de Europese markt die een aanzienlijke versplintering van de actoren teweegbrengt en waar kortetermijnhuur van materiaal (locomotieven en wagons) een feit is. De oplossing die Railnova invoert, bevat twee luiken. Een ingebouwd telematisch gedeelte dat instaat voor de verzameling van gegevens over het rollend materieel, of het nu gaat om de geolocalisatie ervan of informatie over de gezondheidstoestand van het materiaal, dankzij een specifieke Railster box die ontwikkeld werd door Railnova en waarmee maar liefst 40 gegevensbronnen kunnen verbonden worden. Het andere luik is de automatisering van de materiaalbeheeroperaties op basis van de gegevens (pannes, waarschuwingen, volgend onderhoud, afgelegde km, bedrijfsuren) dankzij de functionele Railfleetmodules, die dan gekoppeld worden aan de OpenERP-software voor het automatiseren van taken als de planning of facturatie.

“Ons product beantwoordt aan een echte automatiseringsbehoefte van de beheeroperaties van een treinvloot”, vindt Christian Sprauer, zaakvoerder en oprichter van Railnova. Op dit ogenblik telt het bedrijf 4 klanten, waaronder Eurotunnel, en zal ze tegen het eind van het jaar een honderdtal locomotieven beheren (het Europese park wordt globaal geschat op 10.000 locomotieven), met de doelstelling om te komen tot zowat 700 machines over 5 jaar. In 2012 zou Railnova ook een ‘high availability supply chain’ oprichten, zodat kleine ateliers hun aanvragen van onderdelen kunnen samenvoegen dankzij informatie die vooraf verzameld wordt door de telematica. Het bedrijf voorziet ook een ruggedized mobile tablet om de processen van de bestuurders en onderhoudstechnici te automatiseren.

[MH]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content